Планирани жп ремонти спират, парите отиват за закъсали европроекти

30 млн. лв., предвидени за гари, надлези, прелези и подстанции, се насочват към железопътната магистрала "Тракия"

Планирани жп ремонти спират, парите отиват за закъсали европроекти

За да се предотврати загуба на евросредства по оперативната програма "Транспорт" в сегашния програмен период, пари за текущи железопътни ремонти, ще бъдат пренасочени към реконструкцията и модернизацията на жп отсечките Септември-Пловдив и Пловдив-Бургас, които са част от т. нар. жп магистрала "Тракия". Това стана ясно от думите на служебния транспортен министър Николина Ангелкова пред журналисти в сряда след заседанието на Министерския съвет.

Става въпрос за 30 млн. лв., които Националната компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) трябва да даде до края на 2014 г. като собствени средства при реализацията на двата жп проекта, които са финансирани от еврофондовете. Досега тези пари не са били предвидени в бюджета на държавната компания, но ако не бъдат отпуснати, двата проекта ще бъдат сериозно застрашени. Само за реконструкцията на жп трасето Пловдив-Бургас Брюксел дава безвъзмездно 274.5 млн. лв. За участъка Септември-Пловдив европейската помощ е 160 млн. лв.

Ангелкова съобщи, че е решено въпросните 30 млн. лв., които по думите ѝ са "много критични, за да можем да гарантираме стабилността на оперативната програма", да се вземат от капиталовия трансфер за НКЖИ през тази година. Тя допълни, че това няма да се отрази върху вече започнатите жп ремонти, а няма да започнат планирани за следващите месеци дейности.

"Забавени ще бъдат ремонтите на жп гарите Стара Загора и Шумен, ще се отложат трите тягови станции Бов, Мездра и Завет, както и изпълнението на жп надлеза в Русия и слагането на автоматизирана сигнализация на няколко жп прелеза", обясни пред Mediapool изпълнителният директор на НЖКИ Милчо Ламбрев. По думите му тези проекти ще бъдат отложени за следващата година, а за проведени вече процедури за избор на изпълнители на проекти, ще се отложи подписването на договорите.

 

Ламбрев заяви, че жп ремонтите, които се спират, няма да окажат никакво влияние върху безопасността на движението на влаковете и самия жп трафик.

 

Пренасочването на предвидените за тях пари обаче може да създаде финансови затруднения за компанията през 2015 г., тъй като ще ѝ трябват повече средства, стана ясно от думите на Ламбрев. Досега НКЖИ е смятала да иска 160 млн. лв. от държавния бюджет за догодина , но при новите обстоятелства нужната сума за капиталови разходи ще нарасне до 180 млн. лв, които обаче финансовото министерство не е склонно да даде.

 

Според изнесените от Ангелкова данни недостигът на НКЖИ за съфинансиране на жп проектите е 109 млн. лв, каквито липсват в бюджета.

 

Транспортният министър каза още, че държавният железопътен превозвач БДЖ също изпитва недостиг от 195 млн. лв. за извършване на текущи ремонти на локомотиви и вагони, няма пари и за нов подвижен състав, а старият е в трагично състояние.

 

От думите на Ангелкова стана ясно още, че няма напредък по преговорите с кредиторите на БДЖ, на които компанията дължи 600 млн. лв., а в бюджета ѝ са предвидени само по 3 млн. лв. месечно за разплащане на част от главницата по заемите и лихвите.

 

Все така предстоят преговори за разсрочване на тези борчове и се очаква разрешението на Европейската комисия за предоставянето на държавна помощ от 172 млн. на БДЖ за уреждане на стари дългове.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес

Успешна ли е стратегията на правителството за борба с коронавируса?