Платеното паркиране в София ще се разширява по искане на хората

Публични обсъждания в засегнатите райони преди общинският съвет да вземе решение

Платеното паркиране в София ще се разширява по искане на хората

С аргумента, че столичани го искат, синята и зелената зона за платено паркиране ще се разширят. Засега не е ясно с кои улици и квартали, нито откога. Единственото сигурно е, че преди това да се случи ще има широко обществено обсъждане в засегнатите райони.

Това стана ясно по време на дискусията в комисията по транспорт към Столичния общински съвет. Да внесат повече яснота по въпроса бяха поканени представители на общинското дружество "Център за градска мобилност" (ЦГМ). Въпреки че темата периодично се повдига от 2014 г., двамата представители на общинското дружество "нямаше какво да добавят", освен публично известната информация.

"Много често, да не кажа почти всяка седмица, пристигат писма от граждани с искания за разширяване на платените зони, особено от жителите на "Лозенец"", каза Румяна Милова, директор на дирекция "Паркиране и мобилност" към ЦГМ.

"Миналата седмица имаше среща на председателя на СОС Елен Герджиков с кметовете на шест района. Предстоят допълнителни срещи на районните кметове с домоуправителите, ще има и обществени обсъждания преди да се вземе решение", допълни Румен Стоилов от борда на директорите на ЦГМ.

Така неофициално се говори за разширяване на зелената зона с нови около 8000 места в кварталите "Яворов", "Иван Вазов", "Възраждане", долната част на "Лозенец", "Оборище" и "Красно село".

"Ние имаме нужда от тези зони, за да ограничим движението на автомобили в централната градска част, а не да имаме приходи", обясни столичният кмет Йорданка Фандъкова при посещението на манастира "Св.Теодор СТратилат". По думите ѝ от въвеждането на синя зона досега около една пета от местата са свободни, което говори, че въвеждането на такава зона си е струвало.

Новите платени зони

Новите зелени зони се очертават по предложения на гражданите, твърдят от ЦГМ и районни кметове.

Първи още през 2014 г. публични обсъждания направи районният кмет на "Лозенец" Любомир Дреков. Предложението е за долната част на елитния квартал, в който е трудно да паркираш. Това е районът в карето между Университета по архитектура, строителство и геодезия, площад "Журналист" до хотел "Хемус". Зелена зона ще бъде и ул. "Златен рог" срещу хотел "Кемпински-Зографски", както и около станциите на метрото. По груби сметки това са около 3000 нови платени места за паркиране.

За район "Красно село" предложението е за карето между бул. "Тотлебен", "Св. Георги Софийски", "Пенчо Славейков" и "Акад. Иван Евст. Гешов". Новата добавка е включването на уличките около Софийския районен съд в жк "Лагера", каза кметът на "Красно село" Христо Апостолов пред Mediapool. Той има идея да проведе допитване сред жителите на района, което да върви успоредно с плащането на данъците – докато плащаш местните данъци и такси, казваш къде искаш да бъде въведено платено паркиране.

Предложението за район "Възраждане" е за платено паркиране в районите около Женския пазар и пазара "Димитър Петков".

Пак след подписка на около 90 столичани се предлага платена да стане зоната, оформена между бул. "Цариградско шосе", бул. "Евлоги Георгиев", ул. "Хан Омуртаг" и бул. "Михай Еминеску", включително ще се плаща и за паркиране по ул."Иван Асен ІІ".

Улиците около пазара "Иван Вазов" също да станат зелена зона е предложението на кмета на "Триадица" Николай Терзиев.

В "Оборище" пък дори може част от зелената зона, освен да се разшири, да стане и синя. Исканията от живеещите са за района около парка "Заимов" и бул. "Янко Сакъзов", за улиците от бул. "Васил Левски" до ул. "Васил Априлов", по информация от районния кмет Васил Цолов.

Районният кмет на "Младост" Цвета Авджиева е направила предложения за въвеждане на платеното паркиране в района около бизнес парка в кв."Младост 4" и около пазара в кв."Младост 1".

Районният кмет на Надежда Димитър Димов настоява паркирането по бул. "Ломско шосе" и пресечките с него да станат жълта зона за да спре безразборното паркиране на автомобили, което пречи на движението.

Търсените ефекти

Основната цел на разширяването на синята и на зелената зона е да се реши проблемът с паркирането, а не толкова допълнителни приходи за градския транспорт, твърдят от Столична община. Досегашният опит показва, че автомобилите в платените зони намаляват, твърдят от ЦГМ.

Това е и шанс на живеещите в тези квартали да могат да паркират автомобилите си. По тази причина засегнатите столичани подкрепяли идеята за въвеждане на платено паркиране, въпреки че плащат за стикер, твърдят районни кметове.

В момента живеещите в синя зона плащат 150 лв. годишна винетка за първа кола и 450 лв. за втора. За зелената зона годишният стикер е 100 лв. за първи автомобил и 300 лв. за втори.

Няма публична информация какви са приходите от тази дейност на Центъра за градска мобилност. Данните за изминалата 2015 г. все още не са готови. Не бяха представени разчети и колко приходи допълнително ще влязат в общинското дружество от разширяването на зоните.

От няколко години приходите от платеното паркиране и паяците отиват за дофинансиране на градския транспорт, който е губещ, като дупката е около 100 млн. лв. По тази причина от БСП искат ново общинско предприятие да събира парите от зоните за паркиране, като те да отиват за построяването на обществени паркинги.

Още по темата
Още от България