Президентът Росен Плевнелиев предупреди, че Европейската комисия (ЕК) е на път да спре средствата по още две оперативни програми "Транспорт" и "Конкурентоспособност", но от Европейската комисия официално отричат да имат такива намерения.
Миналата седмица ЕК временно спря парите по "Регионално развитие" по две от осите на програмата за градско развитие и туризъм. От ноември 2013 г. пък временно са прекратени плащанията по оперативна програма "Околна среда", като до края на юни се очаква решение на Брюксел дали да възстанови плащанията или окончателно да ги спре.
Ако Брюксел спре парите и по оперативните програми "Транспорт" и "Конкурентоспособност", "това ще е катастрофа за държавата в най-тежкия момент", каза Плевнелиев.
Европейската комисия няма намерения за спиране или прекратяване на плащанията по тези две програми, каза Ширин Уилър, говорител на еврокомисаря по "Регионална политика" Йоханес Хан пред Mediapool.
Нямаме нито официално, нито неофициално предупреждение от ЕК за предстоящо спиране на парите по "Транспорт" и "Конкурентоспособност". Това отговориха от ресорните министерства по двете програми на транспорта и на икономиката на Mediapool.
В същото време обаче европейските одитори са установили допуснати нередности по двете програми. По програма "Транспорт" става въпрос за нарушения при провеждане на обществените поръчки, докато при "Конкурентоспособност" има проблеми с проекти по схемата за технологична модернизация на големи предприятия, както и по схемата за иновации.
Финансови санкции по "Транспорт"
От отличник в усвояването на европейските средства по времето на ГЕРБ програма "Транспорт" се превърна в изоставаща при управлението на кабинета на Пламен Орешарски и в момента е предпоследна след "Околна среда" с 53% на усвоените европейски средства.
Както при спрените плащания по "Околна среда" и "Регионално развитие", така и по "Транспорт" мисия на Еврокомисията е установила слабости в проведени обществени поръчки при проверка на метрото, железопътни и пътни проекти. Това става ясно от доклад на Министерството на транспорта до парламентарната комисия по еврофондовете, който предстои да бъде разгледан на заседание в сряда. В документа не е посочено кои са проблемните обществени поръчки.
От доклада обаче става ясно, че в момента българските власти очакват окончателния доклад на одиторите от ЕК на български език, след което в рамките на два месеца ще представят позицията си по отношение направените заключения.
Освен одиторите от Брюксел, изпълнителната агенция "Одит на средствата от ЕС" (ОСЕС), която е на подчинение на финансовото министерство, също е констатирала слабости по проведени тръжни процедури и сключени договори по "Транспорт". През февруари ОСЕС е препоръчала налагане на финансови корекции по "Транспорт", които са в процес на изпълнение, се казва в доклада на транспортното министерство.
Последните две седмици на май пък одитори на Брюксел проверяваха качеството на строителството на магистралите у нас. Няма яснота за резултатите от тази проверка.
"Конкурентоспособност" проблеми с иновации и модернизация на предприятията
По оперативна програма "Конкурентоспособност" от ЕК са констатирани слабости по схемата за технологична модернизация за големи предприятия по проекти изпълнявани в периода 2009-2012 г., казаха от Министерството на икономиката пред Mediapool.
България е направила възражения и изпратила официален отговор на направените констатации от Брюксел, като в момента се очаква тяхното финално заключение, уточниха от ведомството на министър Драгомир Стойнев.
Отделно Европейската сметна палата проверява "около 6 проекта" от 2010 и 2011 г. по мярката за иновации, каза преди дни министър Стойнев. По думите му проверката е започнала през декември 2013 г., като българските власти са оказали пълно съдействие.
"За мен най-важното е образът на България да бъде чист и да няма никакви спекулации по отношение на оперативна програма "Конкурентоспособност" и мярката, отнасяща се към иновациите", каза министър Стойнев на 4 юни.
За честна и независима журналистика
Подкрепете Mediapool.bg с 5€, за да разчитате и занапред на независима, професионална и честна информационно-аналитична медия.
8 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
то това е целта на президента и неговата партия герб. колкото може повече дестабилизиране и натиск върху правителството за да не могат да си гледат реформите и вместо това да гасят пожарите на тиквата от банкя.
Искат да ги изкарат съвсем некомпетентни за да ги съборят. герб е деградивна партия, която създава изкуствени проблеми и интриги с които да забавя подобренията.
но за по-запознатите, това не е изненада, а по-скоро полицейски похвати от Симеоново.
Аз виня това правителство за липсата на …
гръбнак и воля да се справи с крадци на едро като бойко борисов и сие, които сега си обикалят напред назад и пречат на разследването.
БСП е на път да изгуби още от гласоподавателите си.
Бих гласувал за барека, ако не се извърти като онзи лизгар яне янев.
Много хубаво, че сте го допуснали. Как да ви вярва народа, кажете как.
Той днес ли го е разбрал,или си крие картите в ръкава?
Само да му припомня на президента,че повечето от проектите заради които сега са спрени парите са подготвени и стартирали,когато той беше министър.А най-големия от тях е в Бургас където кмета е гордостта на ГЕРБ.
ужас, наливаш масло в огъня, а чехльо?
Не е истина просто как ЕС се научи да слага буквално чатала на врата на нашите. А мръднат към чужди азиатски влияния, айде сопата и в правия път. БЛАГОДАРЯ ЕВРОПЕЙСКИ СЪЮЗ. ОБИЧАМ ВИ !
С такива политици като Росенчо, Бат Бам, Станишто, Местанчо, оре, рак и щука няма как да е иначе......