Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

По-евтините винетки за екоавтомобили са безсмислени

2 коментара
По-евтините винетки за екоавтомобили са безсмислени

Похвалната инициатива да се въведат различни цени на винетките за тежкотоварни автомобили с по-висок и с по-нисък екоклас е безсмислена, тъй като никой няма да контролира дали собственикът си е купил правилната винетка, стига да има залепен валиден стикер на стъклото на автомобила си. Това коментираха експерти от транспортният бранш пред Mediapool. Държавата обаче е длъжна да въведе различни цени за автомобилите от различните екокатегории заради изискванията на Европейския съюз.

Миналата седмица Министерски съвет съобщи, че винетните такси за тежкотоварни превозни средства от по-високата екологична категория - "ЕВРО – 3, 4, 5, ЕЕV" намаляват догодина с 5%, а за тези от ниската "ЕВРО – 0,1 и 2" се увеличават с 30% спрямо цените им през 2009 г.

През 2010 г. седмичната винетка за тежкотоварните превозни средства с две и повече оси, специализираните строителни машини, автокрановете, специалните ремаркета за превоз на тежки или извънгабаритни товари, които са с екологична категория "ЕВРО – 0, 1 и 2" ще бъде 75 лв. (вместо 61 лв.), месечната ще е 215 лв. (вместо 173 лв.), а годишната - 1300 лв. (вместо 1050 лв). За същите машини, но от екокатегория "ЕВРО – 3, 4, 5, ЕЕV" и по-висока, седмичната винетка ще е 58 лв., месечната – 165 лв., а годишната – 1000 лв.

Не е ясно обаче кой и как ще контролира дали собствениците на камиони са купили правилната винетка. Ако аз съм собственик на камион, отивам в бензиностанцията, купувам си най-евтината винетка, залепям я и си продължавам по пътя, коментира Стоян Желев, председател на Съюза на вносителите на автомобили и шеф на "София Франс Ауто". При проверка от КАТ полицаят гледа само дали превозното средство има залепен стикер на стъклото и дали е валиден.

Така държавата ще губи по 300 лв. от всяка годишна винетка за автомобил от категория 1 (камиони, строителни машини, колесни трактори и други, с допустима максимална маса 12 или повече тона) или категория 2 (автобуси и товарни автомобили с допустима максимална маса по-малка от 12 тона), който е с екокатегория ЕВРО 2 или по-ниска, но е снабден с по-евтина винетка. Ще загуби не само бюджетът, но и българската природа.

Приходите от винетки от двете категории годишно са около 75.3 млн. лева, а от всички видове винетки се събират около 200 млн. лева. Цените на винетките за леките автомобили остават непроменени през 2010 г.

Според Закона за пътищата собственик на автомобил има право да купи по-евтина винетка с регистрационния си талон. Ако в него не е посочена категорията на автомобила, се приема, че всички пътни превозни средства с дата на първоначална регистрация след 30 септември 2001 г. отговарят най-малко на категория ЕВРО 3 и могат да се ползват от правото да се заплаща по-ниска винетна такса. Собственикът може да предостави и информация от производителя на возилото или СЕМТ разрешително, което се издава само на камиони от ЕВРО 3 нагоре.

Данните в регистрационните талони пък се подават от собствениците до КАТ и въпреки, че транспортното министерство трябва да издава удостоверения, че данните отговарят на истината, това все още не се случва.

Въпреки неясния контрол върху закупуването на винетки за автомобили от различен еко клас, браншът приветства инициативата като положителна, но крайно недостатъчна, за да се стимулира обновяването на автопарка у нас.

Ангел Попов от Съюзът на обединенията в автомобилния транспорт (СОАТ). каза, че намалението от 5% е изключително малко. Освен това собствениците на екоавтомобили не ползват никакви други преференции от държавата. В други страни-членки, митата за внос на екоавтомобили са по-ниски, собствениците ползват данъчни преференции, плащат по-ниски пътни такси и т.н.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

2 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Boomadafaka
    #5

    Bulllllllshit!

  2. памперс
    #3

    Току що е забелязян единственият еко автомобил в България закъсал между Шумен и Търговище. ХА ХА ХА ХА.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.