През настоящата година се забелязват обезпокоителни тенденции по отношение на политиката на правителството в областта на публичните финанси, в това число:
- очаквано значително нарастване на бюджетните разходи до края на 2003 г. (прогнозата е за почти 12% ръст в сравнение с 2002 г., което е около 5 пъти по-високо от темпа на инфлацията през 2003 година);
- нарастване на броя на заетите в обществения сектор с 43 хиляди души през първото полугодие на годината (наетите в обществения сектор представляват над 37% от всички наети);
- планирано нарастване на броя на заетите в бюджетния сектор и съответно на разходите за заплати и осигуровки в бюджета за 2004 г. (така тези разходи ще достигнат колосалната сума от около 3 милиарда лева);
- бързо нарастване на разходите за здравеопазване и образование и планирано продължаване на тази политика през 2004 г. при забавяне на реформите и липса на оптимизиране на здравния, болничния сектор и образованието;
Всички тези развития са свързани с увеличаване на разходите в консолидирания държавен бюджет. В същото време, заради по-високите разходи в бюджета, правителството не планира осезателно намаление на данъчното бреме, понасяно от гражданите и бизнеса. Запазването на нивото на данъчната тежест ще продължи да оказва дестимулиращ ефект върху инвестирането, поемането на риск и предприемчивостта, поради което няма да бъде възможно постигането на високи нива на икономически растеж. В резултат заетостта и доходите ще продължат да нарастват с бавен и незадоволителен темп.
Забавянето на реформите, увеличаването на заетите в бюджетния сектор и започването на различни държавни програми увеличава държавните разходи не само в краткосрочен план, но и създава ангажимент за продължаване на тази тенденция на високи разходи и в следващите години. Тези разходи биха могли да се покрият, ако приходите в бюджета нарастват също толкова бързо. Липсата на реформи и данъчни намаления и обичайното развитие на икономическия цикъл, обаче гарантират, че икономическото развитие няма да бъде достатъчно бързо и постоянно, което означава, че приходите в бюджета в определен момент ще започнат да нарастват по-бавно. Следствието ще бъде бюджетен дефицит, който ще трябва да се покрие или с намаление на разходите и реформи (което е много по-трудно в години на по-бавен икономически ръст), или с увеличаване на нетните дългове на правителството. Възможно е при наличие на бюджетен дефицит да се прибегне и към увеличение на данъците, което би вкарало икономиката в рецесия с всички негативни последици от това.
Проблемите, споменати по-горе, за съжаление не са само теоретична абстракция, а нещо, което се случва в реалния живот. Конкретен пример за това са проблемите с публичните финанси на щата Калифорния, заради които досегашният губернатор на щата Грей Дейвис бе отзован и на негово място бе избран Арнолд Шварценегер. През 90-те години приходите в бюджета на щата Калифорния се увеличават бързо заради бум в икономиката и технологичния сектор и увеличение на данъците. Започват се множество програми, финансирани от бюджета с очакването, че приходите от данъци ще продължат да нарастват бързо и с тях ще могат да се покрият разходите. Високите данъци и забавянето на икономическия растеж, обаче, причиняват спад в приходите в началото на новия век, които не са последвани от намаление на разходите и така правителството на щата е изправено пред огромен дефицит, с който не може да се справи. Резултатът е отзоваване на губернатора и назначаването на нов.
Освен Калифорния, САЩ предоставят и положителни примери за управление на публичните финанси - в някои щати има ограничение на нарастването на бюджетните разходи и ако приходите са в повече и има излишък, той веднага се връща на данъкоплатците чрез изпращане на чек по пощата. Това дисциплинира разходната политика и създава възможности и стимули за намаление на данъчното бреме, което благоприятства бързото икономическо развитие (в щатите с ниски данъци доходите нарастват над два пъти по-бързо от тези в щатите с високи данъци). Освен това, така се избягват и проблеми, породени от спад в приходите и бюджетен дефицит.
С оглед на всичко, което бе описано по-горе, би било разумно (и отговарящо на целта на правителството да осигури бързо покачване на доходите на българските граждани) в настоящия момент да се следва политика на сериозни данъчни намаления и връщане на бюджетния излишък на данъкоплатците, оптимизиране на публичния сектор и ограничаване на държавните разходи.
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
0 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.