По-скъпото паркиране трябва да намали трафика в столичния център с 25%

Възможно е да отпадне предложението за "Жълта зона" за краткотрайно платено паркиране в София или да се обособят такива зони около големите търговски центрове и пазари. Това каза управителят на Центъра за градска мобилност Марчело Доковски и уточни, че ако все пак се въведе "Жълта зона", това няма да стане по-рано от една година.

Проектът за организацията и контрола на паркирането на територията на Столична община, който беше обсъден на кръгла маса в неделя, предвижда три зони за краткотрайно паркиране в София – синя, зелена и жълта.

Те ще покриват съответно идеалния център, разширения и периферията му. Предлага се в "Синя зона" да бъде позволен престой до 2 часа срещу 3 лева на час, в "Зелена зона" - до 3 часа срещу 2 лева на час, а в жълтата - до 3 часа срещу един лев на час.

В момента има само една "Синя зона", в която паркирането струва по 1 лев на час.

Общинарите смятат, че проблемът с липсата на места за паркиране в ще се реши, след като се увеличат цените за паркиране.

Според първоначалния вариант на концепцията жълтата зона обхващаше близки до центъра квартали като "Иван Вазов", "Красно село", "Лагера" или "Изгрев", но в нея бяха включени и всички улици от тези квартали.

Цените трябва да се разглеждат като инструмент, а не като цел, каза Марчело Доковски.

Ще обсъдим и ще направим анализ, но със сигурност ще се съобразим с европейските практики, коментира председателят на политическата група на ГЕРБ в Столичния общински съвет Малина Едрева. Тя посочи, че европейски градове като Берлин и Виена цената е 1 евро на час.

Едрева обясни, че има варианти например таксата да се намалява или увеличава след определено време престой, но предложенията ще бъдат обсъдени и утвърдени от Столичния общински съвет.

Според европейските практики безплатно паркиране няма, коментира Николай Стойнев, общински съветник от ГЕРБ. В европейските градове хората се чувстват по-добре, защото се движат по-лесно и дишат по-чист въздух, защото има ред и е спокойно, крайно време е да направим това и в София, добави той. Малина Едрева обясни, че целите са свързани с ограничаване на движението в центъра, прозрачно управление на средствата и стриктен контрол.

Промените в правилата за паркиране в града целят от 20 до 25 процента намаляване на трафика в центъра на столицата.

За да се насърчат софиянци да карат велосипеди или мотоциклети, едно на сто места в трите зони за платено паркиране ще е безплатно за този вид транспорт.

Освен това ще се забрани и паркирането по някои улици и булеварди, по които минава градски транспорт, и при възможност ще се направят бус ленти.

Още по темата
Още от България

Адекватни ли са мерките за кризите с водата и боклука?