Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

По-висок данък за старите коли от 2019 г.

Без служебни бележки за доходите към годишната декларация от 2020 г.

3 коментара
По-висок данък за старите коли от 2019 г.

Старите леки коли (над 15 години), които са с по-лоши екохарактеристики, ще се облагат с по-висок местен данък от 2019 г.

Това става ясно от публикувания в петък пакет от промени в данъчните закони за догодина. Причината е, че финансовото министерство предлага промяна във формулата за данъка, като освен мощността и годината на производство в нея вече ще влиза и екостандартът на возилото.

Ведомството на Владислав Горанов обаче не е представило абсолютно никакви изчисления как промяната във формулата ще се отрази на удръжките, които плащат шофьорите, нито пък как изменението ще повлияе на общинските бюджети, въпреки че законите трябва да са придружени с оценка на въздействието.

Колите с екостандарт "Евро 4" или по-висок ще ползват отстъпка

В момента данъкът се определя на база мощността на двигателя и годината на производство, като по-мощните и по-новите автомобили са с по-високо облагане, като целта е за по-евтините возила да се дължи по-малък данък. Самият размер на данъка се определя от общините, като може да бъде в рамки, зададени от закона. В момента в закона е предвидено облекчение между 20% и 60% за наличието на катализатор в автомобили с мощност до 74 kW, с което финансовото министерство твърди, че се злоупотребява и затова ще отпадне от 2019 г.

От догодина, освен от мощността и годината на производство, данъкът ще зависи и от екостандарта на автомобила, като за стандартите от Евро 1 до Евро 3 включително, както и когато автомобилът няма екокатегория, коефициентът ще се утежнява с между 10% и 40%, а от Евро 4 до Евро 6 ще има намаление до максимум 60%. По-новите и по-мощните автомобили отново ще се облагат с по-висок компонент, като идеята е по-скъпите автомобили да се облагат повече. В същото време обаче се прави известна промяна в коефициентите в зависимост от годината на производство, така че да се стимулира извеждането от употреба на автомобилите над 20 години, защото те са ненадеждни и причиняват големи замърсявания.

Мъгляви обяснения на финансовото министерство

Как обаче ще се промени конкретният данък на всеки собственик на лека кола не е ясно, защото от общините ще зависи крайният размер на удръжката. Финансовото министерство е представило изключително мъгляво обяснение как точно се променя данъкът, като от него донякъде се разбира, че за хората с по-стари (и по-евтини) автомобили утежнението на данъка щяло да се компенсира.

Единствените по-конкретни обяснения на МФ за промяната звучат така:

"Обобщено, за автомобили до 5 г. от датата на производство и отговарящи на по-високи екологични категории промяната ще се отрази в намаление на данъка върху превозното средство. За автомобилите (над 15 г.), съответстващи на по-ниски от Евро 4 стандарти, данъкът ще се увеличи, което е свързано главно със занижените им екологични характеристики. Над 50 % от автомобилите над 15 г. са с мощност под 74 kW, което предполага, че досега са ползвали данъчно облекчение за действащо катализаторно устройство, което облекчение в настоящия законопроект отпада и се заменя с екологичен компонент, който за старите, неотговарящи на екологична категория по-висока или равна на Евро 4, представлява утежняващ коефициент. С оглед на предвиденото отпадане на ограничаващото условие в сегашния закон за ползване на данъчно облекчение при екологични стандарти Евро 3 и по-високи само за автомобилите с мощност на двигателя не повече от 74 kW, се очаква отпадането на това ограничение да компенсира в максимална степен предвидените утежнения от коефициента за екологична категория за по-старите автомобили."

Край на злоупотребите с облагането на леки коли като товарни

С друга промяна в закона се затваря вратичка за несправедливо данъчно третиране, като занапред товарните автомобили до 3.5 тона ще се облагат, както леките коли. Финансовото министерство посочва, че според действащия закон собствениците на товарни автомобили до 3.5 т плащат в пъти по-нисък данък върху превозните средства, като икономията може да стигне над 100 пъти (данъкът е в размер от 10 до 30 лв. на тон). В същото време по данни на МВР към средата на април 2018 г. са регистрирани 308 260 броя товарни автомобили до 3.5 т от 3550 марки и модели, от които над 2000 модела имат съответен аналог, регистриран и облаган като лек автомобил. Така, на практика за едни и същи возила сега се плащат доста различни данъци, като финансовото министерство предлага да се изчисти тази несправедливост и товарните коли до 3.5 тона да се облагат като леки.

От 2019 г. ще се облекчи административната тежест за гражданите, като при сделка за покупка на автомобил нотариусите служебно ще проверяват за платени данъци. Само ако не може да се извърши автоматизирана проверка, гражданинът ще трябва да представи документ от общината за платен данък върху возилото.

До 7 дни след извършване на сделката по покупка на имот или кола нотариусите ще са длъжни да уведомят съответната община.

Ще се плаща пълен данък сгради за повече от едно "основно" жилище

За да пресече злоупотребите с данъчното облекчение за основно "жилище", което позволява 50% отстъпка на данък сгради и облекчение от такса смет, от догодина удръжката ще се плаща изцяло, ако администрацията установи, че лицето е декларирало повече от едно свое жилище като "основно" в различни градове на страната.

Предлага се и да отпадне и облекчението и в такса смет за имот, деклариран като основно жилище. Това обаче ще стане от 2020 г.

От 2020 г. без служебни бележки към годишната данъчна декларация

Финансовото министерство предлага още от 2020 г. да се въведе още по-облекчена процедура по попълването на годишните данъчни декларации. Ще отпадне изискването работодателят да издава, а работникът да прилага към данъчната декларация служебна бележка за трудовите или други доходи, платени през предходната година. Занапред тази бележка ще се издава само при поискване от работника, а работодателят ще е длъжен да предостави в НАП по служебен път необходимите данни до 28 февруари на следващата година.

Така данъчните служебно ще нанасят съответните данни в декларацията, ако лицето я подава по електронен път. Ако човекът избере да я прати на хартия, той ще може да види данните си онлайн, при положение, че разполага с ПИК код. Ще се запази и опцията да поиска бележка от работодателя.

Заради промяната се предлага да се удължи срокът за ранно подаване на данъчните декларации, който от 2020 г. ще бъде до 31 март.

2019 г. ще бъде подготвителна за въвеждането на промяната.

Още от данъчната кампания между януари и април 2019 г. няма да се изисква декларация от съпруга/та, че няма да ползва данъчно облекчение за млади семейства, деца или деца с увреждания. За да няма злоупотреби, ако и двамата родители решат да ползват облекчението, после и двамата ще трябва да върнат на НАП ползваното облекчение.

По отношение на данъчните облекчения за деца и за деца с увреждания се предлага още една промяна. Дава се възможност данъчната отстъпка да се ползва и от двамата родители, когато доходите им не позволяват те да се приложат от единия родител, което се среща най-вече при прилагане на данъчното облекчение за деца с увреждания. Целта е да се даде възможност и на семействата с по-ниски доходи да прилагат пълния размер на облекчението, посочва министерството на финансите.

Предлага се още повишаване на необлагаемия праг на получените награди от 30 лв. на 100 лв.

Прецизира се и начинът на закръгляване на годишния данък върху доходите на физическите лица. Занапред данъкът за довнасяне ще се внася без стотинки, а само в левове.

"При съществуващия механизъм закръгляването към всеки пълен лев се прави след приспаданията за авансово удържан и внесен през годината данък, което се обезсмисля в случаите, когато от така формираната сума се правят и други намаления (например ползване на 5 % отстъпка или на данъчно облекчение за безкасови плащания), след които отново може да се стигне до довнасяне на стотинки. Посочената промяна се предвижда да се прилага и при деклариране на доходите за 2018 г.", посочва финансовото министерство.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

3 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Realist
    #3

    Уважаеми, плъхът с номер #2 непрекъснато ругае демокрацията и пише глупости, но в случая е много близо до истината. По навик ли му давате неодобрения? Не е честно, нищо, че човекът не е съвсем с всичкия си.

  2. т€еритория на Мики Маус
    #2

    Данъчно настъпление, за да с еплънят гушите на КОЙ!

  3. Kamen Popov
    #1

    Странно защо не виждам отстъпки за хибридни и електро автомобили? Дали не е нарочно? Нено Димов ще се разсърди, че пак са го пропуснали в борбата му за по-чист въздух.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.