По-високи данъци в София от 2020 година

Увеличават се ставката при придобиване на имот, както и данъкът за колите

Сн. БГНЕС

Част от данъците, които Столичната община събира от гражданите, ще са по-високи през 2020 г. Увеличението засяга данъка за автомобили, който плащат техните собственици, както и данъка за придобиване на имущество, който се дължи при всяка сделка с имот и автомобил и се плаща от купувача. Доста общини също вдигнаха местните данъци и такси месеци след местните избори.

Промените в Наредбата за местните данъци и такси бяха гласувани по време на извънредно заседание на Столичния общински съвет в понеделник. По закон ставките трябва да бъдат определени до края на годината, за да се прилагат от следващата година.

С гласовете на ГЕРБ/СДС и "Патриоти за София" (ВМРО и представител на "Атака") данъкът върху сделките се вдигна с 20 на сто и вече е 3% върху стойността на покупката при 2.5% в момента.

Данъкът за автомобилите се увеличава с различни проценти и суми в зависимост от екологичния стандарт на колата и нейната мощност. Официални данни колко точно собственици ще бъдат засегнати от вдигането на отделните компоненти на ставката няма. Ръстът е между 10% и 40%.

Най-голямо ще е поскъпването за най-старите и най-мощни автомобили, а това беше обосновано от кмета Йорданка Фандъкова с това, че е стъпка към по-голямо облагане на хората, които замърсяват повече въздуха. Според нея това няма да свали хората от старите коли и да ги насочи към градския транспорт, но е сигнал, че местната власт ще предприема още рестриктивни мерки за ограничаване на неекологичните превозни средства.

Вдигането на данъците беше обяснено с нуждата от повече средства в общинския бюджет за подобряване на градския транспорт и и за инвестиции в кварталите.

Именно аргументите за вдигане на данъците и липсата на конкретни разчети за какво ще се изхарчат допълнителни средства от по-високите ставки бяха един от аргументите на опозицията да гласува против предложението. Срещу повишаването на данъците гласуваха съветниците от БСП, "Демократична България", Волен Сидеров ("Атака"), а независимият Борис Бонев гласува "въздържал се". Фандъкова обвини опозицията, че се страхува от непопулярни мерки, към които е призовавала досега.

Общо от увеличението общината очаква да получи 38 млн. лева повече през следващата година - 18 млн. лева от данъка за автомобилите и 20 млн. лева от този върху сделките.

Данък сгради и такса смет няма да се променят и остават съответно 1.875 промила и 1.6 промила върху данъчната оценка на имотите на гражданите.Засега не се предвижда увеличение и на други данъци.

Кое се увеличава

Данъкът за автомобилите се определя от три компонента - възрастта на колата (коефициентът е фиксиран със закон), мощността и екологичния стандарт (последните два се определят с решение на общинския съвет).

В София данък се плаща за над 787 000 коли. За 180 000 от тях, които отговарят на стандартите Евро 5 и Евро 6, няма да има увеличение на компонента, свързан с екологичността. Възможно е обаче за тях да има повишение на данъка, ако мощността им е над 74 киловата или 99 конски сили. За по-мощните коли дори и от тези категории може да има увеличение с 10-15 на сто.

Промяна на коефициента за мощност

Компонентът за мощност ще се запази без промяна за 360 000 автомобила с мощност до 74 киловата или 99 конски сили. Но и сред тях има такива, за които данъкът ще се вдигне заради ръста на компонента за екологичност.

Частта от данъка, която засяга екостандарта на колите, нараства за автомобилите без категория, както и от категориите от Евро 1 до Евро 4. За колите от най-ниските категории - до Евро 2, увеличението на тази част от данъка ще е 27 на сто. За тези от Евро 3 - 10%, а за Евро 4 - 25 на сто.

Промяна на коефициента за екологичност

До момента ставките за мощност и тези за екологичност бяха на минималните нива, позволени от закона. Според кмета Фандъкова те са и най-ниските в страната. Това довело и до спад в приходите по перото. Към края на октомври по него са събрани 86 млн. лева при 96 млн. лева за същия период на миналата година. Според нея увеличението на данъците ще засегне основно хората, които имат стари и мощни коли, а без него София ще е единствената европейска столица, която не облага собствениците на принципа "замърсителят плаща".

Според разчетите на местната власт след промяната на ставките за кола на 23 години с категория Евро 2 и мощност от 149 киловата (200 конски сили) догодина ще се плащат 326 лева данък при 222 лева през тази година. При по-новите и екологични коли от стандартите Евро 5 и Евро 6, които са с мощност до 75 киловата (100 конски сили), данъците ще се запазят, както досега или ще се увеличат с до около 10 лева.

Разпределение

С увеличението на ставките за колите от общината прогнозират допълнителен приход от 18 млн. лева за 2020 г. Според обясненията на Фандъкова те ще отидат основно за увеличените разходи за градски транспорт – за експлоатацията на част от третата линия на метрото, за увеличаване на заплатите на водачите, както и за довеждащ транспорт в кварталите.

Промяна на данъка за кола с мощност 55 киловата (74 конски сили)

Допълнителните средства от увеличаването на данъка върху придобиването на имущество ще доведе до ръст от 20 млн. лева в приходите в сравнение със заложените за тази година постъпления. Реално по това перо се очаква да се събрат около 100 млн. лева при 122.5 млн. лева през 2018 г. С ръста на ставката догодина реално постъпленията ще стигнат нивата си от 2018 г.

Промяна на данъка за кола с мощност 75 киловата (100 конски сили)

Според Фандъкова 20-те млн. лева постъпления ще се инвестират в кварталите – за ремонт на улици, тротоари, паркинги. Половината от парите - 10 млн. лева, ще бъдат дадени на районните кметове за изпълнение на техните програми, които те защитават пред централната администрация. Другите са за увеличаване на разходите за ремонти в кварталите.

Критики

Според опозицията обаче администрацията трябва да представи много по-точни разчети за това за какво ще изхарчи постъпленията от увеличените данъци. Според БСП и в момента бюджетът, който общинският съвет гласува, не се харчи напълно и реално няма нужда от вдигането на ставките. Освен това специално ръста на данъка за колите засягал най-уязвимите групи, тъй като стари коли карали хора с по-ниски доходи. Освен това нямало как хората да сменят придвижването с автомобил с това с градски транспорт, тъй като той все още не е достатъчно удобен и привлекателен.

Промяна на данъка за кола с мощност 149 киловата (200 конски сили)

Според "Демократична България" докладът за вдигането на данъците е формален и неаргументиран. "По-кратък е от доклад, с който бихте защитили изграждането на беседка", коментира председателят на групата Методи Лалов. Той припомни, че формацията е против вдигането на данъците, защото вижда резерви в изразходването на бюджета от администрацията, а имало и резерви в събираемостта. "Тази власт е доказала, че не може да управлява публичните средства, а иска да събира повече такива", коментира Лалова и припомни проблемите с ремонтите в центъра на София. 

Борис Бонев ("Спаси София") принципно подкрепя идеята за старите и мощни коли да се плаща повече. Той обаче обяви, че не може да гласува "за" вдигането на данъците заради слабата аргументация и липсата на точни разчети за изразходването на допълнителните средства. За това гласува и "въздържал се", а поведението му провокира персонална реплика от кмета Фандъкова, че се е плъзнал по "плоскостта на популизма" и се страхува да подкрепя предложения на мнозинството. Бонев вече отнесе критики заради съмнения, че е подкрепил кандидата на ГЕРБ за председател на общински съвет.

Кметът отхвърли обвиненията за липса на разчети за харченето на парите и обвини опозицията, че използва манипулации и спекулации против предложението за по-високи данъци, както и в това, че се страхува да подкрепя правилни, но непопулярни мерки.

Споделяне

Още по темата

Още от Бизнес