Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

По-високи данъци за коли и сделки с имоти в София

Повече ще плащат собствениците на стари и мощни коли, приходите ще отиват за борба със замърсяването на въздуха и ремонти по кварталите

40 коментара
Йорданка Фандъкова. Сн. БГНЕС

Кметът на София Йорданка Фандъкова предложи частично увеличение на данъците в града, въпреки че в предизборната си кампания даваше сигнали, че ставките няма да бъдат променяни. Очакваното увеличение засяга данъка за автомобили, който плащат техните собственици, както и данъка за придобиване на имущество, който засяга основно сделките с имоти и автомобили.

Промените в Наредбата за местните данъци и такси ще бъдат публикувани в сряда и трябва да бъдат приети до края на годината.

Данъкът върху сделките ще се вдигне с 20 на сто и вече ще е 3% върху стойността на покупката при 2.5% в момента.

Данъкът за автомобилите ще се увеличи с различни проценти и суми в зависимост от екологичния стандарт на колата и нейната мощност. От общината не обясниха колко точно собственици ще бъдат засегнати. Ръстът на данъците за колите обаче ще е между 10% и над 40%.

Най-голямо ще е поскъпването за най-старите и най-мощни автомобили. Така за кола на 23 години с категория Евро 2 и мощност от 149 киловата (200 конски сили) догодина ще се плащат 326 лева данък при 222 лева през тази година. При по-новите и екологични коли от стандартите Евро 5 и Евро 6, които са с мощност до 75 киловата (100 конски сили), данъците ще се запазят, както досега или ще се увеличат с до около 10 лева, показват изчисленията на общината.

Вдигането на данъците за най-мощните и замърсяващи коли се налага, за да може хората, които замърсяват най-много, да плащат повече. Според Фандъкова това едва ли ще доведе до автоматично отказ на собствениците им да ги карат, но пък е заявка, че София ще води дебат за прилагането на по-рестриктивни политики към старите и замърсяващи коли, за да не се превърне в автоморгата на Европа. Парите от увеличените данъци за колите пък ще се ползват за мерки за подобряване на чистота на въздуха.

Увеличението на данъка върху имуществените сделки беше обяснено с нуждата да се осигурят повече средства за инвестиции в кварталите.

Общо от увеличението общината очаква да получи 37 млн. лева повече през следващата година.

Данък сгради и такса смет няма да се променят и остават съответно 1.875 промила и 1.6 промила върху данъчната оценка на имотите на гражданите.Засега не се предвижда увеличение и на други данъци.

Кой ще плаща повече

Зам.-кметът по финансите Дончо Барбалов не успя да посочи точно колко собственици на автомобили ще трябва да плащат по-високи данъци през следващата година. Причината е, че данъкът се определя от три компонента - възрастта на колата (коефициентът е определен със закон), мощността и екологичния стандарт (последните два се определят с решение на общинския съвет).

В София данък се плаща за над 787 000 коли. Сигурно е, че за 180 000 от тях, които отговарят на стандартите Евро 5 и Евро 6, няма да има увеличение на компонента свързан с екологичността. Възможно е обаче за тях да има повишение на данъка, ако мощността им е до 74 киловата или 99 конски сили. За по-мощните коли дори и от тези категории може да има увеличение с 10-15 на сто.

Компонентът за мощност ще се запази без промяна за 360 000 автомобила с мощност до 74 киловата или 99 конски сили. Но и сред тях има такива, за които данъкът ще се вдигне заради ръста на компонента за екологичност.

Промяна на коефициента за мощност


Източник: Столична община


Частта от данъка, която засяга екостандарта на колите, нараства за автомобилите без категория, както и от категориите от Евро 1 до Евро 4. За колите от най-ниските категории - до Евро 2, увеличението на тази част от данъка ще е 27 на сто. За тези от Евро 3 - 10%, а за Евро 4 - 25 на сто.

Промяна на коефициента за екологичност


Източник: Столична община

Вдигането на данъците Фандъкова обясни с нуждата от осигуряване на средства за мерките за подобряване на чистотата на въздуха - основно за градски транспорт и зелени площи в кварталите. Самият ръст на данъците също е част от политиката за борба със замърсяването на въздуха макар кметът да не очаква от него много хора да оставят автомобилите си.

Как ще се отразят промените на кола с мощност 55 киловата (74 конски сили)

Източник: Столична община

"По-скоро очаквам ефект от инвестициите от допълнителните средства. Това е по-скоро посока. Първа стъпка във вярната посока", каза Фандъкова. Тя добави, че общината ще води дебат за продължаване на тази политика и в следващите години.

Повече приходи

До момента София облагаше по-старите и по-замърсяващи автомобили по минималните ставки, заложени в Закона за местните данъци и такси. Това довело и до спад в приходите по перото. Към края на октомври по него са събрани 86 млн. лева при 96 млн. лева за същия период на миналата година. Зам.-кметът по финансите Барбалов не очаква сумата да нарасне значително до края на годината.

Как ще се отразят промените на кола с мощност 75 киловата (100 конски сили)

Източник: Столична община

С увеличението на ставките за колите от общината прогнозират допълнителен приход от 17 млн. лева за 2020 г.

Парите ще бъдат инвестирани в подобрявания на градския транспорт за развитието му като алтернатива на личните автомобили, обясни Фандъкова.

Как ще се отразят промените на кола с мощност 149 киловата (200 конски сили)

Източник: Столична община

Част от парите от данъка върху сделките - за районите

Общината предлага и увеличение на един от данъците, който е сред основните пера в бюджета - върху възмездното придобиване на имущество (основно имоти и коли). От него през тази година се очаква да се съберат около 100 млн. лева при 122.5 млн. лева през миналата година. С ръста на ставката догодина се очаква сумата по това перо да се върне на нивата от 2018 г., стана ясно от обясненията на кмета и на заместника ѝ по финансите.

Ако предложението на администрацията бъде прието, върху всяка сделка с имот или кола на общината вече ще се плащат 3% от стойността при 2.5 на сто в момента.

Допълнителният приход от увеличението ще отиде за ремонт на квартални улици и тротоари. Половината от парите - 10 млн. лева, ще бъдат дадени на районните кметове за изпълнение на техните програми, които те защитават пред централната администрация.

Фандъкова призова софиянци, които искат децата им да дишат по-чист въздух, както и общинските съветници, които призоваваха за по-драстични мерки срещу замърсяването, както и за децентрализация на районите, да подкрепят предложенията ѝ.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

40 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. pepe
    #40
    Отговор на коментар #26

    В Европа и дори в САЩ подоходното облагане е прогресивно. Така че тази приказка, че тези, които са за прогресивно подоходно облагане са "комунисти", можеш "да си я завреш там, където не те осветява слънце".

  2. Коментарът е изтрит в 21:14 на 30 ноември 2021 от автора.
    #39
  3. Коментарът е изтрит в 21:14 на 30 ноември 2021 от автора.
    #38
  4. ВВасилев
    #37

    Защо след изборите??? Типично по женски и ГЕРБ-аджийски, хак ви е наивници!!!

  5. Дядо ми Петър
    #36

    Щом искаш да дишаш чист въздух, ходи си в Самоков бе, кукло! В момента ни трябват повече ЧИСТИ РЪЦЕ, отколкото чист въздух. А твоите и на твоите авери са до лактите в ла...на.

  6. Светлоносец
    #35

    Само за информация, изправна кола с газова уредба в цяла Европа се смята с показатели за евро 6, причината за това е, че газта е в пъти по екологична от бензина, в Германия забраняват дизеловите МПС, Кото основен замарсител. Почти същата политика правят в София и България, с малки изключения, всички трябва да платят и то колкото може повече. Скъп градски транспорт без безплатни паркинги, но за сметка на това с висок данък МПС, синя зона на всякъде, паяци с двойни такси и то за всички. Политика на мечо Пух- колкото повече, толкова повече.

  7. Светлоносец
    #34

    Фандъкова трябва да увеличи данъците, синята зона, билетите за градски транспорт по 5 пъти и ще е права.
    Спечели изборите по един или друг начин, за това е в правото си да увеличава данъци и такси на всичко.
    Такава е политиката на ГЕРБ, повече заеми, по високи данъци, глоби за всичко с по големи суми.
    Разбира се, че е лъгала на предизборната кампания, разбира се, че е купувала ромски гласове, разбира се, че половината десница не излезе да гласува на балотажа, но е факт, че спечели Фандъкова.
    Незнам

  8. Zlatan
    #33

    А мощните коли с газови уредби ?

  9. Честито на гласувалите за герб@ухите бандити!!!! Само така трябва!!!! Пак ще забравите и ще гласувате за Смирената подложка и Б@нкянската шайка!!! Хак да ви е!!!

  10. Kruger
    #31

    Всяко увеличение на данъците е левичарска мярка. Идеята, че държавата/общината ще вземе повече пари от хората и ще ги изхарчи правилно, а няма да ги открадне е абсурдна, особено в държавата на мафията БГ. За да се намали огромния брой безсмислени автомобили, много по-смислени, законни и наложителни мерки са: (1) Спазване на правилата за паркиране, премахване на незаконно паркиралите навсякъде автомобили; (2) Спазване на правилата за осигуряване на гаражи в новите жилищните сгради; (3) Спиране на

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.