По-високи данъци за коли и сделки с имоти в София

Повече ще плащат собствениците на стари и мощни коли, приходите ще отиват за борба със замърсяването на въздуха и ремонти по кварталите

Йорданка Фандъкова. Сн. БГНЕС

Кметът на София Йорданка Фандъкова предложи частично увеличение на данъците в града, въпреки че в предизборната си кампания даваше сигнали, че ставките няма да бъдат променяни. Очакваното увеличение засяга данъка за автомобили, който плащат техните собственици, както и данъка за придобиване на имущество, който засяга основно сделките с имоти и автомобили.

Промените в Наредбата за местните данъци и такси ще бъдат публикувани в сряда и трябва да бъдат приети до края на годината.

Данъкът върху сделките ще се вдигне с 20 на сто и вече ще е 3% върху стойността на покупката при 2.5% в момента.

Данъкът за автомобилите ще се увеличи с различни проценти и суми в зависимост от екологичния стандарт на колата и нейната мощност. От общината не обясниха колко точно собственици ще бъдат засегнати. Ръстът на данъците за колите обаче ще е между 10% и над 40%.

Най-голямо ще е поскъпването за най-старите и най-мощни автомобили. Така за кола на 23 години с категория Евро 2 и мощност от 149 киловата (200 конски сили) догодина ще се плащат 326 лева данък при 222 лева през тази година. При по-новите и екологични коли от стандартите Евро 5 и Евро 6, които са с мощност до 75 киловата (100 конски сили), данъците ще се запазят, както досега или ще се увеличат с до около 10 лева, показват изчисленията на общината.

Вдигането на данъците за най-мощните и замърсяващи коли се налага, за да може хората, които замърсяват най-много, да плащат повече. Според Фандъкова това едва ли ще доведе до автоматично отказ на собствениците им да ги карат, но пък е заявка, че София ще води дебат за прилагането на по-рестриктивни политики към старите и замърсяващи коли, за да не се превърне в автоморгата на Европа. Парите от увеличените данъци за колите пък ще се ползват за мерки за подобряване на чистота на въздуха.

Увеличението на данъка върху имуществените сделки беше обяснено с нуждата да се осигурят повече средства за инвестиции в кварталите.

Общо от увеличението общината очаква да получи 37 млн. лева повече през следващата година.

Данък сгради и такса смет няма да се променят и остават съответно 1.875 промила и 1.6 промила върху данъчната оценка на имотите на гражданите.Засега не се предвижда увеличение и на други данъци.

Кой ще плаща повече

Зам.-кметът по финансите Дончо Барбалов не успя да посочи точно колко собственици на автомобили ще трябва да плащат по-високи данъци през следващата година. Причината е, че данъкът се определя от три компонента - възрастта на колата (коефициентът е определен със закон), мощността и екологичния стандарт (последните два се определят с решение на общинския съвет).

В София данък се плаща за над 787 000 коли. Сигурно е, че за 180 000 от тях, които отговарят на стандартите Евро 5 и Евро 6, няма да има увеличение на компонента свързан с екологичността. Възможно е обаче за тях да има повишение на данъка, ако мощността им е до 74 киловата или 99 конски сили. За по-мощните коли дори и от тези категории може да има увеличение с 10-15 на сто.

Компонентът за мощност ще се запази без промяна за 360 000 автомобила с мощност до 74 киловата или 99 конски сили. Но и сред тях има такива, за които данъкът ще се вдигне заради ръста на компонента за екологичност.

Промяна на коефициента за мощност


Източник: Столична община


Частта от данъка, която засяга екостандарта на колите, нараства за автомобилите без категория, както и от категориите от Евро 1 до Евро 4. За колите от най-ниските категории - до Евро 2, увеличението на тази част от данъка ще е 27 на сто. За тези от Евро 3 - 10%, а за Евро 4 - 25 на сто.

Промяна на коефициента за екологичност


Източник: Столична община

Вдигането на данъците Фандъкова обясни с нуждата от осигуряване на средства за мерките за подобряване на чистотата на въздуха - основно за градски транспорт и зелени площи в кварталите. Самият ръст на данъците също е част от политиката за борба със замърсяването на въздуха макар кметът да не очаква от него много хора да оставят автомобилите си.

Как ще се отразят промените на кола с мощност 55 киловата (74 конски сили)

Източник: Столична община

"По-скоро очаквам ефект от инвестициите от допълнителните средства. Това е по-скоро посока. Първа стъпка във вярната посока", каза Фандъкова. Тя добави, че общината ще води дебат за продължаване на тази политика и в следващите години.

Повече приходи

До момента София облагаше по-старите и по-замърсяващи автомобили по минималните ставки, заложени в Закона за местните данъци и такси. Това довело и до спад в приходите по перото. Към края на октомври по него са събрани 86 млн. лева при 96 млн. лева за същия период на миналата година. Зам.-кметът по финансите Барбалов не очаква сумата да нарасне значително до края на годината.

Как ще се отразят промените на кола с мощност 75 киловата (100 конски сили)

Източник: Столична община

С увеличението на ставките за колите от общината прогнозират допълнителен приход от 17 млн. лева за 2020 г.

Парите ще бъдат инвестирани в подобрявания на градския транспорт за развитието му като алтернатива на личните автомобили, обясни Фандъкова.

Как ще се отразят промените на кола с мощност 149 киловата (200 конски сили)

Източник: Столична община

Част от парите от данъка върху сделките - за районите

Общината предлага и увеличение на един от данъците, който е сред основните пера в бюджета - върху възмездното придобиване на имущество (основно имоти и коли). От него през тази година се очаква да се съберат около 100 млн. лева при 122.5 млн. лева през миналата година. С ръста на ставката догодина се очаква сумата по това перо да се върне на нивата от 2018 г., стана ясно от обясненията на кмета и на заместника ѝ по финансите.

Ако предложението на администрацията бъде прието, върху всяка сделка с имот или кола на общината вече ще се плащат 3% от стойността при 2.5 на сто в момента.

Допълнителният приход от увеличението ще отиде за ремонт на квартални улици и тротоари. Половината от парите - 10 млн. лева, ще бъдат дадени на районните кметове за изпълнение на техните програми, които те защитават пред централната администрация.

Фандъкова призова софиянци, които искат децата им да дишат по-чист въздух, както и общинските съветници, които призоваваха за по-драстични мерки срещу замърсяването, както и за децентрализация на районите, да подкрепят предложенията ѝ.

Споделяне

Още по темата

Още от Бизнес

Как да се подходи с новата детска болница?