Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

По-високият данък върху старите коли срещна критики в тристранката

Работодателите и синдикатите все пак одобриха пакета от данъчни закони за 2019 г.

6 коментара
Снимка: БГНЕС

По-високият данък върху старите автомобили от 2019 г. заради въвеждането на екологичен компонент срещна критики от страна на работодателите и синдикатите.

Това стана по време на разглеждането на пакета от данъчни закони за 2019 г. в Националния съвет за тристранно сътрудничество. Въпреки забележките в крайна сметка тристранката одобри промените в законите.

По-бедните ще плащат повече

Около 2 милиона автомобила ще бъдат засегнати от промените в изчисляването на данъка, показват изчисления на Българската стопанска камара.

КТ "Подкрепа" също възрази срещу новата формула за изчисляване на данъка върху автомобила, която включва възрастта на колата и екостандарта ѝ. Причината е, че най-натоварени от увеличението ще бъдат най-нискодоходните групи от населението.

"Увеличението за тях е около 30%, поне по отношение на компонента от колко години е регистрирана колата", каза Ваня Григорова от КТ "Подкрепа".

Според предлаганите промени старите леки коли (над 15 години), които са с по-лоши екохарактеристики, ще се облагат с по-висок местен данък от 2019 г.

В момента данъкът се определя на база мощността на двигателя и годината на производство, като по-мощните и по-новите автомобили са с по-високо облагане, като целта е за по-евтините возила да се дължи по-малък данък. Самият размер на данъка се определя от общините, като може да бъде в рамки, зададени от закона. В момента в закона е предвидено облекчение между 20% и 60% за наличието на катализатор в автомобили с мощност до 74 kW, с което финансовото министерство твърди, че се злоупотребява и затова ще отпадне от 2019 г.

От догодина, освен от мощността и годината на производство, данъкът ще зависи и от екостандарта на автомобила, като за стандартите от Евро 1 до Евро 3 включително, както и когато автомобилът няма екокатегория, коефициентът ще се утежнява с между 10% и 40%, а от Евро 4 до Евро 6 ще има намаление до максимум 60%. По-новите и по-мощните автомобили отново ще се облагат с по-висок компонент, като идеята е по-скъпите автомобили да се облагат повече. В същото време обаче се прави известна промяна в коефициентите в зависимост от годината на производство, така че да се стимулира извеждането от употреба на автомобилите над 20 години, защото те са ненадеждни и причиняват големи замърсявания.

До момента не са представени официални сметки как промяната ще се отрази на собствениците на автомобили. Финансовото министерство не публикува абсолютно никакви изчисления по този въпрос, въпреки че по закон е длъжно да направи оценка на въздействието.

Ще се обсъди проблемът с финансовите отчети на малките фирми

По време на тристранката бизнесът повтори възраженията си по отношение на Закона за счетоводството, който сега натоварва с непосилни изисквания за одит малки фирми.

Бизнесът настоява за редакция на чл. 37 от Закона за счетоводството, така че да се разшири кръгът от малки предприятия, които са изключени от задължението за независим финансов одит. В момента изискването важи за дружества с балансова стойност на активите от поне 2 млн. лв. и нетни приходи от продажби от най-малко 4 млн. лв., докато бизнесът предлага праговете да се качат съответно на 4 млн. лв. и 8 млн. лв.

Работодателите критикуват и текста, според който акционерните и командитните дружества са длъжни да одитират отчетите си независимо от големината на фирмата, а само по силата на правната си форма.

"Става дума за ресурс на тези предприятия на малкия бизнес от порядъка на 13 млн., който е съвършено излишен. Тук не става дума за ощетяване на фиска, нито предполага каквито и да е харчове от страна на държавата", коментираха от бизнес асоциациите.

Финансовият министър Владислав Горанов обеща въпросът да бъде обсъден в Народното събрание.

"Одитът, във вида, в който съществува, има за цел да защити интересите на акционерите, не толкова на фиска, защото фискът има други инструментариуми за контрол и надзор върху дейността на данъкоплатците. Така че сме отворени за този дебат", каза Горанов.

Вицепремиерът Валери Симеонов пък каза, че в сряда, когато Министерски съвет ще разглежда пакета от данъчни промени, ще предложи облекчаване на условията за финансов одит, който би натоварил около 6500 фирми с приблизително 13 млн. лв. годишно.

Синдикатите поставиха и искането си за въвеждане на необлагаем минимум върху доходите и различна ставка на ДДС за храните и стоки от първа необходимост, но към момента тя среща непреодолима съпротива сред управляващото мнозинство.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

6 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Асенов
    #6

    На блеещият електорат му вдигат данъците за жилището и колите, ще му сложата допълнителна здравна застраховка и какво ли не още, а той си преживя , преживя. Бе-е-е-е..

  2. Jordan*
    #5

    Ако вдигнат данъците, призовавам всички засегнати от цялата страна да излязат на площада пред народното събрание и този път да няма прошка за комунягите!

  3. Филка Русофилка
    #4

    През 1970 в България имаше 164 430 пътнически автомоб., които убиха 126 души, респ. 648 убити на 100 хил. автомоб. През 2017 в България имаше 3 240 500 автомоб., които убиха 96 души, респ. 21 убити на 100 хил. автомоб. През 2018 г. убитите на 100 хил. автомоб. ще бъдат около 18 д. Сега при 20 пъти по-голяма автомобилизация убитите при ПТП са с 23,8% по-малко, а на 100 хил. автом. - 36 пъти по-малко отколкото при социализЪма и комунизЪма. Статистиката за жертвите от ПТП при соца беше „строго секретна“, а сега е on-line: https://www.mvr.bg/dokkpbdp/безопасност-на-пътя/статистика/ubiti_do_dnes

  4. Коментарът е изтрит в 01:44 на 09 октомври 2018 от автора.
    #3
  5. Филка Русофилка
    #2

    Минaлaтa cъбoтa миниcтъpът нa eкoлoгиятa Нeнo Димoв cъoбщи нa интepвюиpaщaтa гo чepвeнa бaлaлaйкa пo БНТ вaжни дaнни: „Зaмъpcявaнeтo oт oтoплeниe c твъpди гopивa e 9 пъти пo-виcoкo oт зaмъpcявaнeтo oт aвтoмoбили“ - 9 към 1, 90% към 10%. Oт инжeнepнo-икoнoмичecкa глeднa тoчкa e пълeн идиoтизъм дa ce бopиш c 9 пъти пo-мaлкитe, вмecтo c 9 пъти пo-гoлeмитe зaмъpcитeли!? Идиoтизмът e peзултaт нa cътpудничecтвoтo мeжду лoбиcти - внocитeли нa нoви aвтoмoбили, пepфидни пpoвoкaтopи, цeлящи c пoвишeнитe дaнъци дa възбудят нeдoвoлcтвoтo нa милиoни coбcтвeници нa aвтoмoбили и чинoвници-„пoлeзни идиoти“.

  6. Parallelepiped
    #1

    Другарката Ваня Григорова да отиде в белодробната болница и да види умиращите от рак на белия дроб и тогава да защитава канцерогенните дизелови брички!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.