Според зам.-министъра на икономиката и енергетиката Иван Айолов

По "Южен поток" имало съгласуване, а не диктовка от Москва

Станишев отказа да коментира темата, защото е празник, Германия обаче повдигна въпроса

Иван Айолов и Явор Куюмджиев. Сн. БГНЕС

Предложените от депутати на БСП законови поправки за въвеждане на понятието "морски газопровод", които изключват от европейското право руската тръба "Южен поток", били съгласувани с компанията "Южен поток Транспорт", която ще строи подводния участък на транснационалното съоръжение, но не били диктувани от основния акционер в проекта – руската "Газпром".

Това обясни в петък заместник-министърът на икономиката и енергетиката Иван Айолов по време на кръгла маса "Спирането на "Южен поток" - удар срещу България", организирана от "Атака", ден след като от Реформаторския блок обявиха за получен със съдействието на съда опис на документацията по реализацията на "Южен поток", който показва, че руски интереси диктуват на кабинета за проекта. Посочено е писмо от "Южен поток Транспорт" за законодателни инициативи у нас относно проекта.

"Разбира се, че са съгласувани. Но това не е тяхна инициатива и не е под тяхно давление", каза Айолов, цитиран от сайта Дневник.бг. По думите му няма писмо от страна на това дружество със законодателни предложения.

"Писмо не, просто сме коментирали някои неща с тях, имало е коментар. Но в никакъв случай не мога да се съглася, че е под натиска на "Южен поток Транспорт". Това просто не е вярно", заяви заместник-министърът.

По думите му става дума за пропуски в българското законодателство, които е трябвало да бъдат поправени, а газопроводът "Южен поток" е първият от подобен вид и е поводът за промените.

Пред участниците в кръглата маса в парламента Айолов обясни, че в Европа има пет подобни случая, при които газопроводи навлизат на територията на континента, преди да влязат в сила правилата на Европейския съюз. Такъв бил и българският случай – Третият либерализационен пакет, според който тръбата трябва да транспортира газ от трети страни, важи за територията на България с изключение на два километра от трасето на "Южен поток" у нас – от варненския плаж Паша дере до морския бряг.

Според Айолов в другите 5 случая няма проблеми като в българския, който се оказал трън, защото "има български депутати, които говорят неверни неща в Еврокомисията и по-специално на Гюнтер Йотингер".

Той отказа да коментира вота на недоверие към правителството за енергийната му политика, който се очаква ГЕРБ да внесе в петък, с аргумента, че още не се е запознал с мотивите.

Лидерът на БСП Сергей Станишев пък отказа да коментира становището на Реформаторския блок за водената от страна на България кореспонденция по проекта "Южен поток" с мотива , че днес е празник.

 "България е най-застрашена при спиране на транзита и доставките на руски газ. След отпадането на проекта "Набуко" за страната ни няма друга алтернатива освен "Южен поток", каза още Айолов по време на дискусията в Народното събрание."

Не става дума за руско-български проект, а за руско-европейски, заяви зам.-председателят на енергийната комисия в парламента Явор Куюмджиев, който е един от вносителите на спорните законови поправки относно "Южен поток", за които Европейската комисия поиска да бъдат съгласувани с нея преди окончателното им гласуване на второ четене в парламента.

Въпросът с подготвяните законови поправки е бил обсъден в петък и от президента Росен Плевнелиев и германския външен министър Франк-Валтер Щайнмайер по време на визита на българския държавен глава в Германия.

"Министър Щайнмайер зададе открито и ясно въпроса за подготвяния закон относно изключването на Южен поток от третия либерализационен пакет. Темата се следи много внимателно от германското правителство и трябва да си даваме сметка, че ще ни оценят само по делата - какъв закон ще мине в българския парламент, дали той ще бъде в синхрон с европейското законодателство или ще се опита да заобиколи европейските разпоредби. Това със сигурност ще има много силен резултат и много силно въздействие и трябва да си даваме сметка за това. Сигналът от германското министерство на външните работи е много ясен", каза Росен Плевнелиев.

"Ние категорично заявяваме – България ще изпълнява третия либерализационен енергиен пакет и ще разреши на всеки, който има газ, да го транспортира", настоява обаче Куюмджиев и даде за пример, че логиката при въвеждането на понятието "морски газопровод" е както при пътническите самолетни полети и товарните кораби, тъй като няма как парашутист да проверява пътниците на даден самолет във въздуха преди тяхното кацане на съответното летище, цитира го БГНЕС.

Още по темата
Още от Бизнес

Защо Слави Трифонов не успя да регистрира партията си?