Почина Есте Лаудер - кралицата на красотата

Есте Лаудер, която превърна бизнеса с продажба на приготвяни от чичо ѝ козметични кремове в световна козметична империя, почина на 97 години в Ню Йорк от сърдечна и белодробна недостатъчност.

Обяснявайки своя успех, кралицата на световната козметична индустрия казва, че не е живяла и ден без да продава: "Ако аз вярвам в нещо, го продавам и го продавам здраво".

Двамата ѝ сина са директори в компаниите Лаудер. Съпругът ѝ Джозеф Лаудер почина през 1982 г.

Джозефин Естер Ментцер е родена в семейство на имигранти в Ню Йорк. Тя била запленена от лосионите и тониците, приготвяни от нейния чичо и учител в живота - химика Джон Шотс, и започнала да ги продава.

Лаудер основава фирмата си през 1946 г. заедно със своя съпруг, като продава в хотели и фризьорски салони продуктите на чичо си.

През 1998 г. Лаудер е единствената жена в списъка на списание Тайм с 20-те най-влиятелни бизнес - гении на века. Нейната компания е поставена на 349 -то място в класацията на Форчън през 2003 г. на 500 - те най-големи американски компании. През 2003 г. в Есте Лаудер са работили 21 500 души, оборотът за същата година възлиза на 5,12 милирда долара, а артикулите ѝ се продават в 130 държави.

"Красотата е настроение", каза веднъж Есте Лаудер. "Няма тайна. Защо всички булки са красиви? Защото на сватбения ден те се грижат за външността си. Няма грозни жени - има само жени, които не се грижат за външността си и не вярват, че са привлекателни".

Продуктовата линия на компанията включва Estee Lauder, Clinique, Aramis, Prescriptives и Origins.

Любим похват при продажбите беше предлагането на подарък с покупката - подход, наложен от нуждата. Лаудер стартира бизнеса си без достатъчно бюджет за реклама, за да привлече агенция, затова е използвала наличните средства за безплатни мостри.

Тя също така ухажваше богатите и известните.

"Аз не я познавам много добре, но тя продължава да ми изпраща всички тези неща", каза Грейс, принцесата на Монако, която стана нейна приятелка.

На Лаудер принадлежат и думите: "Ако имаш цел, ако искаш да постигнеш успех, ако наистина искаш това и да станеш друга Есте Лаудер, трябва да работиш много, без да се отказваш и трябва да вярваш в онова, което правиш".

През 30-те години, когато продавала кремовете за лице, приготвяни от чичо ѝ, тя самата започнала да експериментира с приготвяне на кремове.

Лаудер ходела във фризьорските салони, където предлагала безплатни демонстрации на продуктите на жени, докато те седели под каските. В повечето случаи тези жени ставали нейни клиентки. Понякога Лаудер спирала жени на Пето авеню, за да им предлага продуктите си.

"Когато поставиш продукта в ръцете на клиента, той ще говори сам за собственото си качество", пояснява Лаудер.

Нейната настойчивост в бизнеса дава резултат шест години след стартирането на семейната компания, през 1948 г., когато поставя малък щанд в универсалните магазини Сакс. Тя и съпругът ѝ сами са приготвяли кремовете в своята фабрика - преустроен ресторант - и ги пълнили в атрактивни бурканчета. За два дни доставената стока в Сакс била продадена, след което компанията стъпила на крака.

Докато съпругът ѝ се занимавал с бизнеса у дома, Лаудер пътувала до всеки универсален магазин, който порадвал нейни продукти, и лично обучавала новите продавачки.

Пакетирането на козметиката в деликатната гама на зеленикаво - синята тоналност, избрана от Лаудер, за да бъде виртуално допълнение към всяко обзавеждане за баня, става запазена марка.

Есте Лаудер става известна за домакинствата през 1953, когато компанията дебютира с Youth Dew - масло за баня и парфюм. През годините тя добавя нови продукти и аромати като White Linen and Cinnabar, серията Aramis за мъже, козметичните продукти Clinique, в които няма добавка на аромат и т.н.

Нейният архисъпреник е Шарл Ревлон, който изгради империята Revlon.

С разрастването на компанията в ръководството се включват и двамата сина. Ленърд Лаудер става главен изпълнителен директор през 1982 г. и успява да повиши продажбите четири пъти до 1995 г. Роналд Лаудер за няколко години изоставя бизнеса, като заема постове в администрацията на президента Роналд Рейгън през 80-те години и се кандидатира неуспешно за кмет на Ню Йорк. След това той се връща в бизнеса.

През 1995 г. компанията, която дотогава е държана само от членове на семейството, пуска акции на борсата.

Успехът на Лаудер се дължи на нейната способност да се свързва с обикновената американска жена, смята Ейлин Форд, съоснователка на Форд Модел.

Есте Лаудер разбираше всички жени и от какво се нуждаят за красотата си, добавя Форд.

Още от Свят