Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Под 30 млн. евро са загубите по оперативните програми за 2022 г.

2 коментара
Под 30 млн. евро са загубите по оперативните програми за 2022 г.

През отиващия си програмен период 2014 - 2020 г., пандемията от коронавирус и войната в Украйна се оказаха неочаквана възможност за спасяване от загуба на безвъзмездни средства от европейските фондове. Брюксел разреши на държавите членки да пренасочат част от парите си за преодоляване на последствията от пандемията и за украинските бежанци.

България също се възползва и така не се стигна до загуба на средства, каквито имаше през първия програмен период 2007 - 2014 г.

Първото автоматично освобождаване идва чак сега, като точният размер все още не е ясен, защото текат преговори с Европейската комисия. Към момента загубата се очертава да е по-малко от 30 милиона евро и то единствено по оперативна програма "Околна среда" (ОПОС) Това съобщи вицепремиерът по еврофондовете Атанас Пеканов пред Mediapool.

"Когато служебното правителство дойде на власт през август 2022 г. имаше риск от загуба на средства в размер на около 190 млн. евро. От тях около 120 млн. евро по оперативна програма "Околна среда" (ОПОС) и около 70 млн. евро по оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура". С днешна дата успяхме да намалим този риск до под 30 милиона евро, като парите по програма "Транспорт" са спасени", каза Пеканов.

Той обясни, че с подписването на договора за строителството на последния участък от магистрала "Европа" между Сливница и София са предотвратили риска от загуба на 70 млн. евро.

В края на миналата година служебният министър на регионалното развитие арх. Иван Шишков каза, че последният участък от магистрала "Европа" между Сливница и София (17 км) няма да може да бъде завършен до края на 2023 г.

"Относно оперативна програма "Околна среда" в момента вървят преговори между България и Европейската комисия да не се прилага автоматичното освобождаване на средства заради форсмажор поради две обстоятелства. Едното е инфлацията и поскъпването на строителните материали, а другото е различни съдебни обжалвания", каза Пеканов.

По думите му тази обосновка предстои да бъде разгледана от ЕК в следващите три месеца.

"Има разбиране по проблема от страна на Еврокомисията, защото служебното правителство успя да приеме механизъм за индексация на строителните договори. Затова се надяваме загубата на средства по ОПОС да бъде още по-малка", каза Пеканов.

По останалите оперативни програми всички средства са усвоени, отчете вицепремиерът по еврофондовете.

Той твърди, че няма забавяне по изпълнението на Споразумението за партньорство между България и Еврокомисията и програмите за новия програмен период 2021 - 2027 г.

"Българското Споразумение за партньорство беше одобрено 12-то поред от всичките 27 страни-членки на ЕС. В рамките на служебното правителство бяха одобрени всички програми - 10 от 10. По част от тях вече има отворени процедури. Общо вече са сключени 309 договора. Първите процедури бяха отворени още през септември по "Човешки ресурси" и програмата "Храни". Така че се движим с темпото на повечето страни", коментира Пеканов.

По думите му не трябва да се сравнява първата година на настоящия програмен период - 2021 г. с тази на миналия - 2014 г.

"Сега имаше пандемия от коронавирус, след това избухна войната в Украйна, договаряха се и плановете за възстановяване и устойчивост", аргументира се той.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

2 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. анита хегерланд
    #2

    Докато се сменят правителства, докато се избират хората по манталитета, партията и дипломата, все ще е така. В Европа тече програма за нейната свързаност: интегриране на пристанищата, железопътната система, международната магистрална система. Тази програма е известна под името "10-Т". Трябва да се търси повече от това, което се вижда. Трябва да се виждат възможностите в перспектива и ресурсите да се насочат там, където могат да донесат най-голяма полза: за бизнеса, за хората, за туризма, за свързаността с ЕС.

  2. Rolo Tomassi
    #1

    Много добре, но вероятно предстои голяма загуба на средства по ПВУ - липса на реформа в сектор правосъдие и намаляване на карбонови емисии от въглищни централи.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.