Под заплаха са 390 млн. лв. европари за енергийни проекти

Облекчават се тромавите процедури за строеж на инфраструктура, донесли на ЕСО милиони неустойки

Под заплаха са 390 млн. лв. европари за енергийни проекти

За да не понесе държавната енергетика щети за над 390 млн. лв. се предприемат промени в Закона за енергетиката. Те ще облекчат сегашните тромави процедури за строеж на линии от електропреносната и електроразпределителната мрежа. Заради тях държавният "Електроенергиен системен оператор" (ЕСО) е трябвало да плани милиони левове неустойки, защото не е успял да присъедини навреме към мрежата си производители на ток. Това става ясно от мотивите, с които правителството е внесло промените в парламента миналата седмица.

Корекциите решават съществуващи проблеми с учредяването на правото на строеж на линейни енергийни проекти. Такова ще може да се придобива за отделни части на въздушната или подземна енергийна инфраструктура, което ще ускори изграждането ѝ.

В момента изграждането на един електропровод може да се проточи над 10 години поради законови противоречия. Това води до оскъпяване на инвестициите, заплащане на неустойки на изпълнителите и на собствениците на предвидените за присъединяване обекти, както и загуби на финансиране.

От Министерството на енергетиката са изчислили, че ако се запази сегашното положение, реално в следващите три години може да бъдат загубени над 390 млн. лв., на колкото възлизат предоставените от европейски фондове и програми средства за изграждане, разширение и/или реконструкция на електропреносната мрежа, която е собственост на ЕСО. Сумата включва и финансови санкции по вече сключените договори за еврофинансирането.

Като пример за щета е посочено как за периода от 2010 до 2013 г., докато учреди право за строеж на стълбове, за да построи мрежата за присъединяването на ветропарковете край Каварна, ЕСО е платил 35 млн. лв. неустойка на техните собственици, защото не ги е присъединил според сключените договори и те не са можели да продават енергията си. За сравнение, цената на изградения електропровод е била 12 млн. лв.

Друг пример за вреда е изграждането на електропроводи в района Пловдив - Хисар - Карлово, финансирани със заем от ЕБВР, при което окончателният ПУП/ПП е влязъл в сила през март 2008 г., но учредяването на правото на строеж за стълбовете по трасетата продължило до 2012 г. ЕСО платил около 8 млн. лв. неустойки на изпълнителя по сключените договори за изграждането на електропроводите.

Предвидените промени няма да ощетят собствениците на имоти, през които ще минават електропроводи. Те също ще бъдат облекчени, тъй като няма да е необходимо да сключват нотариална сделка за учредяване на право на строеж за всеки един елемент на линейния енергиен обект. Същевременно им се гарантира получаването, в кратък срок, на равностойно парично обезщетение по повод възникването на законов сервитут за удовлетворяване на доказана държавна нужда и в обществен интерес.

От Министерския съвет посочват, че промените ще допринесат за сигурността на енергоснабдяването на потребителите на електрическа енергия и природен газ.

За мрежовите оператори измененията ще доведат до намаляване на разходите за изпълнението на енергийните обекти, както и до генериране на допълнителни приходи от по-ранното въвеждане в експлоатация на енергийните обекти, отбелязват от правителството още положителни ефекти..

Друга част от внесените промени регламентира изграждането и присъединяването към електроразпределителната мрежа на зарядни станции за електромобили. Предвижда се Комисията за енергийно и водно регулиране да обяви конкурс за оператор на такива устройства, разположени по пътната мрежа за зареждането на електромобили, които ще се разчита, че ще навлизат все повече у нас. В момента техният брой е много малък, но с предоставянето безвъзмездно на евросредства на общини и министерства за закупуване на електрически или хибридни автомобили се очаква те да се увеличават.

Предвижда се енергийният регулатор за приеме методика за определяне на цените на услугите за зареждане на електрически превозни средства, предоставяни от операторите на публично достъпни зарядни точки, и да контролира дали тарифите, предлагани на клиентите, съответстват на тези правила.

Още от Бизнес