Подготвя се ноемврийска среща ЕК-България-Русия за газовия хъб

"Газпром" все пак проявила интерес, но чакала още гаранции от Брюксел

Подготвя се ноемврийска среща ЕК-България-Русия за газовия хъб

Подготвя се тристранна среща ЕК-България- Русия за реализацията на газовия хъб "Балкан" край Варна. Тя ще се инициира от Брюксел и на нея през ноември се очаква да се изчистят правните сценарии за руски офшорни газови доставки през Черно море до планирания газоразпределителен център у нас. Това съобщи вицепремиерът по икономическите въпроси Томислав Дончев пред Mediapool.

 

Изпълнителният директор на държавното дружество "Булгартрансгаз" Георги Гегов, чиято компания ще създаде проектно дружество за хъба с опция в него да се включат чужди инвеститори, допълни, че въпросът с руското участие в газовия проект е бил обсъден и на срещата на междуправителствената българо-руска икономическа комисия във Варна миналия петък. В нея са участвали представители на "Газпром" и те са проявили интерес към проекта, но очакват правни гаранции от Брюксел във връзка с прилагането на Третия енергиен пакет, каза Гегов. Той обясни, че притеснението на концерна е да не се повтори случаят с газопровода "Южен поток", който бе разследван от Брюксел за нарушаване на антимонополните правила на ЕС.

 

"Газпром" иска черно на бяло юридически гаранции за евентуалните им доставки по дъното на Черно море за хъба. Самият руски президент Владимир Путин заяви, че очаква "железобетонни гаранции" при евентуално възобновяване на "Южен поток" и изглежда ще получи такива поне за морския му участък до България.

 

"Южен поток" е приключен

 

"За възобновяване на стария "Южен поток" не може да се говори – този проект е приключен като трасе, като бизнес логика и в това отношение руснаците са прави като казват, че България не е отправяла предложение към тях за "Южен поток", увери Томислав Дончев пред Mediapool.

 

"Съвсем със съгласен с оценката на Русия, че "Южен поток" е невъзможен. Това, което ще се направи, е тристранна среща, на която ЕК ще е домакин и ще покани България и Русия за изчистване на правните сценарии за офшорни газови доставки през Черно море. Техническите сценарии никога не са били проблем. До края на ноември би трябвало да се случи такава среща, но тя зависи и от тези, които трябва да се появят от другата страна" допълни той.

 

Междувременно "Булгартрансгаз" обяви обществена поръчка за изработването на анализ за възможните източници на доставките за газовия хъб и начините за функциониране на съоръжението. За целта държавният газов оператор ще изхарчи 119 хил. лв., а офертите на кандидатите да изготвят това проучване ще се отворят на 5 октомври 2016 г. Срокът за изработването му е до края на годината, а анализът е необходим, за да може на негова база "Булгартрансгаз" да кандидатства за еврофинансиране за изработването на предпроектвото проучване за хъба, на чиято база пък вече може да се обсъжда евентуално инвестиционно намерение, обясни Георги Гегов.

 

Европари за проучванията и за изгражаднето

 

Според него още не може да се каже колко ще струва това предпроектно проучване – цената му варира между 1 и 2 млн. евро, но от Брюксел имало обещание да покрие по-голямата част от сумата. Целта е през януари 2017 г. да се обяви поръчката за предпроектното проучване, което ще съдържа и технически детайли и може да стане база за реализацията на хъба, допълни Гегов.

 

"Докато трае изработката на това проучване, ще се поддържа контактът с потенциалните кандидати за участие в проекта", заяви Томислав Дончев. Той уточни изрично, че реализацията на газовия хъб няма да се основава на публично финансиране.

"Да, има възможност част от инвестициите да са за сметка на "Булгартрансгаз" - за нова инфраструктура и рехабилитацията на старата. Част от разходите ще се подпомогнат от ЕК и то безвъзмездно. Но щом проектът е пазарен и има ясна бизнес логика, е редно онези компании, които ще се възползват от капацитета на съоръжението, да инвестират в него", посочи вицепремиерът. Той припомни, че разговори в тази насока са водени както преди инвестиционната конференция за хъба на 5 септември във Варна, така и при провеждането и и първокласни компании са потвърдили интереса си към газовия център.

"При изработването на предпроектното проучване за хъба обаче трябва да се отчете степента на инвеститорския интерес, който пък зависи от газовите пазари и двете основни дестинации, от които чисто инфраструктурно може да се експортира газ от хъба. Това са или старото трасе на Набуко, или през Адриатическо море до Италия", коментира Дончев.

"Красотата е в микса"

Той повтори, че се гледа на изграждания в момента Трансанадолски газопровод (ТАНАП) като на основен източник на каспийски газ за хъба. Още няколко възможности за доставки има при осигуряването на техническата свързаност на газовата ни мрежа с останалите тръбопроводи в Югоизточна Европа, при суапови сделки и внос на втечнен природен газ от Гърция през бъдещия интерконектор, чийто капацитет може да се вдигне до 10 или дори 20 млрд. куб. м годишно, стана ясно от думите му.

Трансбалканският газопровод, по който в момента Русия доставя газ на Украйна, Румъния, България, Турция, Гърция и Македония, също се планира да захранва бъдещия хъб. През българската територия капацитетът му е 17 млрд. куб. м, от които обаче през последните години са заети между 13 и 14 млрд. куб. м за транзита до Турция, Гърция и Македония.

Според енергийни експерти, ако се натовари пълната му мощност, която пък с рехабилитацията на компресорните газови станции у нас може да се увеличи, не са толкова необходими руски доставки по дъното на Черно море.

"Увеличаването на доставките през Трансбалканския газопровод за нуждите на хъба е залегнато в концептуалния проект. Ние имаме изградено съоръжение, но е трудно да се прогнозира в дълбока перспектива какви количества ще идват по тази тръба, предвид категоричното заявление на Газпром" да спре или да намали доставките през Украйна от 2019 г.", коментира Томислав Дончев.

Според него при това положение не може да се разчита само на Трансбалканския газопровод за руски доставки на синьо гориво, които биха направили хъба много по-рентабилен и по-смислен.

"Красотата на идеята за газовия хъб е в микса на доставки. Той не е базиран на един източник, а предвижда всички газопроводи, за които се говори в момента, да са потенциални маршрути за захранване на газовия център "Балкан", коментира още Томислав Дончев.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес

Вярвате ли на приказката на Божков за Али Баба и подкупите към управляващите?