Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Подготвя се приватизация на жп гарите

9 коментара
Подготвя се приватизация на жп гарите

Железопътните гари се подготвят за приватизация. Това става ясно от одобрен от правителството проектозакон за промяна на действащата нормативна уредба в жп транспорта, който бе внесен в Народното събрание в петък заедно с още едно предложение за корекции в железопътното законодателство. Вторият проект е на председателя на парламентарната комисия по транспорт и телекомуникации Йордан Мирчев от  НДСВ.

Правителството предлага да се отмени чл.30 ал.3 от действащия закон, в който се казва, че технологичните сгради в жп гарите, които са свързани с управлението на движението на влаковете, с безопасността и с други технологични операции по експлоатацията на железопътната инфраструктура, са публична държавна собственост.

Не е формулиран обаче нов текст, който да регламентира изрично каква ще е собствеността на сградите, което поражда опасенията, че тя лесно може да стане частна държавна.

Министерството на транспорта месеци наред заявява желание да вкара частния капитал в жп гарите. Идеята бе честни фирми да стопанисват и поддържат приемните здания срещу правото да ползват търговските площи на гарите. Тъй като тази собственост е публична, то навлизането на бизнеса можеше да стане само чрез концесия.

Като се промени статутът на собствеността на гарите от публична държавна в частна държавна, те вече ще може и да се продават, което поставя под съмнение намерението на транспортното ведомство за концесиониране на обектите.

Управител на жп инфраструктурата ще сключва договори за гарите

Във всички предложени от правителството промени в закона за железниците, субектът, който сега притежава и управлява железопътната инфраструктура – национална компания “Железопътна инфраструктура” е заменен навсякъде от собственик в “управител на инфраструктурата”.

С него ще се сключват договори за ползването на обектите и с железопътните превозвачи, а ако те са недоволни или имат конфликти ще могат да се оплакват писмено на специализираната “Железопътна администрация” към Министерството на транспорта.

Икономическите интереси по отношение на ползването на жп гарите в предложения от Мирчев законопроект на пръв поглед са по-ясни. Жълтият депутат формулира следния текст: “приемните здания, в които се осъществяват дейности по превоз на товари и пътници, както и товарните гари, заедно с товаро-разтоварните фронтове, съоръжения и устройства и складовете, се стопанисват и управляват, съобразно предназначението им от превозвача “БДЖ” ЕАД.”

Разбира се това не ги спасява също от продажба, защото ако в момента държавният превозвач “Български държавни железници” е в забранителния списък с дружествата за приватизация, то може и да дойде време, когато компанията ще излезе от него.

Двата проекта – рожби на конфликти в коалицията?

Трудно е да се определи каква е причината въпреки безоблачното разбирателство на управляващата коалиция, в един ден да се появят два проектозакона за изменение на Закона за железопътния транспорт. Според източници на Mediapool, това е резултат от личен конфликт между председателя на транспортната комисия и бивш генерален директор на НК ”БДЖ” Йордан Мирчев и министъра на транспорта Петър Мутафчиев, който има професионална реализация в същия сектор.

В мотивите към законопроекта си, Мирчев е посочил, че  предлага новите текстове, защото България ще се присъедини към Европейския съюз и това коренно променя условията, правилата и изискванията към железопътната услуга. И понеже досега усилията на управляващите в тази област били основно към хармонизация на законодателството ни с европейското, то след като е добре хармонизирано, усилията трябва да се насочат към подобряване на модела на управление на железниците и предлаганата услуга.

Влошено е техническото състояние на железопътната инфраструктура и на транспортните средства, качеството на услугата е незадоволително, железниците загубиха значителна част от пазарния дял, безопасността и сигурността на услугата става все по–рискова, посочва в мотивите си към проектозакона Мирчев.

Подобни или много близки до неговите аргументи са и тези на Министерството на транспорта. Внесеният правителствен текст сочи, че в голям проблем се превръщат зачестилите в последната година произшествия по железопътната мрежа в страната и все по-често задавания въпрос “колко е безопасен жп транспортът у нас”.

В проектозакона на кабинета са предложени два нови раздела – “Оценка и проверка на съответствието на железопътната система” и “Безопасност и разследване”. В тях обстойно са разписани както нормативите, така и органите с правата и задълженията им по отношение на жп произшествията. В новите текстове се дефинират и понятията що е “тежко железопътно произшествие”, “железопътно произшествие” и “инцидент”.

Голям проблем за транспортното ведомство са и кражбите на елементи от железния път, които са свързани пряко с проблема на безопасността на движението и качеството на предлаганата услуга на потребителя.

Без пунктове за старо желязо крей релсите

На последната дискусия преди близо седмица по проблемите на този сектор, организирана от парламентарната комисия по транспорт, специалисти заявиха, че често пунктовете за приемане на старо желязо се намират в непосредствена близост до самите линии. На крадците дори не им се налага да плащат за превоз на крадените елементи, коментираха те.

За да се избегне тази практика, се предлага в специална наредба на министъра на транспорта да се определя какви дейности може да се извършват около жп линиите и в зоната за отчуждение. Той ще има права да определи и обектите, които могат да се строят там.

Мирчев също посочва състоянието на релсовия път като е основен проблем. Предлаганото от него решение на проблема обаче не е толкова в подборно разписаните правила за безопасност, а в смяната на генералния директор на компанията “Железопътна инфраструктура”.

Той иска задължително условие за заемането на тази длъжност да е висшето транспортно образование и най-малко петгодишен опит в тази област. Качества, които настоящият директор на държавната компания Димитър Гайдаров нямаше, когато заемаше поста. Той е юрист по образование и преди да поеме ръководството на железопътната инфраструктура, имаше опит само в консултантски компании.

Машинистите – в регистър

В останалите промени на действащата нормативна уредба транспортното министерство и народният представител от НДСВ Йордан Мирчев са почти единодушни – транспортният министър вече да разрешава, а не само да съгласува пресичането на жп линиите от шосета, улици и тръбопроводи. И инфраструктурните такси, които плащат жп превозвачите вече ще отиват 100% в държавната компания, която отговаря за ремонта на линиите. В момента 15 процента от тази сума (около 150 млн.лв.) се заделят за издръжка на специализираната “Железопътна администрация”.

В новите законопроекти, железопътната администрация получава много задължения по контрола и разследването на железопътните произшествия. На нея дори и се възлага да води регистър на локомотивните машинисти в страната. Според председателя на синдиката на локомотивния персонал Йордан Манов, това се прави заради изискване на Европейската комисия по транспорт. По нейно изискване на машинистите, които пътуват в страните от Европа,трябва да се издават единни сертификати за правоспособност. Той обаче уточни, че не е чувал като изискване да се води регистър на всички правоспособни машинисти.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

9 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Gats
    #11

    Това е сигурно идея на Данчо Ментата.Само той може да ги измисля такива напред назад.Ами какво ще стане и новия собственик на гаратанаже "Затварям гарата.Качвайте се на влака от където искате.Но не от тук"Ами тогава.Ха Спасе.Влака одва и си отива а ние се качвамена полето от движение.Не живея в Б.До сега не съм чувал приватизирана гара.Такава дето не работи и влак не спира я продават.Става за жилище и то много хубаво.

  2. Sin
    #10

    И аз не бях чул за приватизирани ж.п. гари. Обаче преди да дойде Мадридската продажна Кифла, не бях чувал и за доста други неща. Сганта, която ни управлява е променена. Сега целта и не е пълното разрушаване на държавата по ленински, а пълното смучене и то колкото се може по-дълго. Ако трябва с най-неочаквани "компромиси".

  3. Pete
    #9

    Наближава времето, когато ще дойдат и ще приватизират и нас самите - живите хора!Дано греша!

  4. kashaia
    #7

    Слава богу.Доживях да си имам първа частна гара.

  5. Golcho
    #6

    Кой и как ще плаща тока , при положение, че трафопоста е един и за съоръженията и за останалите помещения

  6. Georgiew
    #5

    За подобряване работата на Централна гара, повишаване броя и културата на обслужване на пътниците предлагаме: 1.Изготвяне на постоянен /годишен, 6-месечен/ план за приемане и заминаване на влаковете от отделните коловози и перони.2.Разделяне на пероните на сектори. 3.Изготвяне и поставяне на информационни табла с план за композиране на отделните влаковете, номерата на вагоните и местоустановяване на вагоните по сектори.4.Подмяна на перонните ескалатори със съвременни с автоматично управление в зависимост от наличие на пътници.5.Възстановяване на чешмите на пероните.6.Постепенно прекратяване на договорите за наем на гарови помещения с конку-рентни на БДЖ превозвачи.

  7. Loura
    #4

    Защо да няма частни гари???Работя в частна железопътна компания в Великобритания и поради интереса на шефовете ми съм чела и двата проектозакона и мога да кажа, че и двата са по-добри и по либерално ориентирани от сегашния, но ако трябва да съм честна бих подкрепила проектозакона на Йордан Мирчев, защото е по-добре дефиниран.За съжаление коментиращите тук явно са от хората, които робуват още на "Дисциплинарния устав на железниците" "Правилника за пременаване на службата" и още разните други документи

  8. Ани
    #2

    Браво, Лора ! Защо само си толкова далеч ...

  9. patnik
    #1

    Ne e neobhodimo da se hodi Angliq. Do Zentralna gara Sofia ima 4astna avtogara-4ista, udobna i sigurna. I ne satvarq, nito vrasta patnizite i avtobusite. Vseki moze da se ubedi sam. Po-vazniqt i truden vapros e kak da se reshi problema s ostareliq i po4ti negoden ve4e sa exploataziq relsov pat.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.