Подновен е строежът на обхода на Габрово

Търсят се обаче пари за тунела под Шипка

Подновен е строежът на обхода на Габрово

Строителството на обхода на Габрово беше подновено с изграждането на третия и четвъртия участък от общо пет. Това съобщи Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) в понеделник след близо едногодишно буксуване на изпълнението на проекта, финансиран с европейски пари от изминалия програмен период. Причина за забавянето бяха неприключили отчуждителни процедури, а за да не се загубят европарите, обектът трябва да е готов до края на годината.

Третият участък от обхода на Габрово е с дължина 5 км и започва от кръстовището на път III-5004 с път III-4404 в кв. "Чехлевци" до пътен възел "Дядо Дянко" при булевард "3-ти март".

Четвъртият етап е дължина от 4.1 км и е от пътен възел "Дядо Дянко" до кв. "Радецки" в Габрово.

И двата етапа са изцяло ново строителство. Строителните дейности ще засегнат част от кварталите на Габрово - "Чехлевци", "Велчевци", "Бакойци", "Дядо Дянко", "Хаджи Цонев мост" и "Радецки". Предстоят мащабни строителни дейности на обекта, които е възможно да причинят неудобства на жителите на тези райони от града, предупреждават от АПИ.

Първият и вторият етап от проекта бяха свързани с рехабилитацията на третокласния път 5004.

Изпълнението на първия участък – ремонта на 7.6 км от съществуващия път, приключи в края на 2013 г. Отсечката започва от кръстовището след село Донино, от което обходният път се отделя от първокласния път І-5 Велико Търново – Габрово, и завършва преди пътен възел "Поповци" на път II-44 Севлиево – Габрово.

Готов е и вторият участък от трасето с дължина 3.2 км. Ремонтът обхвана съществуващият път западно от кв. "Войново" и завършва при кв. "Чехлевци".

Петият етап на строителството е участък от 10.5 км - пътна част с 6 виадукта и 5 тунела, включително и тунелът под Шипка, с дължина около 3.2 км. Той е предвиден за периода до 2020 г.

Строител на обекта е консорциум ПСВТ, в който влизат варненската "Хидрострой" АД, "Пътни строежи – Велико Търново" АД, "Пътинженерингстрой – Т" ЕАД Търговище.

Договорът с тях е за 92.94 млн. лв. с ДДС.

Строителният надзор осъществява ДЗЗД "Обединени консултанти" с партньори "Трансконсулт БГ" ООД, "Рубикон Инженеринг" ООД и "Трафик Холдинг" ЕООД. Стойността на договора с тях е 1 096 032 лв. с ДДС.

Авторският надзор е на "Пътпроект" ЕООД за 116 640 лв.

Обходът на Габрово се финансира от оперативна програма "Транспорт" 2007-2013 г. Той включва строителството на участък от 23.25 км, етапна връзка на обхода със съществуващия път първокласен път І-5 (3.1 км) и изработването на разширен идеен проект за тунел под връх Шипка.

В края на май правителството потвърди ангажимента си за изграждането на тунел под Шипка при условие, че останат пари по оперативна програма "Транспорт" 2014-2020. Ако такива не останат, то тогава обектът ще бъде изграден със средства от държавния бюджет, реши кабинетът на Бойко Борисов.

Прогнозната стойност на тунела под Шипка е 520 млн. лв. Обходният път на Габрово и подземното съоръжение са част от трансевропейския транспортен коридор ІХ Букурещ - Русе - Димитровград - Александруполис и е възлова точка при движението в посока Север – Юг.

Чрез него се осъществява преминаването през Стара планина в централната част на България. Основните транспортни направления, които ще обслужва обектът са Русе - Велико Търново - Шипка - Стара Загора - Свиленград (Маказа) и Оряхово - Севлиево - Шипка - Стара Загора - Свиленград (Маказа).

Споделяне
Още от Бизнес

Вярвате ли на приказката на Божков за Али Баба и подкупите към управляващите?