До седмица започва срещи на експертно равнище между министерствата на икономиката на България и Румъния за разглеждане на възможностите за изграждането на хидровъзел, който да свърже дунавските градове Никопол и Турну Мъгуреле. Това е било договорено на среща на министър Трайчо Трайков и румънския му колега Адриян Видяну, съобщиха в петък от Министерството на икономиката, енергетиката и туризма (МИЕТ).
Двамата министри са участвали в първия годишен Черноморски енергиен и икономически форум, който се е провел в Букурещ.
Ако бъде изградено, съоръжението ще има не само енергийно, но и транспортно значение за регулиране на корабоплаването в този участък на реката, смята министър Трайков.
За изграждане на съоръжението "Никопол - Турну Мъгуреле" започва да се говори още през 60-те години на миналия век, а първата копка на строежа е направена през 1977 г. Проектът обаче е замразен вече 30 години.
В края на септември миналата година предишното правителство реши да се създаде междуведомствена работна група да се заеме отново със съоръжението, а сега в работата ще се включат и румънски експерти.
Трайков е обсъдил с румънския си колега Видяну и други съвместни енергийни проекти. Предстоят разговори между "Булгартрансгаз" и "Трансгаз" - Румъния, за изграждане на междусистемната газова връзка между двата оператора.
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
6 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Огромни средства ще са необходими. Ако Европа ги извади и ни ги даде - добре. В противен случай не сме в състояние да започваме този мегапроект.Огромни разходи ще са необходими за да се защити дунавската низина от заблатяване. От подпочвените води, които ще филтрират от Дунава ще се вдигне нивото им. Причената е, че в участъка на Никопол, по проекта от 80-те години, нивото на р.Дунав ще се подприщи ~13 метра, като кривата на подприщване ще се изчерпа някъде около Видин. След изграждането на Хидротехническия …
комплекс отводнителните ПС по дунавския бряг ще работят нон-стоп и ще гълтат маса електроенергия. Този проект е крайно неефктивен за България, но на Европа й трябва целогодишно морския път. Ами да дадат пари, тогава. И тук съществения въпрос е същия като този при АЕЦ Белене - Колко ще струва това?А за Румънците този проблем е още по-тежък.
Такъв хидровъзел вече има нагоре по Дунава на Железни врата. Има мощност колкото да замести един от малките козлодуйски реактори. Само че произвежда ток сезонно.
do not trust roma them!
подписвайте защото иначе "Дунав мост-2 българитеда го строят на техния си вряг"-Тр.Бъсеску-бивш министър на транспорта на Румъния
То бяха войски на ГУСВ, то бяха петима генерали, то бяха структури и милиони хвърлени на вятъра - за хидровъзела и за АЕЦ Белене. И двата се водеха национални обекти. Все пак по-добре хидровъзел "Никопол-Т Мъгуреле" /който всъщност е по-скоро Белене-чуара, отколкото АЕЦ Белене. Защото е невъзможно и напълно безсмислено да се говори и за двата проекта.
Има съществената разлика между язовирна стена и дига в тяхното функционално предназначение. Дигата е хидротехническо съоръжение, което има за цел безопасното поддържане на някакво високо водно ниво в продължение на няколко часа, до няколко дни, по време на преминаване на високи води, докато язовирната стена поддържа високо водно ниво през целия експлоатационен период на хидровъзела. ОТ ТУК СЛЕДВА, ЧЕ хидровъзела НЕ СЕ СЪСТОИ ОТ ЕДНА ЯЗОВИРНА СТЕНА И КРАЙРЕЧНИ ДИГИ, А ОТ ОТ ОСНОВНА ЯЗОВИРНА СТЕНА, …
РАЗПОЛОЖЕНА В РУСЛОТО НА РЕКАТА И ЯЗОВИРНИ СТЕНИ, РАЗПОЛОЖЕНИ ПО ДВАТА БРЯГА НА ДУНАВА В ПРОТЕЖЕНИЕ НА НЯКОЛКО СТОТИЦИ КИЛОМЕТРА. И тези язовирни стени трябва да отговарят на условията за сигурност от същата степен, както и основната язовирна стена. Нещо повече. Докато количеството на филтриралата се вода през и под основната язовирна вода не е от икономическо значение, количеството на филтриралата се вода през и под крайречните язовирни стени е от съществено икономическо значение, защото трябва да бъде изпомпвано. Към това количество трябва да се прибавят и филтриращите се сега в притоците на Дунава и в самия Дунав подземни води от Стара планина. Значителна част от произведената енергия от хидровъзела да отиде за отводняване на застрашените от заблатяване низини. Не без значение е и факта, че при такава дължина на язовирните стени, разположени върху пластове от льос, глина и чакъли, вероятността от изненади в геологията, концентрирана филтрация и аварии е много голяма.Друг важен момент е влиянието на новото съоръжение върху режима на подпочвените води на Дунавската равнина. Възможно е повишаването на водното ниво и промяната на температурата на повърхностния слой на почвата да доведе до неочаквани последици за отглежданите в Дунавската равнина селскостопански култури. Ако още при първия прочит на лансираното предложение се вземат пред вид тези съображения и други неблагоприятни фактори, икономическата и екологическата целесъобразност на проекта ще покаже неговата несъстоятелност и ще обезмисли повторното му проектиране. А с това ще се спестят десетки милиони левове. А иначе, технически, всичко може да се осъществи, зависи за колко пари.