Подозрения за манипулирано доказателство по влаковата катастрофа край Калояновец

Остатък от лентата на скоростомера в дерайлиралия локомотив противоречи на версията, че машинистът е виновен

Снимка: БГНЕС

Има вероятност да е манипулирано основното доказателство по делото за влаковата катастрофа край Калояновец, при която в началото на юли единият от машинистите на влака загина, а 13 души от пътническия влак от София за Варна бяха ранени. Това сочи разследване на екип от Нова телевизия, част от което бе представено в петък.

Според официалната версия на железниците причината за тежкия жп инцидент е превишена скорост и неспазване на сигнализацията за отклоняване при навлизането в гара Калояновец от управлявалия локомотива помощник машинист Христо Тиляшев, който бе тежко ранен при катастрофата.

Тиляшев обаче твърди, че първият семафор на гарата му е показвал зелено, което означава, че може да продължи да кара със 100 км в час. Километър по-късно обаче вторият сигнал нарежда отклоняване, за което всъщност е трябвало да предупреди предишният семафор, за да имат време машинистите да намалят скоростта. От БДЖ и железопътната инфраструктура твърдят, че е възможно водачите на локомотива да са били заслепени и затова да не са разчели правилно първия сигнал, но Тиляшев отрича това.

Така влаковата композиция спира рязко и дерайлира.

Разследващите тежкия инцидент от Националната следствена служба разчитат на лентата от тахографа на локомотива, който отчита по минути скоростта на движение на влака и евентуални спирания, да покаже по безспорен начин какво се се случила.

От Нова телевизия обявиха, че техен екип е успял да получи достъп до иззетата от вещите лица лента, както и да вземе отрязък от останалата в дерайлиралия локомотив лента. Това е станало с помощта на вътрешни лица, уточнява телевизията. Сравнение между краищата на двата отрязъка сочи драстично разминаване в показанията. Според намиращата се у разследващите част скоростта при спиране на влака е била 0 км, другият отрязък – от машината, сочи 60 км в час. Разликата между показаните отрязъци е две минути. Прави впечатление и появата на парчето лента, иззето нерегламентирано от локомотива, на две черни линии, които по принцип предупреждават машинистите, че специалната хартия в тахографа трябва да се смени. На лентата, намираща се в разследващите органи, тези черни линии липсват.

Освен това тв екипът снима и самия скоростомер на обърналата се машина, който сочи 60 км/час и се предполага, че е застинал в това положение при дерайлирането. Това също противоречи на отрязъка с лентата, сочещ 0 км, и провокира въпроси дали не се манипулират доказателствата така, че вината за тежкия инцидент да бъде хвърлена на машиниста, а всъщност катастрофата да е заради недобре извършен ремонт в участъка, какъвто бе извършен с еврофинансиране.

Дерайлиралият локомотив се намира в района на гара Калояновец, където е преместен след инцидента и по принцип му е назначена охрана, заявиха от БДЖ пред Mediapool. Според компанията достъпът до машината няма как да стане без за това да са помогнали вътрешни хора.

От Националната следствена служба пък коментираха, че няма фалшифициране на доказателствата по случая с дерайлиралия влак край Калояновец и това ще бъде доказано с експертизи, които ще бъдат оповестени, когато са готови.

Машинисти коментираха пред Mediapool, че е възможно при дерайлирането на локомотива лентата да показва скорост и 0 км при внезапно спиране и удар  и 60 км/час. Логично е скоростомерът и иззетата от журналистите лента от тахографа да имат едни и същи показания от 60 км/час. Лентата да показва 0 км, както е на вещественото доказателство у разследващите, а скоростомерът в локомотива – 60 км, може да стане само ако машината се е обърнала по таван и колелетата са продължили да се въртят във въздуха, тъй като скоростомерът отчита оборотите на колелетата. Случаят с катастрофата край Калояновец обаче не е такъв, допълват експертите. Те коментират и, че практиката е да зареждат нови ленти в тахографите при тръгване на дълги дестинации, каквато е София -Варна, а не да ползват остатъци от ленти, за да не се затруднават с подмяна по време на движение.

Все още не е ясно кога ще приключи разследването на тежкия инцидент на гарата, което да подкрепи или отхвърли тезата на железниците за вината на машиниста.

Споделяне
Още по темата
Още от България

Как оценявате кризисните икономически мерки на правителството?