Подписани са договорите за скоростния път до Калотина

Подписани са договорите за скоростния път до Калотина

Първият договор за изграждането на скоростния път до граничния пункт Калотина е подписан, съобщи Агенция "Пътна Инфраструктура" (АПИ).

Той е с обединение начело с "Щрабаг" за проектирането и строителството на 14.5 км от ГКПП "Калотина" до пътния възел при Драгоман. Стойността на договора е близо 137.5 млн. лв. без ДДС. Част от средствата за финансиране са осигурени по европейския механизъм "Свързана Европа", а останалите са от републиканския бюджет.

Отсечката ще бъде с по две ленти за движение в посока и лента за аварийно спиране. При км 12+520 ще бъде изграден вход-изход от първокласния път към интермодален терминал Драгоман.

Ще бъдат построени 10 големи съоръжения, две от които са при пътните възли "Калотина" и "Драгоман". Срокът за изпълнение е 852 календарни дни, от които 122 дни са за изработване на техническия проект.

Предстои подписването и на договора за изграждането на още 17 км от пътя между Драгоман и Сливница. Този участък ще се изпълнява от "ГБС Инфраструктурно строителство" АД, посочват от АПИ. Те спечелиха търга с цена от 97.8 млн. лв. без ДДС (над 117 млн. лв. с ДДС). Срокът за изпълнение на обекта е 910 календарни дни.

Финансирането за този участък е осигурено от държавния бюджет. Проектът предвижда уширение на съществуващия път до габарит 27 метра, с което двулентовият първокласен път ще стане четирилентов. В отделни участъци ще се подобрят геометричните му елементи с цел достигане на проектна скорост от 110 км/ч.

Първокласният път от София до сръбската граница е част от основната трансевропейска транспортна мрежа. Трасето е по направлението Лондон - Будапеща - Белград - София - Пловдив - Истанбул - Калкута и е най-краткият път, свързващ Западна Европа с Близкия и Средния Изток.

Междувременно е бил подписан договорът с ДЗЗД "Железница – Север" за строителството на подстъпа към тунел "Железница" с дължина от 720 м за 35.7 млн. лв. ДДС. В обединението влизат три компании на ГБС - "ГБС Инфраструктурно строителство" АД, "Главболгарстрой" АД и "Главболгарстрой Интернешънъл" ЕАД.

Така остава висящ единствено въпросът със строителя на самият тунел, който ще бъде най-дългият шосеен в България. Търгът беше спечелен от обединение начело с "Джи Пи Груп" за над 185 млн. лв. без ДДС. Поръчката се обжалва от гръцката "Актор" и се чака окончателно решение по случая от Върховния административен съд.

"Джи Пи Груп" публично обяви, че се отказва от поръчката, но официално все още няма внесен такъв отказ в АПИ. Поводът беше общественият и държавен натиск върху компанията, заради разкритията на сайта "Биволъ" за съмнения за злоупотреби с европейски средства и недоволството на столичани от ремонта на знаковата улица "Граф Игнатиев" и градината "Св. Седмочисленици" в центъра на София.

Ако "Джи Пи Груп" се откаже, АПИ трябва да покани втория класиран – обединение начело с ГБС.

Още от Бизнес