Подробностите за гибелта на руските подводничари ще си останат държавна тайна

Става дума за свръхсекретен апарат с ядрен реактор, предназначен за специални операции на голяма дълбочина

Подробностите за гибелта на руските подводничари ще си останат държавна тайна

Част от информацията за инцидента, при който загинаха 14 руски моряци подводничари, е държавна тайна и няма да бъде оповестена, обяви прессекретарят на руския президент Владимир Путин Дмитрий Песков, цитиран от ТАСС.

Попитан от жерналисти за какъв точно апарат и подводница става дума, Песков отбеляза, че Путин разполага с пълна информация за случилото се.

Върховният главнокомандващ разполага с цялата информация, но цялата информация не може да стане обществено достояние, защото "спада към категорията на абсолютно секретните данни", подчерта прессекретарят на руския президент.

Това е съвсем нормално, каза Песков и добави, че този род информация няма да бъде обнародвана и по-късно.

Путин прати лично министъра на отбраната да разследва на място

Руският президент Владимир Путин възложи на министъра на отбраната Сергей Шойгу да отлети за Североморск и на място да гарантира щателно разследване на причините за пожара на дълбоководния апарат на военноморския флот, предаде ТАСС.

"Искам веднага да тръгнете за Североморск и лично да чуете докладите и да насочите комисията към безусловно изясняване на причините за тази трагедия, а след завръщането да ми докладвате лично", поръча Путин.

Президентът отбеляза, че трагедията се е разиграла на необикновен научно-изследователски съд с високопрофесионален екипаж, като седем от 14-те жертви са капитани първи ранг, а двама са носители на високото държавно звание "Герой на Русия" и добави, че това е "голяма загуба на флота и за армията изобщо".

Шойгу информира държавния глава, че пожарът е възникнал в процеса на планови работи по изучаване на морското дъно в руски териториални води в Баренцево море на научно-изследователски дълбоководен апарат на Северния флот. Загиналите са се отровили от продукти на горенето. Министърът отбеляза, че "благодарение на решителните действия на екипажа пожарът е бил потушен" и в момента се намира във военноморската база в Североморск, където се прави негов оглед и се търсят причините за случилото се.

Разследването е възложено на комисия начело с главнокомандващия военноморския флот.

Свръхсекретен дълбоководен апарат

Освен това, че вследствие на пожар на борда на свръхсекретен дълбоководен апарат са загинали седем капитани първи ранг и двама "Герои на Русия", освен че екипажът е потушил огъня и апаратът е изваден и пратен във военноморската база в Североморск, няма друга официална информация за инцидента на 1 юли в руски териториални води, констатира руският бизнес портал BFM.

Под заглавие "Това е стратегическо оръжие" изданието цитира главния редактор на "Североморск Life" Евгений Карпов, според когото човек може да коментира, че има недоглеждане, че има виновни или просто мълчаливо да изказва съболезнования. "Но когато става дума за стратегическо оръжие на бойния флот и когато се говори за такива обекти като апарата, който се е спускал, всички обсъждания приключват с това", заключава той.

Министерството на отбраната не назовава апарата, но по данни на РБК това е АС-12. Порталът BFM (създаден на основата на вестник "Business&FM") твърди, че аварията е станала в апарат АС-31, който както АС-12 е построен в рамките на един и същ проект под номер 10831, разработван от ленинградското конструкторско бюро "Малахит" през 80-те години.

Твърди се, че на борда на апаратите, наричани "атомни дълбоководни станции" няма оръжие. Те са способни да се потапят на 6000 метра дълбочина. Предполага се, че това е батискаф, който е "окачен" на по-голяма подводница. По данни на несекретни източници екипажът на тези апарати се състои от 25 човека, всичките офицери.

BFM припомня съобщения, че апаратът АС-12 е участвал в изследователската експедиция "Арктика 2012", като е събирал проби от дъното на дълбочина до 3000 метра. Според бизнес портала експерти от Пентагона наричат тези станции "диверсионни апарати" за разрушаване на подводна инфраструктура и най-вече кабели за комуникация. Те можело да бъдат трансформирани като "подводници на колела", тоест да се придвижват по морското дъно на колела.

Според главния редактор на списанието "Арсенал отечества" Виктор Мураховски АС е дълбоководна станция с ядрен реактор, способна да работи на голяма дълбочина. Тя се числи към Главното управление за дълбоководни изследвания. Не е снабдена с въоръжение, а с оборудване за работа на големи дълбочини, което ѝ позволява например да проверява целостта на специални кабели, да инсталира разузнавателно оборудване върху системи за следене на подводната обстановка, да събира специални устройства и др., казва Мураховски.

По някои данни "носител" на този тип дълбоководни апарати е атомната подводница БС-136 "Оренбург". Възможно е тя да е транспортирала авариралия апарат до Североморск. Но дали това е така, може само да се предполага, заключава BFM.

Проектът "Лошарик – специални операции на голяма дълбочина

Според източници, цитирани от руските вестници РБК и Новая газета авариралият апарат е подводница АС-12, известна като "Лошарик", използвана за специални операции на голяма дълбочина.

РБК цитира мнението на експерта Иля Крамник, че големият брой висши офицери, намирали се на подводницата, говори, че на борда е имало представители на различни части и може би екипажът е имал намерение да извършва някакви изпитания.

Друг източник заявява пред вестника, че този тип подводници, работещи по проекта "Лошарик", са част от Главното управление за дълбоководни изследвания - уникална структура, която е част от ВМФ, но фактически "води свой живот".

Главните им задачи са "прослушване" на чуждестранни подводни комуникационни линии, вдигане от дълбокото на интересни образци на въоръжения и военна техника, защита на аналогични руски комуникационни средства.

Вестникът отбелязва, че на 2 юни, ден след аварията, край бреговете на Норвегия са започнали натовски учения за борба с подводници, но позовавайки се на американския експерт Майкъл Кофман, пише, че едва ли извънредната ситуация, възникнала на руския апарат, е свързана с тези учения.

"Новая газета" твърди, че има оцелели от аварията и че в болница в Североморск пребивават петима пострадали военни моряци. Според други руски медии оцелелите са четирима.

ГУГИ или достъпът до "дигиталните артерии" на Запада

Интернет връзката между Европа и САЩ се осъществява чрез около 20, минаващи по морското дъно, оптични кабели. От известно време в НАТО се безпокоят от това, че руски подводници редовно се появяват в близост до тези важни канали за пренос на данни. Това пише германското списание "Шпигел", като същевременно отбелязва, че авариралият плавателен съд е създаден за специални операции, сред които и работа с подводни кабели.

Опасността е очевидна: който може да се добере до дигиталните артерии, може и да шпионира. Но преди всичко той може в много кратки срокове да причини многомилиардни икономически щети, посочва "Шпигел".

Втори руски военно-морски флот

Ако се потвърди информацията, че става дума за подводница тип АС-12 Лошарик, това ще означава, че плавателният съд принадлежи на Главното управление за дълбоководни изследвания, известно с абревиатурата ГУГИ – подразделение на руския Генерален щаб, на което се приписват секретни операции в стил "Джеймс Бонд", пише германското списание.

Това е много особена подводница, казва за изданието специалистът от Центъра за военно-морски изследвания в Алрингтън, щата Вирджиния, Майкъл Кофман. Той се занимава с изследване на подводните активности на Русия определя ГУГИ като "втори руски военно-морски флот". По думите му тези подводници се използват за "собствен набор от мисии" като събиране на информация от морското дъно и създаване там на инфраструктура – например, поставяне на датчици за прослушване.

"Шпигел" пише, че "Лошарик" е наречена така в чест на герой от детски мултипликационен филм – кон, чието тяло е съставено от много топчета. По същия начин подводницата е съставена от няколко подобни на топки отделения, скрити под нейния корпус. Благодарение на тази конструкция тя е способна издържа налягането на водата на много големи дълбочини.

Всяко от тези отделения подобни на топка е направено от титаниева сплав и е с диаметър 6 метра. Като цяло за екипажа на подводницата остава малко място – около 1000 кубически метра.

Причините за аварията?

Неясни са и причините за пожара на борда на секретния апарат.

Източници на "Газета.ру" смятат, че причината е късо съединение.

Информационни агенции цитираха директора на норвежката служба за радиационна и ядрена защита Пер Странд, според когото руските власти са потвърдили, че на техен плавателен съд е станала газова експлозия, но не са дали подробности.

Странд каза също, че норвежките власти са проверили равнището на радиация и не са открили "анормално високи показатели" в района, където е станал пожарът.

По повод на тези медийни съобщения обаче руското министерство на отбраната съобщи, че не е уведомявало норвежката страна за някаква аварийна ситуация, съобщиха ТАСС и Франс прес.

Някои руски медии сравняват руското официално мълчание по случая с ядрената катастрофа в Чернобил през 1986 г.

"Близо ден и половина без информация за инцидента с ядрен обект и нуждата да търсим съобщения от Норвегия за нивата на радиация кара да тръпнат онези, които помнят Чернобилската ядрена трагедия", писа сайтът "Бел", който често е критичен към руското правителство.

А коментаторът на Радио "Ехото на Москва" Евгений Бунтман отбеляза: "Ние не знаем абсолютно нищо до момента - кой, какво . . . Не разбирам едно нещо: защо трябваше да мине цял ден, преди да бъде направено съобщение за жертвите?. . Защо не знаем техните имена? Това нормално ли е?"

Още по темата
Още от Свят