Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Подводните камъни на софийския дълг

23 коментара
Подводните камъни на софийския дълг

През настоящата година за първи път се очаква при обсъждането и приемането на бюджета на Столична община за 2007 г. градските съветници да получат подробна информация за дълга на общината. Такава кметът бе задължен да предоставя заедно с проектобюджета за следващата година по силата на Закона за общинския дълг (ЗОД),  действащ от 1 юни 2006 г.

Общинските съвети за първи път ще имат и правомощието да определят максималния размер на общинския дълг за идната година заедно с решението за приемане на общинския бюджет за съответната година.

Очакваният размер на дълга на Столична община към края на 2006 г. ще е 129.6 млн. лв., докато в началото на годината той е бил 96.5 млн. лв. Кредитът ще се обслужва със собствени бюджетни средства. Така през 2007 г. Столична община ще изплати около 36.4 млн. лв. по всички видове кредити, през 2008 г. тази сума ще е 37.4 млн. лв. (при условие, че не се изтеглят нови заеми), докато през 2006 г. тя е била 18.7 млн. лв.

Столична община обслужва няколко кредита, изтеглени целево. От Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР) са взети пари за обновяване на возилата в градския транспорт, от Райфайзенбанк  - за възстановяване щетите от наводненията, от Японската банка - за изграждане на метрото, чието обслужване ще започне след 2010 г.

През лятото на 2006 г. общината тегли кредит от 20 млн. лв., заявен от кмета като кредит с инвестиционно предназначение. След това се направи обществено обсъждане с гражданите за това, кои улици да бъдат ремонтирани. Списъкът няколко пъти бе изменян или допълван заради липсата на готови проекти и затруднения, свързани с отчуждаването на частни имоти на граждани. Така парите не се използваха за строителство на нови улици, а само за основни ремонти на улици, състоянието на част от които не налагаше спешни ремонти.

Това показа, че в повечето случаи ръководството на Столична община се впуска в

теглене на заеми без ясна представа какво да прави с тях

след като се приведат средствата.

На пръв поглед софиянци не трябва да се притесняват от размера на дълга и плащанията, които предстоят до 2010 г. Съгласно ЗОД годишният размер на плащанията по дълга във всяка отделна година не трябва да надвишава 25 на сто от собствените приходи и общата изравнителна субсидия по последния заверен годишен отчет за изпълнението на бюджета на общината. Столична община е спазила това изискване и в проекта за бюджета за 2006 г. съотношението е 8.8 процента, а през 2007 г. то ще достигне около 11 %.

Съотношението дълг към приходи обаче не е основният измерител на кредитоспособността и финансовата стабилност по отношение на общинския дълг. Такъв са и нетните оперативни спестявания, които се определят като от общинските приходи с “постоянен характер” се извадят общинските разходи с “постоянен характер”. В приходите с “постоянен характер” влизат всички постъпления без тези от продажба на общински имоти (земи, сгради) поради инвестиционния им характер, а разходите с “постоянен характер”  не включват разходите за капиталови инвестиции.

Получената разлика представлява т.нар. брутни оперативни спестявания, от които се приспадат лихвите и главниците по дълга и неразплатените плащания за съответната година, при което се получават нетните оперативни спестявания. За Столична община те няколко години наред имат отрицателни стойности, което показва, че от приходите с “постоянен характер”  не може да се реализират текущи икономии, с които да се правят сериозни инвестиции.

Отрицателната стойност на този измерител показва и наличие на

скрит дефицит в бюджета.

За да се преодолее това, общината трябва да повиши рязко своите приходи. За съжаление, резултатите от управлението на общинската собственост са изключително слаби. Освен от продажби на собственост, Столична община реализира много ниски приходи от реклама, от наеми, от едноличните търговски дружества, а от съучастията си в смесени такива тя не получава никакъв дивидент години наред.

Трябва да се има предвид и това, че през 2007 г. общината отново ще заплати около 150 млн. лв. (а може би и повече) за дейности по чистотата и преференциални карти в градския транспорт. Тази сума заедно с отпуснатите от държавата (и крайно недостатъчен) средства за делегирана дейност образование от около 140 млн. лв. представляват над 50 % от всички разходи на Столична община (които със сигурност ще достигнат и 60 % в кря на 2007 г.).

Всичко това показва, че Столична община има много

ограничени възможности да обслужва големи кредити,

необходими ѝ за изключително важни инфраструктурни проекти като пътища, довършване на метрото, изграждане на цялостна система за третиране на отпадъците, разработване на модерна жилищна политика и др.

По-голямата част от тези средства е най-реалистично общината да получи по линия на публично-частното партньорство, със средства от европейските фондове, с финансова помощ и гаранции от държавата, както и по линия на кредити от банкови институции.

За да се реализира тази алтернативна схема, София трябва да приеме

общински план за развитие,

който е необходимо условие за привличане на средства от европейските фондове. В момента липсва и разработена дългосрочна инвестиционна програма, съгласувана с представителите на бизнеса, която ежегодно да се актуализира заедно с бюджета.

Необходимо е възможно най-бързо да се създаде нова политика в управлението и разпореждането с общинската собственост, което да доведе до рязко повишаване на приходите.

Поради амбициите на Столична община за реализирането на инфраструктурни проекти е необходимо рязко увеличаване на средствата за проектиране и за отчуждителни процедури. Тези намерения на сегашния етап не намират израз в бюджета.

И не на последно място е необходимо и разработване на дългосрочна дългова политика, която да е пряко обвързана с инвестиционната политика на общината. Всички тези проекти трябва да се подложат на широко публично обсъждане, без което е немислимо и силното местно самоуправление, и гражданското общество.

Вили Лилков е общински съветник в СОС и член на комисията по Стопанска политика и общинска собственост

 

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

23 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Роси
    #23

    А Гаврийски получи най-голямата банкерска награда. Но пък Бойко бил харизматичен...

  2. Бодил
    #22

    Да, ама Светослав Гаврийски не става за далавери! За какво им е, ще им пречи на мафиотските заварки! Ако беше станал кмет досега и проблемът с боклука щеше да е решен и собственикът на "Дитц" и "Волф" нямаше да може да се фука с колата си! За останалите няма да говорим...

  3. ритнитопка
    #21

    Какво се оказа, че Стойчков е съдружник с Вълка?Че парцела в София подарен от ББ и сие си е жива далавера.Нещата които казва в статията Вили Лилков са много сериозни.Добър ли е лош ли е не знам, но знам че София става все по мръсна и гадна.Широко рекламираните ремонти са направени лошо и напролет ще зейнат ямите.Интересно дали са доволни тези които си стояха в къщи по време на изборите?

  4. добре ли сте?
    #20

    смех...., мутра и кредит....

  5. Redoven 4itatel
    #19

    В.Лилков ИЗНАСЯ МНОГО СЕРИОЗНИ И ТРЕВОЖНИ ФАКТИ! - които между впрочем са нормален резултат от дейността на този нескопосан кмет! И ясно, че сурия или платени, или глупави човечета (като Лилко Вилев, PIPI, Тони и т. п.) почват да плюят срещу Лилков и да разводняват колкото може повече сериозността на положението!)

  6. Тони
    #18

    Интересни и глуоави коментари. Нямат нищо общо със серизоността на темата. Само плювки. Иначе може да се научи доста от това което е написано.

  7. pich
    #17

    Вили, баскетболистчето от Видин, е добро момче. Отличен студент, комсомолец за пример, демократ от кариерата. Сега общинар, а догодина може и депутат от бат Бойковите - нищо лошо, само бизнес. Не се живее с една доцентска заплата я!

  8. Бодил
    #16

    Ами свършило му е работното време! Страх го е Тренчев да не го глоби за нарушаване на кодекса на труда!

  9. сф
    #15

    защо не коментирате статията смотльовци?И какво сте направили вие освен да критикувате всеки и то с изключително тъпи коментари-тоя е педал, оная е стара мома,третия бил мухльо.Има ли поне една личност за която можете да кажете нещо хубаво?

  10. nik
    #14

    А бе, къде е вишински ?

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.