Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Поглед в 2023-а: Летящи таксита, сателитни телефони и много изкуствен интелект

9 коментара
Снимка: Vertical Aerospace

Представете си самолет, който може да излита и каца като хеликоптер, но почти безшумно, разходите за експлоатацията му са далеч по-ниски, а отделяните от него емисии са празна нула. Такава е визията на фирмите, разработващи т.нар. eVTOL самолети. Зад абревиатурата се крие електрически самолет с вертикално излитане и кацане, а анализаторите очакват все повече тестове да се правят в света с подобни машини през идващите 12 месеца.

Този тип самолети са проектирани за сравнително кратки пътувания и за няколко пътници, но в същото време десетки фирми по света се обзалагат, че за тях има пазар. Разработчиците също така убеждават, че eVTOL могат да редуцират разходите за полета, тъй като експлоатацията и поддръжката на техните електрически двигатели е по-евтина от тази на двигателите на хеликоптерите.

Наред с това фирмите твърдят, че самолетите им са безшумни и не отделят емисии.

Базираната в Бристол Vertical Aerospace е една от компаниите, която се надява да бъде ключов играч в тази нова индустрия. Нейният VX4 излетя за първи път в началото на тази година. По време на първия полет машината беше привързана към земята и прекара само десет минути в кръжане.

Истинският напредък обаче ще бъде постигнат през 2023 г. с поредица от тестови полети. Самолетът ще премине от вертикално излитане към полет напред и ще лети на по-големи височини и с по-високи скорости. Целта е през 2025 г. VX4 да бъде сертифициран за превоз на пътници.

Vertical Aerospace се състезава с множество други разработчици на eVTOL, които също тестват самолети.

Базираната в Германия компания Volocopter планира публични полетни тестове на своя модел VoloCity през следващата година. Компанията се надява да сертифицира самолета през 2024 г. и след това да започне да предлага услуги в Сингапур, Париж и Рим.

Също през следващата година, друга компания - Lilium планира да изгради първата производствена версия на своя eVTOL. Базирана в Германия, фирмата е тествала пет прототипа на самолета от 2017 г. насам.

Вместо да използва ротори като Vertical Aerospace и Volocopter, Lilium използва 30 електрически дюзи, които могат да се накланят в унисон, за да се движат между вертикално повдигане и полет напред.

Голямото препятствие за всички тези проекти е получаването на сертификат от авиационните регулатори - взискателен и скъп процес, който има риск да отнеме години.

Спътници слагат край на липсата на обхват?

Дори в богатите страни има райони, където хората алармират, че нямат обхват или той е с лошо качество за мобилни разговори.

Ако към тях прибавим и милиардите хора в най-бедните и отдалечени части на планетата, които нямат никакъв сигнал, ще получим огромен, неизползван пазар.

Базираната в Тексас AST SpaceMobile има планове да запълни тази празнина на пазара на мобилни телефони.

Подкрепена от някои от най-големите компании в индустрията за мобилни телефони, сред които AT&T и Vodafone, тя разработва технология, която ще позволи на мобилния телефон да се свързва директно със сателит, за да провежда разговори или да използва данни с 5G скорост.

В момента компанията има тестов спътник в ниска околоземна орбита, но през 2023 г. планира да изстреля още пет нови спътника. Те ще имат възможност за периодично покритие, а непрекъсната глобална услуга ще стане налична, когато броят на сателитите нарасне на 100. Вероятно това ще стане през 2024 година.

AST не планира да продава услуги директно на клиенти, вместо това ще работи с доставчици на телефонни услуги, за да предложи своето сателитно покритие като допълнителна опция към традиционните продукти на телекомите.

Този продукт ще се явява предизвикателство и пряк конкурент на Starlink, сателитната широколентова услуга, разработена от Илон Мъск. Неговата услуга изисква малка сателитна антена за свързване към широколентовата мрежа.

От AST посочват, че удобството потребителите да могат да се свързвате само с помощта на телефон на разумна цена ще бъде голяма полза.

"Дупките в покритието са много и са реален проблем. Така че това е много привлекателно решение и много голям пазар. И затова имаме толкова голяма подкрепа от операторите на мобилни мрежи", посочва Скот Вишневски от AST SpaceMobile, цитиран от Би Би Си.

Изкуствен интелект навсякъде

През 2023 г. изкуственият интелект (AI) ще стане реален в организациите. AI без код, със своите лесни интерфейси за плъзгане и пускане, ще позволи на всеки бизнес да използва силата си за създаване на по-интелигентни продукти и услуги, прогнозира футурологът Бернард Мар в свой материал във Forbes.com. Вече виждаме тази тенденция при търговията на дребно, извършвана от ритейлърите, казва той. Така, например Stitch Fix вече използва алгоритми с активиран AI, за да препоръчва дрехи на своите клиенти, които отговарят на техните размери и вкусове. Именно през този декември Американската администрация за транспортна сигурност, по-известна като TSA, тества софтуер за разпознаване на лица, за да проверява автоматично пътниците, летящи в цялата страна, от 16 летища. Агенцията обмисля да го въведе в цялата страна през следващата година.

Футурологът очаква също така през 2023 г. роботите да заприличат още повече на хората - по външен вид и възможности. Те ще се използват в реалния свят като бармани, портиери и придружители на възрастни хора. Те ще изпълняват и сложни задачи в складове и фабрики, тъй като ще работят заедно с хората в производството и логистиката.

Една компания работи усилено по създаването на робот, подобен на човека, който да работи в домовете ни. На Деня на изкуствения интелект на Tesla през септември 2022 г. Илон Мъск показа два прототипа на хуманоидния робот Optimus и заяви, че компанията ще бъде готова да приема поръчки през следващите 3 до 5 години. Роботът може да изпълнява прости задачи като вдигане на предмети и поливане на растения - така че може би скоро ще можем да имаме "роботизирани прислужници", които да помагат в къщата.

Блокчейн технологията също ще напредне значително през 2023 г., тъй като компаниите ще създават по-децентрализирани продукти и услуги.

Например, в момента съхраняваме всичко в облака - но ако децентрализираме съхранението на данни и криптираме тези данни с помощта на блокчейн, информацията ни не само ще бъде по-сигурна, но и ще разполагаме с иновативни начини за достъп и анализ.

Задава се прогрес в зелените технологии

През 2023 г. се очаква да продължи напредъкът в областта на зеления водород - нов източник на енергия, който не отделя почти никакви емисии на парникови газове. Shell и RWE, две големи европейски енергийни компании, създават първия голям зелен морски тръбопровод от вятърни централи в Северно море.

Очаква се в близките месеци да бъде отбелязан напредък и в развитието на децентрализираните енергийни мрежи. Производство на енергия, използващо този модел, осигурява система от малки генератори на електроенергия и хранилища, които са разположени в общностите или в отделните къщи - така че да могат да осигуряват енергия, дори ако основната мрежа не е налична. В момента енергийната ни система е доминирана предимно от огромни газови и енергийни компании, но инициативите за децентрализирана енергия имат потенциала да демократизират захранването в световен мащаб, като същевременно намалят въглеродните емисии.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

9 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Jack Daniels
    #9

    И да кликате минуси въпросут със замърсяването от централите и производствата на батерии виси със страшна сила.

  2. Jack Daniels
    #8

    А парашути за пътниците на летящоте таксита ще има ли? И още нещо ако влектрическите двигатели нямали емисии - Как стои въпроса с електроцентралите които зареждат батериите им. И как стои въпроса със замурсяването на околната среда при производството на батерии? Какво ще правим после с милионите батерии които ще са с изтекъл "жизнен" цикъл?

  3. joro
    #7

    „Поглед в 2023-а: Летящи таксита, сателитни телефони и много изкуствен интелект“ Да, а най–много мокри сънища...

  4. Коментарът е изтрит в 19:44 на 27 юни 2023 от автора.
    #6
  5. Freja
    #5

    През 2023 г. в света може да има ai, летящи таксита, 5g директно от сателит итн. В България дори "Е" то на електронно правителство няма. Великият бай ганю изхарчил три милиарда ( източил към чекмеджето). И 2022 г. никой не знае как за година около 50 хиляди новородени има пък хоспитализирани са около 120 хиляди. Или пек как 2022 г. тол системата не работи или пък гражданите още нямат досие (ако има такова хора никога не са стъпвали в болница ще се види че по хартия на година няколко пъти са лежали

  6. Джелсомино
    #4

    Свят широк, хора разни. Едни са застинали преди 1400 години на едно място и нямат и крачка напред, защото не знаят, че лозето не иска молитва, а мотика. Други още живеят в 40-те години на миналия век и величието което са имали тогава, опитаха се да го демонстрират сега, ама не им се получи. Трети учат много, мислят много и много работят, сегашният модерен свят те го построиха, и в момента се опитват да доближат бъдещето до нас. Ние по някакъв невероятен късмет сме при последните изброени.

  7. анита хегерланд
    #3

    Новото в 21 век е, че високо образованата част от средната класа ще съставлява управляващата политическа класа в Европа и затова стартира политики, които са свързани с държавното управление. Дигитализирането на държавните услуги в отделните държави, след като се реши проблемът с цифровата идентичност на гражданите, ще се споделя между всички в участници в ЕС.

    В САЩ напротив - водеща е високата средна класа, която е монополизирала определени техноролигчни сектори, които всички вече познаваме.

    В

  8. Десен бесен
    #2

    Хасфалт ефенди няма да е съгласен, така че забравете. Нали трябва да се строят пътища. Да има работа, работа, работа. Ами чекмеджето?

  9. Мазен Кумунис
    #1

    Нова година - ново правителство на ГЕРБ и доктора на науките Бойко Велики! ;)

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.