Походът на Макрон за международен данък върху дигиталните услуги

Походът на Макрон за международен данък върху дигиталните услуги

САЩ заплашиха да наложат наказателни мита до 100% на внос от Франция за 2,4 милиарда долара, включващ чанти, сирене и други продукти, след като стигнаха до извода, че новият френски данък върху дигиталните услуги ще навреди на американските технологични компании.

Френският президент Еманюел Макрон лансира дигиталния данък през лятото, пренебрегвайки недоволството на САЩ срещу налога, който според Вашингтон несправедливо е насочен срещу американските компании.

Френският лидер иска да бъде постигнато международно споразумение за облагането на големите технологични компании и призовава администрацията на Тръмп да помогне за реформирането на световните корпоративни данъци.

Агенция Ройтерс обобщи в сряда отговорите на някои от основните въпроси по темата с дигиталния данък.

Какво е дигиталният данък?

Правителствата на все повече страни са раздразнени от факта, че не могат да облагат с данък печалбите на мултинационалните компании, които според тях са натрупани в тяхната юрисдикция.

Интернет гиганти като Facebook, Google на Alphabet Inc. и Amazon в момента могат да отчитат печалбата си в страни с ниски данъци като Ирландия и Люксембург, без значение къде са направени приходите.

Според Макрон по-голямото облагане на технологичните гиганти е въпрос на социална справедливост.

Френският лидер оказва силен натиск за приемането на дигитален данък за целия Европейски съюз, но се натъкна на съпротивата на Ирландия, Дания, Швеция и Финландия.

Какво направи Франция?

След като преговорите за дигиталния данък в ЕС претърпяха фиаско, правителството на Макрон въведе едностранно данък през юли. Той се прилага със задна дата от 1 януари.

Налогът от 3% е върху приходи от дигитални услуги, получени от компании с оборот над 25 милиона евро във Франция и 750 милиона евро (826,65 милиона долара) по света.

Париж не е сам сред европейските столици в предложението за данък върху приходите на големите технологични компании. Великобритания, Испания, Италия, Австрия, но също Мексико и Канада обявиха планове за собствени дигитални налози.

Какво иска да постигне Макрон?

Целта на Макрон е да осигури по-мащабно споразумение за дигиталното облагане под егидата на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР).

На срещата на Г-20 през юни финансовите министри се договориха да създадат общи правила за затваряне на дупките в данъчното законодателство и обещаха да "удвоят усилията" за постигането на решение, основано на консенсус, до 2020 година.

През юли министрите на Г-7 се споразумяха, че трябва да има минимално равнище на данъка, което да обезкуражава страните да се надпреварват коя да предлага по-ниски данъци.

Вашингтон първоначално подкрепяше идеята за нова международна данъчна система, която да покрива широк диапазон компании, но според представители е дал заден ход през последните месеци след лобиране на традиционните компании, които са си дали сметка, че те също ще бъдат засегнати.

Какви са пречките?

Тръмп. Американският президент вече разкритикува "глупостта" на Макрон да се въведе френският дигитален данък.

Дигиталният данък откри нов фронт в търговския спор между Вашингтон и ЕС, след като икономическите отношения помежду им видимо се влошиха.

Френският финансов министър Брюно Льо Мер казва, че Париж ще премахне френския дигитален данък, веднага след като бъде постигнато споразумение в ОИСР за реформа на международните данъчни правила, които действат от десетилетия.

Ако САЩ направят същото, тогава край на проблема, каза Льо Мер.

Юрисдикциите с ниски данъци също имат резерви към данъчния план на Макрон, тъй като той ще затрудни привличането им на преки чуждестранни инвестиции с обещанията за супер ниски корпоративни данъци.

По БТА

Още по темата
Още от Бизнес