Поколение след войната в Босна и Херцеговина отново се появяват смесени двойки

Едно поколение след войната смесените двойки плахо се появяват отново в Босна, непознавайки старите рани и предразсъдъци. Но децата от тези бракове са маргинализирани в едно общество, основано върху етническата принадлежност.

Сандра Заимович мечтае да украси следващата Коледа една елха за своето първо дете. Но това семейство от Сараево възнамерява също да чества и основния мюсюлмански празник Ейд ал Адха (Курбан байрам).

Сандра - хърватска, възпитана в духа на католицизма, и нейният съпруг Русмир, който е от мюсюлманско семейство, желаят техните деца да познават и двете традиции.

"Намирам, че това е предимство за децата да израснат в средата на две култури. Много съм щастлива да имам, въпреки че съм католичка, фамилно име с мюсюлманско звучене", споделя Сандра, 32-годишна, служителка в католическа благотворителна организация.

Босненското общество, което някога бе представяно като "рай на междуетническата хармония" в бивша Югославия, бе разпокъсано от войната /1992-95/, противопоставила трите основни общности /сърби, хървати и мюсюлмани/.

Много смесени двойки не можаха да устоят на това и се разделиха. Други напуснаха Босна и не се върнаха обратно. Преди конфликта смесените двойки представляваха близо 13 процента от общия брой сключени бракове в Босна. Днес те представляват едва 4 процента, според официални данни.

Страната днес има 3,8 милиона жители, от които около 40 процента мюсюлмани, 31 процента сърби - православни християни и 10 процента хървати - католици.

Над два милиона души бяха разселени по време на конфликта, който отне живота на близо 100 000 души. Страната се превърна в мозайка от анклави, където различните етноси имат малък шанс да се срещнат.

Сандра, която също е дете от смесен брак на майка хърватка и баща сърбин, е срещнала Русмир през 2003 г. при приятели и се е омъжила за него две години по-късно.

"Никога не сме си задавали въпроси за нашата етническа принадлежност или за нашето вероизповедание", уверява Русмир Заимович, 33-годишен специалист по информационни технологии. Докато техните семейства не са имали нищо против брака им, то много хора около тях са се питали дали той може да продължи дълго.

"Срещах често хора, които ме питаха как реагира майка ми, как ние двамата се справяме с това", разказва Сандра, която има сред приятелите си много смесени двойки.

"По време на този период на мир от близо двадесет години междуетническите разделения станаха още по-дълбоки. Ако попитате хората, те ще ви кажат, че /смесените двойки/ не преставляват никакъв проблем, но между четирите стени на една къща се срещат ужасни предразсъдъци", обяснява етнологът Уго Влаисавлевич.

Кампанията за "етническо прочистване", водена от босненските сърби срещу босненските мюсюлмани, избиването на близо 8000 мюсюлмани в Сребреница /Източна Босна/ през юли 1995 г., определено като геноцид от международното правосъдие, разбиха на парчета представата за мирно съвместно съществуване на общностите, издигната по време на комунистическата епоха.

Освен отхвърлянето, на което често са подложени, тези смесени двойки понасят последиците от политическата система, създадена с мирното споразумение от Дейтън, която е основана върху етническата принадлежност, отбелязва Неда Перишич, босненска антроположка. Споразумението, подписано в края на 1995 г., разделя Босна на две съставни части - сърбска и хърватско-мюсюлманска.

"В Босна няма индивидуални права, има само колективни права", обяснява г-жа Перишич.

Така почти всички постове в администрацията и държавните компании са запазени за членове на трите общности, нарачени "държавотворни" /сръбска, хърватска, мюсюлманска/.

Отказването от това да бъдеш "поставен" в една от тези общности, какъвто е случаят с повечето от децата от смесените бракове, намалява шансовете за намиране на работа в държавния сектор, който е най-големият работодател в страната, където нивото на безработица надхвърля 40 процента, посочва г-жа Перишич.

"При тази система децата от смесени бракове се раждат маргинализирани", изтъква антроположката, която наскоро публикува изследване за това явление.

Европейският съд за правата на човека, който бе сезиран от еврейската и ромската общност в Босна, поиска през 2009 г. от Босна да промени конституцията си, за да премахне дискриминацията срещу гражданите, които не могат да имат достъп до горната камара на парламента и до председателството, запазени за мюсюлмани, хървати и сърби. Тази реформа не бе осъществена.

Отмина едно поколение след края на войната в Босна, но предразсъдъците остават. В местен вестник сръбски режисьор Никола Пеякович твърдеше наскоро, че смесените бракове са "нещастие". Според него те са били част от стар "план на югославския комунистически режим, целящ да играе с народите и генетиката".

"Махайте се от моята спалня!", реагира бурно Санин Милавич, театрален актьор, в статия, разпространена от мното информационни сайтове. "Тук ти лепват идентичност при раждането, както слагат белег на крава с нажежено желязо. Като че ли идентичността не е нещо, което се изгражда", се възмущава Санин, който подобно на съпругата си Мая, е от смесен брак.

Бъдещето на сина му Лун, който е тригодишен, е основното му безпокойство. "Това, което ме безпокои, не е моята съдба, а тази на сина ми, който според конституцията на моята страна не съществува", казва той с тревога.

По БТА

Споделяне
Още по темата
Още от Балкани