Покривите на блоковете стават “слънчеви” с европари след 2014 г.

Включват се ВЕИ в санирането, безвъзмездната помощ се вдига на 80%

Покривите на блоковете стават “слънчеви” с европари след 2014 г.

След като с пари по селските райони през този програмен период бяха финансирани проекти за използване на възобновяемите енергийни източници (ВЕИ) за над 100 млн. лв., през следващите седем години и покривите на жилищните блокове ще станат “слънчеви”. Това предвижда новата оперативна програма “Региони в растеж” за периода 2014 – 2020 г.

Поставянето на фотоволтаици, които да произвеждат ток, е залегнало в схемата за обновление на жилищните сгради, сочи проектът на програмата, с който Mediapool разполага. Това не е възможно в този програмен период, приключващ в края на годината.

Финансирането на схемата е вдигнато десетократно от сегашните 64 млн. лв. на 640 млн. лв. за периода 2014 – 2020 г. С тях обаче ще се финансира санирането на жилищни блокове в 67 градове, както и на държавни и общински сгради. В момента парите са само за блокове в 36 града.

Освен това безвъзмездната помощ по проекта се вдига на 80%. Така собствениците на жилища ще трябва да извадят само 20% собствени средства, предвижда още програмата “Региони в растеж”.

През този програмен период първоначално беше планирано безвъзмездната помощ да бъде половината от сумата, но след идването на служебния кабинет на власт субсидията беше вдигната на 75%. Освен това държавата поема изцяло финансирането на апартаментите на социално слабите, по думите на вицепремиера и министър на регионалното развитие Екатерина Захариева. Причината е, че във всеки един блок има поне по един или двама собственици, които не могат да осигурят парите.

Към момента са подадени около 180 заявления за саниране на жилищни сгради в 30 града. От тях 102 са одобрени за подкрепа, сочат данните на Министерството на регионалното развитие. Това са предимно малки блокове, в които има между 10 и 20 апартамента. Одобрените за саниране сгради с над 30 жилища са само пет засега. Предварителните разчети на Министерството на регионалното развитие показват, че предвидените около 50 млн. лв. през този програмен период ще стигнат за обновяване на около 180 сгради с около 320 хил. кв.м разгърната застроена площ.

Мащабна реклама за новите моменти за обновление на домовете започва от вторник пред Народния театър “Иван Вазов” в София, казаха Министерството на регионалното развитие.
Това е вторият етап от информационната кампания за обновяване на жилищните сгради с европейски средства през този програмен период. Първият етап се проведе от 17 септември до 3 ноември 2011 г. За тази година е планирано да има две рекламни сесии – през пролетта и есента.

Освен София информационна кампания ще има в още 35 града, които са включени в проекта.

През пролетната сесия на кампанията е планирано да има и срещи с домоуправителите.

Информационната кампания се осъществява от “Маг Адвартайзинг” на Красен Кралев и струва 650 хил. лв. с ДДС за 32 месеца.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес

Какво цели Борисов с Великото Народно събрание?