Полемика около новото министерство на отечеството (хаймат) в Германия

Хорст Зеехофер, бъдещият министър на вътрешните работи и "отечеството"

Прослава на ледерхозен (традиционните германски кожени панталони) или на дриндъл (традиционната баварска носия)? В Германия предизвиква полемика създаването на министерство на хаймата - понятие, визиращо едновременно родината и земеделските райони, превзети незаконно по време на нацизма.

Една любопитна новост в коалиционното правителство на социалдемократите и консерваторите, което официално започва работа в сряда, е създаването на суперминистерство на вътрешните работи и "отечеството".

Начело на него е Хорст Зеехофер, председател на много консервативния Християнсоциален съюз, съюзник на християндемократите на Ангела Меркел.

Инициативата бе на малката баварска партия, застрашена на своя територия от подема на крайнодясната "Алтернатива за Германия" в навечерието на регионалните избори през октомври.

"Това е само една отстъпка пред "Алтернатива за Германия", казва с критичен тон съпредседателят на германските Зелени Роберт Хабек. "Абсурдно е да се мисли, че може да се намалят страховете на избирателите от тази партия", допълва той.

Безпокойство се заражда също и в най-голямата общност на имигранти в Германия - турската. "Страхуваме се, че идеята за това министерство насърчава разделението и изключването вместо единството и чувството за принадлежност", казва председателят на турската общност Гьокай Софуоглу, припомняйки, че думата "хаймат" е била инструментализирана от нацистите в тяхната расова доктрина "за земята и кръвта".

"Хаймат" е понятие, което е свързано и с емоциите, и с идентичността. Трудно преводимо, то съчетава понятия като отечество, страна на произход, земя и в по-общ план мястото, на което човек се чувства като у дома си.

Понятието носи много "провинциален" характер, противно на "националната идентичност", издигната в ранг на министерство във Франция в периода 2007-2009 г. и илюстрираща "една цялостна визия за нацията", казва Софи Шьонбергер, преподавател по право в университета в Констанц.

С понятието "Хаймат" е свързано и кинематографичен стил на мода през 50-те години на миналия век, в който сюжетът на филмите е любовна история на фона на пасторални сцени.

Междувременно Германия стана мултикултурна след идването на Запад през 60-те години на чужди работници, преди всичко турци. А през 2015 г. Германия приема милиони бежанци, идващи от Сирия и Афганистан.

Понятието "хаймат" не е препратка само към "дриндъл или към ледерхозен" - тези традиционни баварски или австрийски одежди", казва Хорст Зеехофер.

Според него става дума да се помогне за развитието на бедните общини, страдащи от застаряване на населението - зони, разположени основно в бившата комунистическа Източна Германия, където "Алтернатива за Германия" отбеляза най-добри резултати на изборите.

"Хората имат правото да предполагат, че става дума за опит да се привлекат избирателите на твърдата десница", казва обаче Шьонбергер.

Решението за създаване на подобно министерство наистина се вписва в "консервативната революция", поискана от Християнсоциалния съюз. Семейство, "християнски корени" и отечество, както и "културна стабилност" - това са ключовите думи на тази революция, казва един от нейните лидери Александер Добринт.

Тези стремежи са споделят и от много хора в десноцентристката партия на Ангела Меркел Християндемократически съюз. Центристката линия на канцлерката, която е на власт от 12 години, и нейната дълго време великодушна миграционна политика, са смятани от твърдото крило на нейното движение като причината за пробива на крайната десница.

Има съмнения обаче какви ще са всъщност правомощията на това ново министерство.

"Това е вятър работа", казва Софи Шьонбергер. Понятно е, когато подобно министерство съществува на регионално ниво - като в Бавария и Северен Рейн-Вестфалия - но "на национално ниво, не може нищо да се направи", защото в германската федерална система общините и провинциите отговарят за инвестициите на своята територия, допълва тя.

"За да спрат подема на десните популисти, политическите представители трябва отново да се борят, за да могат хората да върнат контрола върху живота си и чувството си на принадлежност към една общност", казва Макс Заксер от фондация "Фридрих Еберт", която е близка до социалдемократите.

Но това изисква според него глобален размисъл, включващ социалните, образователните, финансовите или културните политики.

Защото да ловуваш на терена на популистите, както изглежда, не дава резултат. Въпреки офанзивата си миналата година преди изборите за насърчаване на една типично германска "референтна култура" заради мигрантския поток, Християндемократическият съюз постигна най-лошите си изборни резултати.

По БТА

Още по темата
Още от Европа

Защо бившият шеф на КПКОНПИ става консул?