Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Политически и корпоративен натиск, автоцензура, продажба на съдържание

8 коментара

Признаците на политически и корпоративен натиск, редакторски пристрастия, продажба на новинарско съдържание, както и общият спад в качеството и нивото на интелигентност на медийното съдържание разваля журналистиката в България. Кризата в българските медии, която започна с глобалния финансов колапс през 2008 и 2009 г., е достигнала нови дълбочини и вече пречи на достъпа на гражданите до качествено медийно отразяване на политическите, социалните и икономически събития в страната. Качеството на бизнес управлението в сектора също е на най-ниското си нива от 2001г. насам.

Това са някои от основните изводи в доклада на американската неправителствена организация IREX. В продължение на години на базата на обективни показатели и експертни оценки тя изследва състоянието на медиите в 21 държави в преход от Югоизточна Европа до Централна Азия.

Българските медии са под нивата на устойчивост по редица показатели и проблемите в различните сфери продължават да се задълбочават, се посочва в доклада. Най-притеснителни остават сериозните насилствени атаки над журналисти, които преди са били изолирани инциденти, а сега изглежда се превръщат в ненаказана тенденция.

Общественото съчувствие към журналистите е оскъдно, най-вече защото журналистическата професия е загубила авторитета си.

Автоцензурата се е превърнала в норма в повечето издания. Новинарско съдържание прикрито се продава на политици и корпоративни спонсори, а средства от публични или еврофондове се дават под различна форма на определени медии в замяна на благосклонните им публикации.

Икономическата криза в страната изкушава много медии да занижат стандартите си и да приемат такова финансиране, което се превръща във все по-голяма част от бюджета им и значително намалява независимостта им.

"Бързото разрастване на една голяма медийна група, притежаваща десетки вестници, включително някои с голям тираж, поне две телевизионни и няколко радиостанции, новинарски портали, най-голямата печатница в страната и обширна мрежа за разпространение на преса повлия върху събитията в сектора през миналата година. Масивните инвестиции в медии идват от неизвестни източници и значително изкривяват медийния пазар в България. Обща черта за съдържанието на всички медии, контролирани от "Нова българска медийна група", е положителното отразяване на правителството в комбинация с яростни критики срещу всичките ѝ опоненти", се казва в доклада.

"Основният проблем (в рекламния сектор - бле.ред.) не е липсата на професионализъм, а непазарните методи за разпределяне на рекламни финансови потоци към определени медии. Продължава порочният кръг между свързани рекламни компании, медии и пийпълметрични агенции(...), но има и нови играчи - конкурентна медийна група с банка използва същите методи за регулиране на рекламните потоци. (...) Друг "иновативен" подход е депозирането на големи публични средства в една банка, свързана с голяма медийна група, която открито подкрепя и агитира за правителството", се казва в доклада

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

8 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #8

    По Канал 3 Сашо Диков излъчи цалата пресконференция на Халваджиян, за това че си скъса договорите с БТВ. Никоя друга телевизия не го направи? Защо ли? Поне Нова да го беше отразила. Чест прави на Халваджиян, че поведе хорото, защото българите сме страхливо племе, браво на арменеца, че ни показа какво трябва да правим и как да се държим когато ни потъпкват правата!Преди два дни и Арман Бабикян закова тъпото ни правителство с блестяща статия мисля, че в "24 часа" беше.Да са живи и здрави арменците,

  2. Анонимен
    #7

    Вместо само да плюете вестниците, защо не направите единственото разумно нещо за тяхното премахване в този им вид - НЕ ГИ КУПУВАЙТЕ. Аз така правя.

  3. Анонимен
    #6

    БЪЛГАРСКИТЕ МЕДИИ СА СЛУГА НА МНОГОГОСПОДАРИ.СОБСТВЕНОСТ НА Д.С. И ДОЛНИ ИЗМАМНИЦИ ОТ КРИМИНАЛНИЯ ПРЕХОД ТЕ СА НАЙ КОРУМПИРАНАТА ЧАСТ ОТ БЪЛГАРСКОТО ОБЩЕСТВО. СИМВОЛ НА ЛЪЖА,ИЗМАМА, МАНИПУЛАЦИЯ СРЕЩУ МНОГО ПАРИ,ВИЖТЕ "ТРУД" И "24 ЧАСА" НА БАНДИТИТЕ,А СЕГА ЧЕСТНИ ЧАСТНИЦИ ОГНЯНДОНЕВ, ЛЮБО/ПЪПКАТА/ И КОМУНИСТИЧЕСКАТА ЖУРНАЛИСКА ДИЛЯНА ГРОЗДАНОВА МАНИПУЛИРАТ ОБЩЕСТВЕНОТО МНЕНИЕ,НЕ ДАВАТ НА ЗАСЕГНАТАТА СТРАНА ПРАВО НА ОТГОВОР,А КАТО ВИДИТЕ КАКВИ СЛАГАЧИ,ПЛАТЕНИ КОМПРОМЕНТИРАНИ ХОРА ПИШАТ СТАТИИ, ПРАВЯТ АНАЛИЗИ Е ЯСНО ЗА КАКВА ЖУРНАЛИСТИКА СТАВА ВЪПРОС

  4. Анонимен
    #5

    От години олигархията у нас заема медийната територия и задушава свободното слово. Вече спокойно можем да кажем, че се върнахме във времето на развитата социалистическа журналистика, която слугуваше на силните. Медии няма, има средства за обществена манипулация. Единствената разлика от светлото ни минало са мръсните финикийски знаци, гдето се наливат обилно. Като прибавим и стимулираните народностни забежки по клюката и завистта остава само да възкликнем както Дякона:"Народе???!"

  5. Анонимен
    #4

    Ако повърнеш върху българска медия нито ше я изцапаш повече, нито ще ти олекне, но може би ще предпазиш някой друг да се измърля с нея!

  6. Анонимен
    #3

    Всяко племе си заслужава журналята! Когато интелектът не е на мода, а дебелите вратове, не може да се роди нещо друго!

  7. emma
    #2

    Кратко,стегнато,верно е казанато от тази агенция.Но какво от това? Всичко за продан,вкл. и журналисти,социолози.Хубаво е да се запознаят и с разкритията на Сашо Диков за" най-успешната" разследваща журналистка Диляна Гайтанджиева от ТВ7,която се оказа,че си е съчинявала приказки за наивници,заснемала свои приятели в ролята на наркотрафиканти,контрабандисти на цигари и какво ли още не.

  8. Анонимен
    #1

    Българските медии са жалки пародии на медии! Не знам как има още хора, които им вярват.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.