Докладът на IREX за състоянието на българските медии

Политически и корпоративен натиск, автоцензура, продажба на съдържание

Признаците на политически и корпоративен натиск, редакторски пристрастия, продажба на новинарско съдържание, както и общият спад в качеството и нивото на интелигентност на медийното съдържание разваля журналистиката в България. Кризата в българските медии, която започна с глобалния финансов колапс през 2008 и 2009 г., е достигнала нови дълбочини и вече пречи на достъпа на гражданите до качествено медийно отразяване на политическите, социалните и икономически събития в страната. Качеството на бизнес управлението в сектора също е на най-ниското си нива от 2001г. насам.

Това са някои от основните изводи в доклада на американската неправителствена организация IREX. В продължение на години на базата на обективни показатели и експертни оценки тя изследва състоянието на медиите в 21 държави в преход от Югоизточна Европа до Централна Азия.

Българските медии са под нивата на устойчивост по редица показатели и проблемите в различните сфери продължават да се задълбочават, се посочва в доклада. Най-притеснителни остават сериозните насилствени атаки над журналисти, които преди са били изолирани инциденти, а сега изглежда се превръщат в ненаказана тенденция.

Общественото съчувствие към журналистите е оскъдно, най-вече защото журналистическата професия е загубила авторитета си.

Автоцензурата се е превърнала в норма в повечето издания. Новинарско съдържание прикрито се продава на политици и корпоративни спонсори, а средства от публични или еврофондове се дават под различна форма на определени медии в замяна на благосклонните им публикации.

Икономическата криза в страната изкушава много медии да занижат стандартите си и да приемат такова финансиране, което се превръща във все по-голяма част от бюджета им и значително намалява независимостта им.

"Бързото разрастване на една голяма медийна група, притежаваща десетки вестници, включително някои с голям тираж, поне две телевизионни и няколко радиостанции, новинарски портали, най-голямата печатница в страната и обширна мрежа за разпространение на преса повлия върху събитията в сектора през миналата година. Масивните инвестиции в медии идват от неизвестни източници и значително изкривяват медийния пазар в България. Обща черта за съдържанието на всички медии, контролирани от "Нова българска медийна група", е положителното отразяване на правителството в комбинация с яростни критики срещу всичките ѝ опоненти", се казва в доклада.

"Основният проблем (в рекламния сектор - бле.ред.) не е липсата на професионализъм, а непазарните методи за разпределяне на рекламни финансови потоци към определени медии. Продължава порочният кръг между свързани рекламни компании, медии и пийпълметрични агенции(...), но има и нови играчи - конкурентна медийна група с банка използва същите методи за регулиране на рекламните потоци. (...) Друг "иновативен" подход е депозирането на големи публични средства в една банка, свързана с голяма медийна група, която открито подкрепя и агитира за правителството", се казва в доклада

Още по темата
Още от България

Какво се крие зад истерията с "отнемането и продаването на деца"?