Политическо решение за "Булгартабак" - след изборите

Политическо решение за "Булгартабак" - след изборите

След приключването на местните избори ще има политическо решение за приватизацията на "Булгартабак холдинг". Това е обявил министърът на икономиката и енергетиката Петър Димитров (БСП) пред ръководството на тютюневата компания, съобщи изпълнителният директор на дружеството Христо Лачев пред журналисти. Политическото решение се очаква в началото на ноември, след което ще се разработват варианти за продажбата.

Зависи дали държавата ще предпочете да предложи целия холдинг, ще реши ли да продава на парче цигарените фабрики и преработвателните дружества или пък ще ги преструктурира, запазвайки част от предприятията държавни, уточни Лачев

Холдингът бе наел преди време консултант, който да изготви варианти за преструктурирането му и подготовката на "Булгартабак" за приватизация, сред които присъстваше вариантът за продажба на цигарените фабрики в София, Благоевград, Пловдив и Стара Загора през борсата. Предлагаше се и концентрация на цялото цигарено производство в Благоевград и закриване на останалите фабрики в случай, че правителството реши да запази дружеството държавно. След като обаче коалиционният партньор ДПС блокира искането на предишния министър на икономиката и енергетиката Румен Овчаров (БСП) за законова промяна, която да отпуши продажбата на “Булгартабак”, консултантът е освободен, допълни Лачев.

Той обвърза решението за приватизацията на холиднга с друга предстояща мярка - за акцизите върху тютюневите изделия. От това какво ще е повишението на акцизите от догодина, зависи пазарът и евентуалният интерес на компаниите от тази индустрия към продажбата, обясни Лачев.

Министерствата на финансите и на икономиката последно са се разбрали повишението на акцизите да е на три равни стъпки през 2008, 2009 и 2010 г., вместо на два пъти, както е било първоначално предвидено. Така задължението за увеличение до 64 евро за 1000 къса ще се понесе по-леко от пазара, смятат в "Булгартабак".

В момента акцизът е 31 евро за 1000 къса. При три равни стъпки повишението ще е с по 11 евро в следващите три години.

Още обаче не е взето окончателното решение какъв да е процентът за следващата година, затова и Лачев не пожела да коментира какъв скок на цените на цигарите предвиждат. "Като се определи размерът, тогава ще знаем как можем да играем със залаганата рентабилност, за да постигнем цени, които ще ни позволят да запазим пазарния си дял", коментира той.  "Наясно сме, че следващата година не трябва да гоним печалби, а съхраняване на пазара", допълни Лачев.

Компанията държи 70 % от пазара

"Булгартабак холдинг" е успял вече да стабилизира спада на продажбите, каквато тенденция имаше от началото на годината след отварянето на цигарения пазар, съобщи още Христо Лачев. През последните месеци намаляването на пласираните обеми е било около 0.5 на сто.

По думите му марката "Виктори" леко е намалила продажбите, но на конкуренцията не е устоял "Престиж"-ът, въпреки свалената му цена, и е възможно да спре производството. Загубите обаче се компенсирали със силното увеличение на продажбите на "GD", неочаквано голям ръст регистрирала и марката "Средец". "Мелник" пък била безспорният лидер сред ниския клас цигари. Дамските "Ева" също имали съществен принос в балансирането на пазара в полза на "Булгартабак". 

Така в момента българската компания държи пазарен дял у нас, вариращ между 69 и 71 процента. От вносителите най-голям процент от продажбите на тютюневи изделия се пада на "Бритиш Американ Табако".

Целта на "Булгартабак" ще е да запази този дял и следващата година, но ако акцизът се повиши много, това ще се отрази сериозно върху официалния пазар, посочи шефът на холдинга. Според него има опасност черният пазар да се увеличи с 30-40 процента.  

Експортът нараснал почти двойно

През тази година експортът на български цигари ще се увеличи почти двойно, прогнозират от холдинга. Докато през 2006 г. са  били изнесени 2500 тона, през тази година са били реализирани на външния пазар 4600 т, което е ръст от 80 на сто. Основните ни пазари остават Близкият Изток и Африка, ще се анализират резултатите от продажбите в Италия и Австрия, за да се реши дали да продължава финансирането в развитието на регистрираната на тези пазари марка "Виктори ексклузив", информира Лачев.

"Булгартабак" е сключил два договора с руски дистрибутори за продажба на "Виктори" и "Ева". Компанията се връща и на чешкия пазар, за където също е сключил договори и ще лансира марката БТ-2000, вариант на някогашното БТ, което е било с много добри позиции в Чехия преди години. Преговаря се и със сръбски дистрибутори, които проявяват интерес към "Ева". Леко растат и обемите, които дружеството пласира в Грузия, Армения и Азербайджан.

Холдингът е изнесъл от началото на годината и 20 хил. т тютюн, като се чака еспорт на още 13 хил. т, съобщи Иван Биларев, член на Съвета на директорите.  Обезпечена е финансово и изкупната кампания на тютюни. В предстоящата кампания ще бъдат изкупени 2100 т ориенталски тютюн, 1100 т от сорта "Вирджиния" и 600 т "Бърлей", добави той.

Още от Бизнес

Какво се крие зад истерията с "отнемането и продаването на деца"?