Полицаите в София си пречат

Полицаите в София си пречат

Сериозни проблеми с координацията между служителите на пътна полиция и другите полицаи от столичните РПУ-та станаха известни на среща между общински съветници и ръководството на КАТ в сряда.

На заседанието на общинската транспортна комисия беше съобщено, че около 200 души работят в звената за контрол на трафика в София, постоянно се поддържат по 12 патрула за целия град, обикновените полицаи искат да се снабдят с отличителните знаци на КАТ, а МВР глобява само най-тежките нарушения, заснети с трафик-камерите.

На срещата за изясняване на проблемите с трафика бяха отчетени и проблемите с работното време на полицаите, липсата на места за паркиране в града, липсата на кръгови движения, както и нямането на пари дори и за разпечатването на снимки на пътните нарушители.

Общинските съветници зададоха куп въпроси на шефовете на пътната полиция в София, като: "Защо полицейските патрули често блокират цели пътни ленти след като паркират?", "Защо се допуска преминаването им през пешеходните зони?", както и "Защо не се дава приоритет на градския транспорт?".

Шефът на столичния КАТ комисар Ваньо Стоевски заяви, че ръководеното от него звено разполага с ограничен ресурс и "се старае" според възможностите да изпълнява задълженията си. Той добави, че от 1990 година досега неговата дирекция е с непроменен брой служители. В същото време регистрираните автомобили в София са се увеличили от 130 000 тогава до 850 000 през 2010 година.

Стоевски съобщи, че ежедневно в града има по един патрул на КАТ на територията на всяко РПУ (общо 9 - б. ред.), както и три задължителни по пътя към Перник (край Владая), на Околовръстното шосе и на шосето към Самоков. Представителите на КАТ обясниха, че в голямата си част патрулите по улиците на София са съставени от полицаи от районните управления и нямат правомощията на пътна полиция.

Стоевски обясни още, че на неговите подчинени е разпоредено да паркират така, че да не заемат ленти от пътните платна, но той не гарантира за останалите полицаи. В отговор на констатация на общинския съветник Ивайло Йонков, че много често полицаите пречат на трафика със заставането си на пътя, шефът на "Пътен контрол" инспектор Чавдар Авджиев призна, че "понякога става точно така".

"И аз съм ставал свидетел как са паркирали и извършват полицейска дейност", добави Авджиев.

Обикновени графици

Ръководството на КАТ разказа и за странната стиковка между различните дирекции в СДВР. От 1 септември столичната полиция трябва да премине на нов график за контрол на уличното движение, като бъде засилено присъствието на полицаи по 52-те ключови кръстовища в града в пиковите часове – от 7 до 9 и от 17 до 19 часа.

По план това трябва да стане със съдействието на полицаите от управленията. В същото време обаче се разбира, че служителите на реда в РПУ трябва да започнат работа в 8 часа сутринта и да се сменят със следващата смяна в 18 часа.

"Те се сменят точно в пиковия час. Няма какво да коментирам. След като поставих този въпрос, бях обвинен, че искам орязването на полицейски правомощия", обясни инспектор Авджиев. В същото време представителите на КАТ признаха, че част от техните колеги не разбират от трафик и работят по други "разстановки".

"КАТрибути"

Въпреки признанията, че се случва служители на реда да пречат за установяването на някакъв ред в движението из София, стана ясно, че различителните белези на катаджиите са изключително търсени сред столичните полицаи.

Темата бе повдигната от зам.-кмета по сигурността Иван Сотиров (СДС), който обясни, че е научил тази "ценна информация" по време на срещата си с шефовете на РПУ-та в София. "Не могат да се справят с желанието на всички (полицаи - б. ред.) да изпълняват функциите на КАТ", обясни Сотиров.

Пред Mediapool инспектор Чавдар Авджиев допълни, че в началото на 90-те пътните полицаи са се разпознавали по широките сигнални ленти по униформите си, но после почти всички техни колеги са си набавили такива.

Сега те носят отличителни бели шапки, но и те вече са започнали да се забелязват в притежание на полицаи, които не изпълняват техните функции. Много малка успеваемост е имало и с баджовете, които също бързо са се разпространили, а зелените жилетки са били провал, защото най-лесно се намирали от всеки желаещ.

Авджиев призова за някакви различни униформи за пътната полиция. Според нормативната уредба единствено пътен полицай може да констатира тежко пътно нарушение или да проведе тест за употреба на алкохол. Останалите полицаи могат да констатират нарушения най-много за фиш.

Споделяне

Още от България