Половината българи не се ориентират в цените на кредитите

Половината българи не се ориентират в цените на кредитите

Почти половината от българите не знаят кои са основните индикатори за цената на кредита и това им пречи да се ориентират правилно при теглене на заем, сочат данни от проучване на GfK България, изготвено по поръчка на компанията за потребителски кредити "Провидент Файненшъл България“ и обявено в сряда.

Всеки трети от запитаните е посочил, че не знае какво означава ГПР, а 31 % от тях са дали погрешно определение за индикатора за годишния процент на разходите по кредита. Въпреки това, заедно с лихвения процент, ГПР е един от основните критерии, които потребителите вземат предвид преди да теглят кредит.

Проучването показва още, че за 73 % от българите най-важно е да разполагат с повече информация за финансовите си права, докато 66 % смятат за най-важно да знаят към кого да се обърнат, когато имат проблем с финансова институция. Също 66 % от запитаните твърдят, че предпочитат фиксиран лихвен процент, но едва половината от всички анкетирани знаят правилната му дефиниция.

Едва една четвърт от хората у нас смятат, че имат добри познания в сферата на финансите и инвестициите, а 49 % желаят да научат повече за това как да управляват и инвестират парите си, става ясно още от изследването.

То е проведено в периода 12 – 23 юни 2014 г. сред 700 души, на възраст между 18 и 65 години, национално представително е по пол, възраст и регион и е първото национално представително изследване за финансова грамотност, проведено през 2014 г. в България, както и първото подобно в страната през последните няколко години.

От данните му става ясно, че 28% от българите никога не са теглили кредит.

“Главно хора на възраст 25 – 45 години, живеещи в София и регионалните градове, проявяват желание да научат и разберат повече за това как да управляват личните си финанси, как да пестят и инвестират и как да заделят за пенсия. Според проучването, младежите на възраст 18 – 24 г. притежават най-малко опит в управлението на личните си финанси и проявяват интерес към темата за повишаване на финансовото си образование”, каза Мирослава Георгиева от GfK България.

Изхождайки от резултатите от проучването, "Провидент Файненшъл България“ заедно с Фондация "Инициатива за финансова грамотност“ и други партньори са изработили специализиран уебсайт за финансово образование, който е става достъпен в сряда.

На него ще се предлага полезна информация на теми като личен бюджет, лични финанси и финансова сигурност, ще разполага и с няколко калкулатора за личен бюджет. В специалната секция „Попитай експерта“ посетителите на сайта ще могат да потърсят съвет директно от финансови експерти, от които ще получат персонализиран отговор до няколко часа.

Споделяне
Още от Бизнес

Как оценявате кризисните икономически мерки на правителството?