Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Половината от проверените пътища в гаранция са с отклонения от качеството

Изпълнителите ще ги ремонтират за тяхна сметка, проверките продължават

4 коментара
Министърът на регионалното развитие Андрей Цеков показва взетите ядки от пътищата Сн.МРРБ


Над половината от проверените 165 км нови и ремонтирани пътни участъци, които все още са в гаранция, са с отклонения от качеството и техническите изисквания. Това е установила направената през септември проверка от Института по пътищата и мостовете към Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), съобщи министърът на регионалното развитие и благоустройството Андрей Цеков на пресконференция.

Взети са общо 312 сондажни проби от 12 обекта в гаранционен срок. При 7 от тях са установени разминавания на дебелината на асфалтовите пластове с проектните. На 4 от проверените 13 пътища за равност са открити нередности, каза Цеков.

Пътната агенция е изпратила писма до фирмите изпълнители на ремонта и надзора за отстраняване на констатираните пропуски в рамките на гаранционните срокове.

Към този момент вече са предприети действия за отстраняване на дефектите в близо 9-километров участък по направлението Бяла Слатина - Плевен, като няма претенции от страна на изпълнителя за констатираните отклонения, каза регионалният министър.

Проверките

Проверките започнаха през септември 2023 г., като на първа фаза с профилограф се обследва равността на настилките по магистрални и първокласни участъци от републиканската пътна мрежа.

Данните от този тип образна диагностика служат за индикатор за това дали има по-сериозни деформации и евентуално дали има проблеми с качеството на вложения материал, с носимоспособността на настилката и с дебелината на пътната конструкция, за което се вземат проби с помощта на ядки от пътищата от основния, износващ и биндер пласт, обясни Андрей Цеков.

"Целта е да има регулярни проверки на качеството на вече приети и изпълнени проекти по основен ремонт или изграждане на нова пътна инфраструктура в рамките на гаранционните срокове, така че държавата да упражни правата си по рекламации и допуснати недостатъци в рамките на гаранцията", каза министърът.

Локални и системни нередности

В някои от обектите допуснатите недостатъци са локални. Те са за определени малки участъци на пътното платно. В други са установени системни нередности - по протежение на целия пътен участък са открити отклонения от проектните и нормативни изисквания.

"Изводите са, че очевидно има пропуски при осъществяването на текущия контрол по време на изпълнението на ремонтите, които водят до отклонения от изискуемото качеството. Това е сериозен сигнал, относно функционирането на системите за контрол от изпълнителите, надзора и държавата, за което е необходимо да се повиши качеството по време на изпълнението", отбеляза Андрей Цеков.

Източник: МРРБ

Той даде пример, че по магистрала "Струма" са установени недостатъци в 12 различни участъци с обща дължина 1300 нелинейни метра в общо 16 км трасе. Там има индикатор за намален контрол при изпълнение, но не се засяга целият участък.

По друг начин стоят нещата с обходния път на град Ахелой, където в участък от около 5 км, от взетите 32 сондажни ядки, 22 не отговарят на проектните и нормативни изисквания. Разлика има в основните асфалтови пластове и цялата дебелина на асфалта, като отклоненията са различни в различните участъци.

"Ако проектните изисквания са за 21 см дебелина на асфалта, с допустимо отклонение 10%, или 19 см толеранс, имаме участъци с асфалтово покритие около 15 см. Това е най-фрапиращият случай", каза Андрей Цеков.

По думите му същото е установено и за околовръстното шосе на Добрич, на път III-1304 Бяла Слатина - Плевен и др.

"Дали сме предписания за отстраняване на недостатъците, като ще направим и последваща проверка дали след ремонта шосетата вече отговарят на изискванията по проекта", коментира регионалният министър.

Графикът за проверки е направен въз основа на едно обективно обстоятелство - кога изтича гаранцията, каза Андрей Цеков, отхвърляйки критики, че се проверяват определени фирми.

По думите му метеорологичните условия не могат да влияят на дебелината на асфалта. "Там, където липсват 3 или 4 см от асфалта - не може да се изпарят от топлото време", каза регионалният министър.

Без възражения от изпълнителите

До момента нито един от изпълнителите на ремонтите не е възразил срещу констатациите за нередности, каза Андрей Цеков. Той допълни, че като страна в процеса, те могат да търсят защита, но констатациите стъпват на обективни и научни данни.

Взетите ядки са според методиката на Института по пътища и мостове - по една на всеки 2000 кв. м трасе.

"Може да съпоставите и с проверките, които се правеха от служебното правителство, което взе 9 ядки от 4 магистрали", каза Андрей Цеков.

Той допълни, че проверените пътища са строени в различни периоди, като гаранционната поддръжка също е с различни срокове - 7 г. за магистрали, 5 г. за първокласни пътища, 4 г. за второкласни пътища.

Проверките продължават

"Съобразяваме се с датите на изтичане на гаранциите и ще продължим до тогава, докато е необходимо. На всеки един пътен участък, който е в гаранция, ще извършим необходимите проверки", закани се Андрей Цеков.

Основна отговорност на АПИ и на МРРБ е да осигури точното изпълнение на сключените договори. Ако е изпълнено с лошо качество, то трябва да се оправи в срока на гаранцията, каза Андрей Цеков.

"ДНСК ще проверява дали има разлика в изпълненото и отчетеното по документи и ако се установи, че има документи, които са с невярно съдържание, тогава ще има евентуално основание за наказателно производство", допълни той.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

4 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Backo
    #4

    На всеки в бранша му е ясно, че има норми, които трябва да се спазват и че изпълнението може да се контролира и години след това. Да проверят всичко в гаранция. След това и тези с изтекла гаранция-санкции може да няма, но тези фирмички и инж. бюра за контрол да влязат в Черна листа

  2. Rolo Tomassi
    #3
    Отговор на коментар #2

    По-скоро това е изненадата.

  3. Калико Джо
    #2

    Ах каква изненада! Всъщност изненадата че има и качествено-построени пътища.

  4. Отбелязвам
    #1

    Ясно като бял ден - тънкият асфалт пълнеше чекмеджето на крадливата Тиква от Банкя.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.