Почти половината шестокласници намират за безинтересни едни най-важните предмети в училище като математика и история и са готови да избягат от час при първа възможност. Освен това има риск една трета от децата в тази възраст да загубят интерес към училището и да отпаднат от него. Това показва национално представително проучване на Центъра за приобщаващо образование., обявено във вторник
Все пак изследването сочи, че 95% от около 57 000 деца в VІ клас смятат за важно да се ходи на училище. Повечето определят училището като полезно, защото дава нови знания и шанс за по-добра работа в бъдеще. Близо 80 на сто от децата харесват и учителите си. Въпреки това почти половината от тях са готови да избягат от час при първа възможност.
От Центъра за приобщаващо образование обясняват това с факта, че училището не е адекватно спрямо изискванията на съвременните деца. Като аргумент те посочват, че любимите предмети на учениците са тези, в които се учи чрез практика като физическото, рисуването и информационните технологии. На другия полюс са английският, харесван от 31% от шестокласниците, географията (35%), математиката (40%), историята (43%).
Причината децата да не харесват тези предмети, е че ги смятат за трудни и безинтересни. "Това означава, че класно-урочната форма, в която те все още масово се преподават, се проваля да вдъхнови децата към учене", коментират от центъра.
Изследването показва още, че най-големите страхове на децата в тази възраст са свързани с училището. Близо 60 на сто от тях се боят да не се провалят в ученето, 37 на сто се притесняват от подигравки от съучениците си, а 18 на сто - от агресията в училище.
Към тези страхове се прибавя и фактът, че 23% от шестокласниците живеят в крайна бедност, 18 на сто имат трудности с българския език, на около 14 на сто им се налага да работят, 12% трябва да пътуват до училище в друго населено място, а 10% не живеят с родителите си.
За да се запази интересът към училището, от центъра препоръчват да се обяснява често на децата каква е ползата от уроците и как те могат да се прилагат в живота. Освен това трябва да се въведе повече практическо обучение, а уроците да излязат и извън училището, като децата се срещат с повече хора извън класната стая.
За честна и независима журналистика
Подкрепете Mediapool.bg с 5€, за да разчитате и занапред на независима, професионална и честна информационно-аналитична медия.
4 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Човечеството е преживяло аграрна, промишлена и сега се намира в дигаталната революция. Това означава, че училището може да ползва сайтове, който не само облекчават възприемането, но и го превръщат в анимирана приказка, като например "Уча.се". Ако учителите знаят за тези източници и насърчават учениците да ги използват, минимума от знания за всички деца ще се овладее и въпросът с историята ще е решен. Другият проблем е оценяването. Ако се промени в проценти, то ще реши бележкарството и липсата на мотивация за учене. Процентите много по ясно показват разликата в знанията на децата, а добре написаните тестове - как се ориентират в науката.
Лошо подготвени демотивирани преподаватели, учебници спечелили конкурс с помощта на мафията в МОН, родители, които се отнасят с пренебрежение към училището - какво има да се чудим? Сигурен съм, че не половината, а почти всички ученици мислят така, но вътрешната им цензура ги спира да го кажат. В Софийския университет има не един а ДВА факултета по педагогика, които и двата бълват недоучки, приети с тройки, на които допромиват мозъците с измислени методологии от времето на Макаренко. Трябва да се закрият!
Трудничко ще е да се обясни на децата каква е "ползата от уроците и как те могат да се прилагат в живота", защото милионите в банковите сметки, къщите, вилите, колите и яхтите на най-успелите българи нямат нищо общо с това.
В статията е пропуснато най-важното: Децата са отвратени от прекомерно голямото количество учебен материал, който им се поднася както от учебниците, така и в класната стая.
В тази връзка А.Айнщайн е казал: "И най-лакомото животно загубва апетита си към любимата храна, ако тя му се поднася непрекъснато в прекомерни количества."
Уроците в учебниците на моите внучки са поне 3 пъти по-обемни и с многократно по-голямо количество задачи и упражнения, в сравнение с учебниците, по които аз съм учил (с …
интерес). Оставаше ми достатъчно време не само за игри и забавления, но и да се интересувам от допълнителна информация по това, което съм учил. Днес, на горките деца не им остава време да си поиграят, и затова повечето не обичат учебните предмети. Виновни за тази ситуация, са безпросветните норми и правила, създавани от уж просветените чиновници в Министерството на образованието. За съжаление, те са слепи и глухи за очевадни истини, и няма надежда скоро да прогледнат и прослушат. Същото се отнася и за журналистите, занимаващи се с проблема. Тъжна история!