Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Половината ученици няма да работят това, за което са учили

1 коментар
Половината ученици няма да работят това, за което са учили

Професионалното обучение в средното образование не съответства достатъчно на нуждите на пазара на труда. Продължава обучението в специалности, които са остарели и не се търсят. Данните сочат, че половината ученици от професионални училища няма да работят по специалността, за която са учили. Това стана ясно от изследване на Института за пазарна икономика (ИПИ), представена в сряда.

Изследването обхваща випуск от близо 22 хиляди ученици, които ще се обучават в следващите пет години в специалности от избрани шест сектора: селско стопанство, преработваща промишленост, строителство, транспорт, хотелиерство и ресторантьорство и информационни и комуникационни технологии (ИКТ). Резултатите от индекса показват, че вероятно над 10 хиляди от тях няма да работят това, за което са учили.

Основната роля и предимство на професионалното образование е да осигурява пряка връзка между учащите и пазара на труда. Индексът на съответствие, който измерват от ИПИ, показва професионалното обучение по сектори и го сравнява с разпределението на работната сила в различните икономически дейности. Става ясно, че за 2024 г. той е 53,1 точки (от максимум 100 т.).

Остарели и евтини специалности

Данните показват голямата тежест на специалности и професии, които на практика не се търсят, но запълват места. От една страна, това са вече остарели и ненужно широки специалности като селскостопанските дисциплини, а от друга, такива със сравнително ниски разходи за обучение (например, в сферата хотелиерството и ресторантьорството).

Все пак през последните години се наблюдава разширяване на приема в ИКТ специалностите за сметка на свиването на традиционно силно разпространеното обучение в секторите на селското стопанство и хотелиерството и ресторантьорството.

Появяват се и някои нови специалности, отговарящи на промяната в структурата на икономиката и развитието на технологиите като: "Техници на електрически превозни средства" и "Организатори на електронна търговия".

Какъв е индексът за София?

Различните региони се представят различно в изследването. Сред областите София се нарежда на трето място по резултат с 59.4 точки. Най-висок е индексът на област Добрич с 62,9 т., следвана от Сливен с 62,4 т. Трите области водеха класацията и през миналогодишното издание, но тогава на първо място беше столицата.

Високият резултат на София е свързан със съответствието между учащи и наети с професионална квалификация от средното си образование в ИКТ сектора, транспорта, селското стопанство и преработващата промишленост. Именно столицата е областта с едни от най-високи дялове на учащите и наетите в ИКТ и транспорта и съответно - най-ниски дялове в земеделието и индустрията.

Трите области на дъното на класацията са Ловеч (31,2 т.), Смолян (34,8 т.) и Кюстендил (35,1 точки).

Може ли да бъде по-добре?

Негативните ефекти от несъответствията между това, което се учи, и профила на икономиката могат да се намалят чрез по-общо образование в училище. Иначе казано, по-малко специални предмети и повече езикови и технологични обучения. От ИПИ препоръчват и учениците да придобиват повече меки умения (soft skills) – способности да общуват, да разрешават конфликти и емоционална интелигентност, които увеличават възможностите за заетост.

Подобрение на ситуацията може да дойде и през разширяване на обхвата на дуалното обучение, което естествено ще повиши съответствието между предлаганите специалности и профила на икономиката на местно ниво.

Става въпрос за съчетаването на теория и практика в професионалното обучение. Практикувайки професията още по време на училище, младите хора могат да получат възможност да останат на работа в компанията, която е провела обучението им или поне да си спестят обучението при първия си работодател.

Този подход трябва да бъде допълнен и от задължително професионално ориентиране на учениците.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

1 коментар

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. anton nikolov
    #1

    Допотопно обучение, важното е да има бройки за които пожизнените и корумпирани директорчета да лапат пари.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.