Половината военни пилоти въобще не летят

От общо 28 хеликоптера в армията само 8 са изправни

Снимка: бТВ

По-малко от половината от всички 245 военни пилоти реално извършват полети, съобщи военният министър Каракачанов в четвъртък.
 
Така той официализира отдавна известния факт в армейските среди – заради липсата на средства за поддръжка и експлоатация на военните самолети и хеликоптери много малко летци се дореждат до часове във въздуха, а дори най-големите ни асове летят в пъти по-малко от колегите си в НАТО. 
 
Каракачанов потвърди пред бТВ и, че от общо 28 хеликоптери в армията, летят едва 8. 
 
Данните са отдавна известни, но традиционно Министерството на отбраната ги спестява, обявявайки ги за военна тайна. 
 
По думите на Каракачанов от 5 хеликоптера Ми-17 не лети нито един, от 5 Ми-24 лети само един, от 12 Кугар летели 3-4, а от 6 Бел летят 3.
 
След катастрофата с последния изправен Ми-17 в понеделник, при която загинаха двама военни пилоти, а един техник бе ранен, армията вече не разполага с машина, която може да изпълнява дейности по гасенето на пожари. 
 
Военният министър каза, че разследването на катастрофата край Пловдив засега се е съсредоточило в две основни хипотези – техническа неизправност или пилотска грешка.
 
Часове след инцидента обаче и МО и прокуратурата обявиха, че този път вероятно става за техническа неизправност. 
 
По думите му третият член на екипажа, който по чудо оцеля, се е намирал в задната част на хеликоптера и това е спасило живота му. Бордният инженер Алексей Каменов все още не е дал показания, но споделил на министъра, че е усетил рязко завъртане преди катастрофата.
 
След поредната трагедия във военната авиация командирът ѝ ген. Цанко Стойков каза, че според изискванията на НАТО пилотите трябва да летят средно около 180 часа годишно. 
 
Предвид ситуацията в българските ВВС загиналите пилоти от началото на годината до момента са имали около 18 часа. 
 
Подобна е и ситуацията при изтребителната авиация. Според неофициална информация там много от пилотите и за цяла година не могат да наберат повече от 30 часа във въздуха.
 
Това се отразява на подготовката им, като в последните години дори политическото ръководство на министерството призна, че ситуацията вече застрашава сигурността на пилотите. 
 
Каракачанов посочи в четвъртък, че за ремонта на всички хеликоптери са нужни около 50 милиона лева и подчерта, че за да се стигне дотук, вина имали дори разпоредби на Закона за обществените поръчки (ЗОП).
 
"Не е нормално фирма, произвеждащи банички или продаваща бикини, да обжалва поръчка за ремонт на хеликоптер", каза военният министър, добавяйки, че в тази връзка във вторник ще внесе в Министерския съвет проект за промени в ЗОП.
 
Казусът е отдавна известен, но основните проблеми с поръчките в Министерството на отбраната всъщност не идва от обжалването им, а от лошото им планиране и изпълнение. 
 
Изваждането на военните поръчки от закона вероятно ще улесни работата на МО, но ще създаде предпоставки за предопределеност на конкурсите, а МО има дълга и славна практика в това отношение. 
 
Попитан за стабилността на коалиционното управление, Каракачанов заяви, че нямало никакви признаци и причини за предсрочни избори. 
 
По повод новия вот на недоверие, подготвян от БСП заради сектор "Сигурност", той посочи, че това и е работата на опозицията.
 
По повод поисканата му от лидера на "Воля" Веселин Марешки оставка, министърът коментира, че ставало въпрос за поръчка. Като потенциални "възложители" той видя фирми, които е отрязал от посредничеството при ремонта на военна техника. 
 
Не изключва обаче и възмож ността за "приятелски огън".
 
Лидерът на "Воля" е в конфликт с Каракачанов, след като поиска мораториум върху скъпите военни сделки, с които трябва да се модернизира армията. Военният министър от своя страна му препоръча "да си пие хапчетата". 
Още по темата
Още от България