Половината военни пилоти въобще не летят

От общо 28 хеликоптера в армията само 8 са изправни

Снимка: бТВ

По-малко от половината от всички 245 военни пилоти реално извършват полети, съобщи военният министър Каракачанов в четвъртък.
 
Така той официализира отдавна известния факт в армейските среди – заради липсата на средства за поддръжка и експлоатация на военните самолети и хеликоптери много малко летци се дореждат до часове във въздуха, а дори най-големите ни асове летят в пъти по-малко от колегите си в НАТО. 
 
Каракачанов потвърди пред бТВ и, че от общо 28 хеликоптери в армията, летят едва 8. 
 
Данните са отдавна известни, но традиционно Министерството на отбраната ги спестява, обявявайки ги за военна тайна. 
 
По думите на Каракачанов от 5 хеликоптера Ми-17 не лети нито един, от 5 Ми-24 лети само един, от 12 Кугар летели 3-4, а от 6 Бел летят 3.
 
След катастрофата с последния изправен Ми-17 в понеделник, при която загинаха двама военни пилоти, а един техник бе ранен, армията вече не разполага с машина, която може да изпълнява дейности по гасенето на пожари. 
 
Военният министър каза, че разследването на катастрофата край Пловдив засега се е съсредоточило в две основни хипотези – техническа неизправност или пилотска грешка.
 
Часове след инцидента обаче и МО и прокуратурата обявиха, че този път вероятно става за техническа неизправност. 
 
По думите му третият член на екипажа, който по чудо оцеля, се е намирал в задната част на хеликоптера и това е спасило живота му. Бордният инженер Алексей Каменов все още не е дал показания, но споделил на министъра, че е усетил рязко завъртане преди катастрофата.
 
След поредната трагедия във военната авиация командирът ѝ ген. Цанко Стойков каза, че според изискванията на НАТО пилотите трябва да летят средно около 180 часа годишно. 
 
Предвид ситуацията в българските ВВС загиналите пилоти от началото на годината до момента са имали около 18 часа. 
 
Подобна е и ситуацията при изтребителната авиация. Според неофициална информация там много от пилотите и за цяла година не могат да наберат повече от 30 часа във въздуха.
 
Това се отразява на подготовката им, като в последните години дори политическото ръководство на министерството призна, че ситуацията вече застрашава сигурността на пилотите. 
 
Каракачанов посочи в четвъртък, че за ремонта на всички хеликоптери са нужни около 50 милиона лева и подчерта, че за да се стигне дотук, вина имали дори разпоредби на Закона за обществените поръчки (ЗОП).
 
"Не е нормално фирма, произвеждащи банички или продаваща бикини, да обжалва поръчка за ремонт на хеликоптер", каза военният министър, добавяйки, че в тази връзка във вторник ще внесе в Министерския съвет проект за промени в ЗОП.
 
Казусът е отдавна известен, но основните проблеми с поръчките в Министерството на отбраната всъщност не идва от обжалването им, а от лошото им планиране и изпълнение. 
 
Изваждането на военните поръчки от закона вероятно ще улесни работата на МО, но ще създаде предпоставки за предопределеност на конкурсите, а МО има дълга и славна практика в това отношение. 
 
Попитан за стабилността на коалиционното управление, Каракачанов заяви, че нямало никакви признаци и причини за предсрочни избори. 
 
По повод новия вот на недоверие, подготвян от БСП заради сектор "Сигурност", той посочи, че това и е работата на опозицията.
 
По повод поисканата му от лидера на "Воля" Веселин Марешки оставка, министърът коментира, че ставало въпрос за поръчка. Като потенциални "възложители" той видя фирми, които е отрязал от посредничеството при ремонта на военна техника. 
 
Не изключва обаче и възмож ността за "приятелски огън".
 
Лидерът на "Воля" е в конфликт с Каракачанов, след като поиска мораториум върху скъпите военни сделки, с които трябва да се модернизира армията. Военният министър от своя страна му препоръча "да си пие хапчетата". 
Още по темата
Още от България

Как оценявате нареждането на премиера за отстраняване на Дж Пи Груп от всички проекти?