След като Брюксел спря парите за пътища

Полската прокуратура обвини гигантите в строителния бранш в картел

Скандалът се разиграва в навечерието на договарянето на следващия програмен период

Строеж на магистралата край Варшава

След като Брюксел временно замрази средствата за пътно строителство на Варшава, полската прокуратура обвини шефове от 9 строителни компании в незаконно договаряне на цените по търговете за магистрали, изграждани със средства от еврофондовете, съобщи Ройтерс. Сред обвиняемите са ръководители на гиганти в строителния бранш като френските “Винчи” (Vinci) и “Буиг” (Bouygues), австрийската “Щрабаг”(Strabag), испанската “Феровиал” (Ferrovial) и португалската “Мота Енжил” (Mota Engil).

 

Скандалът избухва в навечерието на предстоящата среща на върха в Брюксел следващата седмица, когато лидерите на ЕС ще договарят бюджета за следващия програмен период 2014 – 2020 г. Полша е неформален лидер на т.нар. група “приятели на сближаването”, които настояват средствата за кохезия да не бъдат орязвани. Като основен аргумент Полша сочеше, че близо две трети от средствата се връщат отново в страните нетни донори в ЕС, които настояват за орязване на средствата.

 

Миналата седмица Европейската комисия съобщи, че временно спира около 890 млн. евро за магистрали на Полша, като сумата може да достигне 5 млрд. евро заради съмнения в измами.

 

В този случай Полша е жертва, заявява говорител на пътната агенция на страната пред Ройтерс. Позицията на полското правителство и пътната агенция е, че мерките им за борба с измамите са адекватни и че разследваният случай е единичен и бързо пресечен, а реакцията на Брюксел е прекалена.

 

"Трябва да се изясни мащабът на този проблем, за да сме сигурни и ние, и полските власти, че финансовите интереси на ЕС са защитени в достатъчна степен", коментира Ширин Уилър, говорителка на Европейската комисия.

 

Като най-голямата страна от бившия източен блок Полша получава значителни средства от еврофондовете. През 2011 г. сумата е близо 11 млрд. евро, като значителна част от нея се изразходва за модернизация на пътната инфраструктура. В Брюксел гледат на полското правителство като на най-успешното и ефективното от бившите социалистически страни при използването на евросредствата за развитие от кохезионните фондове. Разследването в измами обаче може да опетни репутацията на Варшава, отбелязва Ройтерс.

 

Картел от 9 компании

 

Разследването за картел между големите строителни компании в Полша започва преди 3 години, когато са разпитани няколко от директорите. С днешна дата по делото обвиняеми са десет настоящи и бивши ръководители от 9 компании и един високопоставен служител на полската пътна агенция - GDDKiA, който вече е уволнен. Според обвинението мащабът на уговарянето на цени е бил толкова голям, а схемите толкова сложни, че не е изключено да бъдат разкрити още измами.

 

Бившият пътен служител бил подкупен с позлатена писалка от уникална серия, струваща 3800 долара. Тя била поставена в стъклена опаковка във формата на Александрийския фар, твърди полското обвинение. То разполага и с телефонни разговори, в които шефове от една фирма се договарят с друга. "Става дума, как да го кажа, да намалим конкуренцията", казва един от ръководителите според стенограма на подслушан разговор.

 

По време на разпита бившият служител на полската пътна агенция потвърдил, че е извършил престъпленията, за които го подозират. Прокурорите твърдят ,че един от другите обвинени ръководители, който е работел за полската фирма за строителство на пътища и мостове PBDM, първоначално признал вината си, но после се отказал от дадените показания. Останалите обвинени отричат да са извършвали престъпление.

 

Адвокатите на бившия служител на пътната агенция, двама обвиняеми бивши служители на португалската “Мота Енжил” и един на PBDM не са отговорили на запитванията на Ройтерс. Защитата на друг от работилите за полската “Мостостал” (Mostostal Warszawa) също отказва коментар.

 

Павел Бронишевски, адвокат на заподозрения бивш ръководител в “Щрабаг” обяснява, че прокуратурата погрешно е разбрала и изтълкувала съдържанието на телефонните разговори. Според него в разговорите участниците разменяли фалшива информация за цените с цел да се заблуди конкуренцията. "Не е вярно, че е бил създаден картел за фиксиране на цените", казва Бронишевски.

 

Прокуратурата обаче е точно на обратното мнение.

 

Схемата

 

Според обвинението в играта са били три консорциума от фирми. Те участвали в три търга - два лота на магистрала, свързваща Варшава със североизточната част на Полша, и един за участък от аутобана от Източна до Западна Полша. Вместо да се конкурират консорциумите решили да си поделят трите договора, така че всеки да получи по нещо.

 

Бившият служител на пътната агенция казал на шеф на компания от схемата, че бюджетът за единия договор е определен на 700 милиона евро. Въз основа на тази информация шефовете на фирмите се споразумели, че единият консорциум ще подаде по-ниска оферта, за да си гарантира, че ще спечели поръчката, докато другите на практика ще се откажат от нея като кандидатстват с по-високи оферти. След това услугата щяла да бъде върната за другите два търга, твърди прокуратурата.

 

В телефонен разговор, цитиран в документите, служител на “Щрабаг” казва през юни 2009 г. на колегата си от полската строителна фирма “Мостостал”. "В този "Хилтън" ще има три стаи... Освен стаята, която съм резервирал за теб в "Хилтън", има още две. Ти ще бъдеш в стая номер 698". Според прокуратурата номерът на стаята всъщност е кодирано съобщение с каква сума трябва да кандидатства “Мостостал”. Ръководителят от “Щрабаг” казва още: "Знаеш, че не мога да говоря свободно, защото онези копелета послушват".

 

Въпросният търг се печели от консорциум между “Щрабаг” и “Мота Енжил” с цена от 675 млн. евро. Офертата на полската “Мостостал” е 699 милиона евро, а на другия консорциум, с водещ партньор испанската “Феровиал” - 703 милиона евро. Прокуратурата твърди, че в схемата за фиксиране на цените компаниите, приели умишлено да изгубят в конкурса, са получили възможност да спечелят в други търгове. В конкретния случай това не се случило, защото други участници в консорциума отказали да се включат в играта.

 

Реакцията на компаниите

 

“Щрабаг” не участва в никакви схеми за измами, компанията има строги корпоративни правила, а обвиненият служител вече не работи за австрийската фирма. Това е обяснила говорителка на “Щрабаг” пред Ройтерс. Тя допълва, че компанията е провела пълно вътрешно разследване, при което не са открити нарушения.

 

Говорителка на португалската “Монта Енжил” също заявява, че нито компанията, нито който и да е от ръководителите ѝ не е участвал в дейност по договаряне на цени в Полша.

 

Обвинените служители на испанската “Феровиал” и на полската “Мостостал” също вече са напуснали компаниите. "Това са случаи срещу конкретни хора, а не срещу компаниите", заявява говорител на полското подразделение на испанската фирма.

 

Полските поделения на двете най-големите френски компании “Буиг” и “Винчи” са отказали коментар за Ройтерс.

Споделяне
Още от Бизнес

Защо името на премиера се свързва с аферата с къщата в Барселона?