Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Помощта за туроператори с чартъри спира, кабинетът търси как да ги компенсира

Причината е спорна поправка, направена с нощното гласуване на актуализацията на бюджета

1 коментар
Снимката е илюстративна. Сн. Pixabay

Туроператорите, които използват чартърни полети за реализиране на пътуванията си, ще спрат да получават помощ за заети седалки в самолетите от по 35 евро на място. Министърът на туризма Стела Балтова прекрати във вторник това подпомагане и предизвика негодуванието на бранша.

Оказва се, че България отново ще иска разрешение от ЕК за подобното подпомагане, независимо че вече го бе получила още на 24 юли 2020 г. Причината е, че при актуализацията на държавния бюджета бе дописано изискване, ограничаващо кръга на използваните авиокомпании за чартърните пътувания.

Междувременно транспортният министър Христо Алексиев се срещна с бранша в опит да бъде намерен справедлив механизъм за разпределението на помощта.

Какво се променя?

При нощното гласуване на актуализацията на държавния бюджет е направена промяна относно допустимите кандидати по схемата за държавна помощ. Занапред това ще могат да са само туроператори, които използват български въздушни превозвачи с валиден оперативен лиценз за изпълнение на чартърни полети до Република България с цел туризъм или на въздушни превозвачи. Досега такова ограничение нямаше.

Тази малка промяна в условията води до спиране на подпомагането, но изненадващо налага и ново одобрение на тази държавна помощо от ЕК. България бе получила разрешение за държавна помощ от по 35 евро на седелка. Общият размер на субсидията е 55 млн. лв., които са осигурени от държавния бюджет.

"Това обстоятелство (промяната в изискването, б.а.) променя дизайна на съществуващата схема и налага стартиране на нова процедура по нотификация (одобрение, б.а.) пред Европейската комисия. При положително становище трябва да започне нова процедура по предоставянето на държавната помощ", посочиха от пресцентъра на Министерство на туризма.

Обикновено една нова процедура по нотификация от ЕК отнема от 3 до 6 месеца. Така излиза, че реално бъдещият бюджет за 2022 г. ще трябва да поеме средствата за това подпомагане, а актуализираният за 2021 г. ще бъде разтоварен от този разход.

Един от големите въпроси е и кой е направил въпросната поправка. Бившият туристически министър Николина Ангелкова посочи пред Mediapool, че тя не е инициатор на идеята. Имала е предложения, които са обсъждани, но дори не са гласувани в пленарна зала. Туристическият експерт на "Има такъв народ" Ивайло Кожухаров също отрече да е инициатор на промяната. ДПС също са правили поправки, но те не включват посочената.

Самият бранш смята, че при обобщенията на поправките е гласуван и обнародван в Държавен вестник грешен текст.

Проверка на Mediapool в Държавен вестник показа, че приетият текст е на път да разпали и нов скандал. Записаното предвижда 35 евро за седалка да се получават не само от туроператори, но занапред за нея могат да кандидатстват директно авиопревозвачите. До момента авиокомпаниите не можеха да кандидатстват за въпросните 35 евро на място, а сега партниращите си браншове ще станат конкуренти за тези средства, ако бъдат одобрени от ЕК.

"Две години след отмяната на извънредното положение Министерството на туризма предоставя на туроператори, които използват български въздушни превозвачи с валиден оперативен лиценз за изпълнение на чартърни полети до Република България с цел туризъм или на самите въздушни превозвачи, държавна субсидия в размер на 35 евро за всяка седалка от максималния пътнически капацитет на самолета за всеки полет. Субсидията се отпуска за всяка седалка, заета от лице, ползващо туристическа услуга в Република България, само за полети с капацитет от не по-малко от 100 места" - гласи приетият текст при актуализацията на бюджета.

Реакция от бизнеса

Очаквано, новината предизвика негодувание в туристическия бранш.

"Подобно дискриминационно изискване няма как да бъде прието от Европейската комисия. Водещ принцип на ЕС е свободно движение на стоки, услуги и капитали. Няма как Брюксел да приеме ограничение да се подпомагат само български оператори на общия пазар. Това, което обаче ще се постигне, е подпомагането да се замрази с месеци. Но понеже е със сила на законодателен акт, едва следващото НС може да го промени, премахне, върне и т.н", коментира пред Mediapool представител на бранша, пожелал анонимност

.Още преди седмица от българския авиационен сектор алармира за промяна, направена в крачка, но за друга помощ - за авиокомпаниите, която се изплаща през Министерство на транспорта. Тя е насочена не към туроператорите, а директно към авиокомпании, които търпят щети в условията на пандемия. Според промяната, направена отново при приемането на актуализацията на бюджета, осигурените средства могат да се предоставят за погасяване на публични задължения, задължения към банки и задължения по договори за оперативен лизинг на въздухоплавателни средства, текущо дължими към 31 декември 2019 година. А това според АБАИ ще остави по-голямата част от българските авиационни оператори извън обхвата на помощта, тъй като проблемите за сектора са настъпили след началото на 2020 г. с разрастването на пандемията.

"Приетият начин за определяне на отпусканата помощ за авиационните превозвачи изцяло игнорира предложените от представители на бранша критерии за разпределение на помощта. Освен това решението на парламента е в пълно противоречие с философията, необходимостта, принципите, критериите и изложените от самия вносител на промените в държавния бюджет мотиви за подпомагане на сектора", заявиха тогава в писмена позиция до медиите от асоциацията.

Кабинетът търси справедлив механизъм за разпределяне на помощта

Обединени и всички заедно ще намерим справедлив, недискриминиращ и адекватен механизъм за разпределение на помощта за авиационния сектор. Това е изводът от срещата на министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Христо Алексиев и представителите на браншовите организации от авиационната индустрия.

"Подпомагането на българските авиокомпании във връзка с преодоляването на щетите, нанесени в следствие на пандемията от Covid-19, е изключително важно за съхраняването на отрасъла, който е засегнат най-сериозно от пандемията", заяви Христо Алексиев.

Той посочи, че ще бъдат предприети всички възможни и навременни действия за решаване на този въпрос. Участниците в разговорите се договориха да бъде сформирана експертна работна група, която да изготви правилата и принципите за разпределянето на предвидената държавна помощ.

На срещата присъстваха председателят на Управителния съвет на Асоциацията на българските авиокомпании (АБА) Светослав Станулов, изпълнителният директор на "България Еър" Христо Тодоров, председателят на Управителния съвет на Асоциацията на българската авиационна индустрия (АБАИ) Тодор Иванджиков и Янко Иванов, съпредседател на АБАИ.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

1 коментар

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Milenca
    #1

    Освен седалки в руските чартъри, други бяха ли субсидирани?

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.