Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Поне трима загинали от потъналия български кораб в Азовско море

49 коментара
Поне трима загинали от потъналия български кораб в Азовско море

Българският товарен кораб “Ванеса” с 11 души на борда, единият от които украинец, потъна в четвъртък сутринта в Азовско море в близост до Керченския пролив. Катастрофата е станала в руски води. Плавателният съд е превозвал около 2000 тона метални слитъци от украинския град Бердянск към Бургас.

Руските медии съобщават за между четирима и седмина загинали, от българската "Морска администрация" информираха, че три тела са извадени от водата.

Един моряк е спасен, а останалите все още се намират в неизвестност.

Списък на екипажа

Мирослав Великов Димитров – капитан
Петко Савов Момчев – старши помощник
Георги Петров Димитров – вахтен помощник
Георги Стоянов Желев – главен механик
Николай Димитров Димитров – вахтен механик
Иван Данчев Христов - вахтен механик
Тончо Димитров Бакалов – рулеви
Димитър Христов Чепишев – рулеви
Горан Дойнов Тодоров – боцман
Димо Евтимов Димов – моряк

Спасеният е вторият механик Николай Димитров, който е бил изваден от пристигналия на мястото на инцидента влекач "Меркурий", съобщиха от “Морска администрация“. Той e силно премръзнал и е изваден в безсъзнание, но след хоспитализацията му в болницата в Кавзак е дошъл на себе си. Състоянието му се оценява като средно тежко. Димитров е разпознал единият от загиналите си колеги. По информация на БНР това е главният механик Георги Желев.

Издирването продължава утре

Издирвателните работи продължиха през целия ден, но бяха прекратени с настъпването на тъмната част на денонощието, съобщиха от украинското Министерство на извънредните ситуации. Те ще продължат на следващия ден. Техният вертолет, който заедно с руска летателна машина участваше в търсенето на 10-ама българи и украинецът, се е оттегли от акцията. Корабите в спасителната операция са предупредени, че съществува реална опасност и за самите тях. Те също ще се приберат в пристанището Кавказ и ще подновят търсенето в петък сутринта.

Силата на вятъра в района надхвърли 30 метра в секунда, височината на вълните стана четири метра, температурата на водата е 4 градуса, а на въздуха е минус осем градуса.

По информация от българските власти “Ванеса” е потънал в 7.30 часа сутринта на 22 мили северно от Керченския пролив, свързващ Азовско с Черно море. Сателитният сигнал за бедстващ кораб е подаден в координационния център в Москва в 2,14 часа през изминалата нощ. Два руски кораба и два хеликоптера – руски и украински, са започнали търсене на зазоряване.

Преди това капитан Димитров се е обадил по GSM в офисите на фирмата – оператор на кораба “Борд марин“ - Бургас, и е заявил, че екипажът го напуска. Тогава той вече е падал сигнал за бедствие до украинските и руските власти. Моряците са използвали за евакуацията 3 надуваеми спасителни плота. Шест мобилни групи от общо 40 души на Министерството на извънредните ситуация на Украйна патрулират в района на корабокрушението.

Въпреки, че екипажът е успял да се екипира със специални хидрокостюми и да се качи на спасителните плотове, нямало е как моряците да бъдат прибрани от намиращите се в близост кораби заради високите около 3 метра вълни.

Скъсване на фалшборда

Собственикът на компанията оператор на кораба “Борд Марин“ кап. Дойчин Дойчинов каза, че най-вероятната причина за потъването на “Ванеса“ е силен удар от висока вълна в левия борд. Той предположи, че това по всяка вероятност е довело до скъсване на метала около отдушните тръби на фалшборда.

Поддържаната скорост по време на инцидента е била възел и половина срещу вълната. Плановете на капитана на кораба Мирослав Иванов са били да акостират в Керч до подобряване на времето, но плавателният съд така и не е успял да стигне. “Ванеса“ е отплавал от “Бердянск“ в сряда следобед при хубаво време.

С цел безопасно преминаване през пролива е бил нает и украинецът, който по време на инцидента е водил кораба. Дойчинов заяви, че капитанът през цялото време е действал правилно. Той разкритикува украинските власти, които по думите му, не са “дооценили“ ситуацията след подаването на сигнал за бедствие.

“Ванеса“ е собственост също на българска компания - “Стеламар“. Според морското законодателство пълна отговорност за безопасността на съда носи фирмата-оператор, в случая "Борд Марин".

Все още не е ясно защо екипажът не се е съобразил с предупрежденията на синоптиците, които от предната вечер са съобщили за предстояща силна буря в този район на Азовско море.

“Щом корабът е отплувал от пристанището в Бердянск, означава, че е получил разрешение за това от морската администрация на порта. Крайното решение обаче се взима от капитана“, заяви шефът на изпълнителна агенция “Морска администрация“ Николай Апостолов.

Корабът в добро състояние

В отговор на въпрос на Mediapool той съобщи, че “Ванеса“ е пуснат за експлоатация преди 33 години. Той е построен в Холандия. Последният му технически преглед е направен на 22 юли 2007 година.

В четвъртък министърът на транспорта Петър Мутафчиев подписа и заповед за старт на разследване за причините на катастрофата. Властите в София се надяват Русия да позволи провеждането на паралелно разследване, тъй като корабът е плавал под български флаг.

Смущаващо звучи, че корабът е бил натоварен с 2000 тона метал, а брутното му тегло е разчетено на 1850 тона. Нетното тегло на съда е 1150 тона. “Ванеса“ е карго съд, който е конструиран само за морско плаване. Екипажът на кораба е бил застрахован в “Булстрад“.

По думите на собственика на Дойчинов максималната товароподемност на кораба е 2950 тона и няма никаква вероятност причината за неговото потъване да е претоварване. “Венеса“ е минал ремонт в средата на 2006 година. Той не допусна и да е имало разместване на товара.

Това е вторият инцидент с кораб, който се оперира от “Борд марин“. Първият бе в средата на 2003 година, когато въоръжен член на екипажа на кораба “Елена“ уби двама моряци и рани капитана. След това той отвлече съда, който между другото се оказа натоварен и с контрабандни цигари.

Това е поредната катастрофа в Азовско море в близост до Керченския пролив. Преди два месеца, там само за една нощ потънаха общо 5 кораба, а в морето се изляха 3000 тона мазут и 6000 тона сяра.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

49 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. blue_fish
    #50

    Какво изваждане бе хора??? Това да не е потънала лодка в "Ариана"!?!

  2. 123
    #49

    моряците

  3. жана д`арк
    #48

    Нещо много зачестиха трагичните случаи с български кораби и моряци. Сигурно има основателни причини за това- недобра поддръжка на плавателните съдове, а вероятно принос има и недостатъчно качествената подготовка на офицерския състав, защото Морско училище от доста време вече не е това, което беше.

  4. запознат
    #47

    Преди време се отделяше голямо внимание на професионалната им подготовка. Професионалните шофьори се обучаваха 6 месеца при военизиран режим. За Военноморското ни училище да не говорим. То имаше и има международно признание. Сега нещата не стоят така. Някой успя да наложи система за подготовка на шофьорите, която плащаме с много жертви. Морското училище също се "демократизира" в грешния смисъл на думата и това също плащаме с жертви и материални загуби. Нужна е реформа в тези две области.

  5. к.д.п.
    #46

    подготовката на офицерския състав не е причина за инцидентите.завършил съм морско училище,точно в периода на най-мрачния период на комунизма с н-к морско училище"партизанина кашик"дичо узунов.тогава се учиха повече политически дисциплини и всички учебници бяха на руски език.дипломите за завършилите военни и тези за бмф трябваше да бъдат еднакви.сега е друго-съвременни кабинети по англииски език и специалните дисциплини.бедата е в това,че има паралелни дисциплини в меи варна,където подготовката е

  6. sam
    #45

    !

  7. lili
    #44

    gorkite samrasnali sa kade sa oneja da gi spasat ama nali sa snaeli tsche sa balgari kak ne sa isvadeli i drugite tolkova mi e matschno sa tesi hrabri momtscheta i gorkite im rodnini

  8. ll
    #43

    tova e tragediata bog da gi prosti a ne 5 te sestri ot libia

  9. Rumen Nikolov
    #42

    Sqglasen sym s kapitana (13:15) , korabite plavashti v cherno more sa mnogo stari (30-40 god.) v ujasno sqstoyanie i kontrola e mnogo zanijen. Naciite v rajona -Rusia, Bqlgaria, Turciya, Gruziya, Rumqniya sa izvestni s korumpiranostta si. Eto zashto sertificati se izdavat na vseki bez problem. Iskreno se nadyavam da se promeni tova sqstoyanie.

  10. Захариса
    #41

    Капитане, капитане, ти ли не знаеш, че дори администрация и регистри да са си гледали съвсем съвестно работата /и това е така, уверявам те!/, че дори корабът да е нов, подсилен и снабден за плаване в такива райони и условия, не всичко спира дотук - напротив, тепърва започва. И ти поемаш голямата част от отговорността за хората, кораба и товара. От теб зависи много. Моторен кораб "Ванеса" е пренасял скраб. В щормово време. Знаеш за какво говоря. Кое е наложило отплаването с такъв товар, в такова време,

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.