Поправката "Lafka" може да нанесе сериозни поражения на легалния цигарен пазар

Поправката "Lafka" може да нанесе сериозни поражения на легалния цигарен пазар

Идеята на управляващите да ограничат продажбата на тютюневи изделия само в определени за това търговски обекти, които тепърва да се лицензират, засега среща сериозни резерви от страна на икономически експерти. Представители на чуждите цигарени компании пък са дотолкова стъписани от откровено лобистката поправка в полза на "Булгартабак" и въобще на тютюневия и алкохолния бизнес, гравитиращи около Корпоративна търговска банка (КТБ), че засега предпочитат да се въздържат от официални коментари, очевидно обмисляйки реакцията си.

Любопитна подробност е, че депутатът от ДПС и председател на бюджетната Йордан Цонев, който шумно рекламира готвеното в съавторство с колегата си Делян Пеевски законодателство, което да изтласка монополите и офшорките от българската икономика, се афишира като инициатор и на предложението за концентриране на цигарената търговия в един ръце.

Както съобщи в. "Капитал", промяната, която всъщност преоформя облика на цял един сектор в търговията, е записана в преходните и заключителните разпоредби на проект за корекции в Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (ДОПК), с които се правят изменения и в Закона за акцизите и данъчните складове. И всъщност е дотолкова очевидно лобистка, че учудващо как не е брандирана с надпис Lafka - марката на павилионите за цигари и вестници на "Булгартабак".

Засега нито финансовото министерство, нито шефът на бюджетната комисия са представили някакви ясни разчети и анализи за ефекта от бъдещото законодателство, което се подготвя в почти нелегални условия, при плътно информационно затъмнение.

Експертът от Института за пазарна икономика Петър Ганев коментира в четвъртък, че ако целта на промяната е да се ограничи търсенето на тютюневи изделия, тоест да се гони някакъв здравен ефект, тя няма да се постигне.

"Здравната цел при тютюнопушенето се гони с вдигане на цената на цигарите, а не с ограничаване на предлагането. И казаното от Йордан Цонев, че ако се ограничи продажбата само до строго контролирани обекти, ще се намали нелегалната търговия, не издържа", каза той в отговор на въпрос. Според него всяко ограничение поражда увеличение на сивия сектор. "С него има кои органи да се борят - например митниците имат задължение да следят за спазването на акцизния режим", припомни Петър Ганев.

Не издържа и аргументът, че такава била европейската практика. "Цигари могат да се купят и в търговските обекти в Европейския парламент, и навсякъде в Брюксел. Няма ограничения и в другите европейски столици", каза Ганев.

Той даде пример, че ограничителна мярка за продажба на цигари е имало в Канада, но тя се е провалила. "Изключение прави Унгария, но едва ли това е страната, която трябва да даваме пример с ограниченията, които са наложени там в различни области", заключи той.

Според Петър Ганев, ако се приеме крайно спорната мярка за продажба на цигари само в строго определени места, ще бъде нанесен шок на пазара, неконкурентни преимущества ще получат спечелилите конкурсите за такива обекти, потребителите ще бъдат лишени от избор, защото в тези обекти може да се ограничи предлагането на различни видове цигари. При силната регулация се увеличава нелегалният пазар, а това означава загуби за бюджета.

"Този забранителен режим е опит за толериране на определена или определени компании", каза експертът в подкрепа на силните съмнения, че такъв режим ще работи в полза само един от големите участници на цигарения пазар.

Кой ще спечели от конкурсите за "лаФки"

В момента легалният вътрешен пазар на цигари е разпределен между няколко големи производители и вносители. Дял от около 30% държи "Булгартабак", която стана собственост през 2011 г. на регистрираната в Лондон "ВТБ Кепитъл". Тя пък е собственост на офшорната компания ВТБ Инвест, официално сочена за дъщерна на руската държавна банка ВТБ. В цялата верига на собственост в "Булгартабак" някъде неофициално е "скрит" и мажоритарният акционер в Корпоративна търговска банка Цветан Василев.

Вторият голям български играч на пазара на цигари е "Кинг тобако" с дял от около 12%. Или заедно с "Булгартабак" двете компании държат малко под половината от пазара на тютюневи изделия у нас.

След това се нареждат големите чужди компании, сред които най-голям дял има "Карелия", следвана от "Филип Морис", която държи 17% от пазара.

"Смущава ни идеята продажбата на цигари да се извършва само в лицензирани киоски", каза пред Mediapool представител на един от големите чужди производители. "Първо, защото това не е само идея, а оформено законодателно предложение, с което ние се сдобихме почти по криминален начин. И второ - защото не е обсъждано с бранша и вероятно ще бъде вмъкнато между първо и второ четене на промените в Закона за акцизите", добави представителят на компанията.

"Страхуваме се, че ефектът върху търговията с цигарени изделия ще е отрицателен. Помислете си за малките квартални магазини, които едва кретат, и ако се премахне продажбата на цигари, те ще угаснат. Защото при тях действа "ефектът на пушача" - влизам да си взема едни цигари, ама се сещам, че мога да си купя и друго", каза той.

"И трето - защо в тези будки, лавки или киоски, ще се продават само цигари, алкохол и вестници? Вие, журналистите, се съмнявате, че предложението е в полза на една компания - "Булгартабак". И виждате връзката с една медийна група, която държи разпространението на печатните издания. Аз ще ви предложа да помислите и кой е сред основните играчи на пазара на български спиртни изделия", даде насока за размисъл събеседникът.

Визираната медийна група, която издава множество печатни издания и в същото време държи контрола върху разпространението на вестници у нас, е пряко или косвено свързана с Ирена Кръстева, майка на неуспелия шеф на ДАНС Делян Пеевски. Банкерът Цветан Василев напоследък шумно се разграничава от Кръстева и Пеевски, твърдейки, че няма нищо общо с медиите им, но те са закупени или създадени с кредити от КТБ, която пък чрез свои "обръчи" от фирми участва в медийната империя, както става ясно от различни разследвания на медии, които не са част от нея.

Както отбелязва в. "Капитал", проектът "Lafka" поразително услужливо се вписва в разрастването на национална мрежа от улични киоски на "Булгартабак". След като цигареният холдинг чрез търговската си фирма си уреди да отвори павилиони на топ местата за търговия в множество градове, управляващите решиха, че цигари е редно да се продават само в подобни будки. При уреждането на мегаверигата "Булгартабак" директно внасяше инвестиционни предложения при кмета на съответната община, а сега в ролята на "предлагащ" ще трябва да влезе директно правителството - проектът е разработен във финансовото министерство. Ако не - вероятно ще бъде внесен от някой депутат между първо и второ четене на проекта в ресорната комисия.

Още по темата
Още от Бизнес

Какви последствия трябва да понесе Цветан Цветанов заради скандала с апартаментите?