Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Поръчки за над 2 млрд. лв. в жп строителството до края на годината

Съмнения за нагласени търгове гонят големите чужди играчи в интерес на български фирми без достатъчен опит и капацитет

4 коментара
Поръчки за над 2 млрд. лв. в жп строителството до края на годината

Поръчки за над 2 милиарда лева в железопътното строителство ще бъдат обявени до края на 2016 г. Финансирането е от европейски фондове – по оперативна програма "Транспорт и Транспортна инфраструктура" 2014 – 2020 г. и по механизма "Свързана Европа".

Търговете ще са на инженеринг – проектиране и строителство. Голямото предизвикателство е дефицитът на класни компании на българския строителен пазар за изпълнението на такива сложни проекти, заяви Мария Чакърова, директор на дирекция "Стратегическо развитие и инвестиционни проекти" в "Национална компания железопътна инфраструктура" (НКЖИ) на форум, организиран от Камарата на строителите у нас.

Натрупаният опит показва сериозни проблеми с изпълнението на жп проектите. Единият е забавяне на срокове, което води до загуба на европейски средства. Вина има както държавата, така и фирмите. Държавата се бави с отчуждителните и съгласувателни процедури по преместването на мрежи, това пък води до забавяне на изпълнението от страна на фирмите.

Чакърова отчете и недостига на квалифицирани кадри в проектантските и строителните компании за изпълнението на железопътно строителство. Тя даде пример с фирма, която работи на три обекта с една машина и това води до забавяне на изпълнението.

Другият проблем е свързан с административния капацитет на компаниите. "Не знаете как да си поискате парите", каза Мария Чакърова, визирайки исканията за междинни плащания при изпълнението на проектите.

Какво ще кажете за чуждите фирми, които бяха комисионери, взеха си авансите и избягаха, попита я шефът на строителната камара Светослав Глосов.

Действително си изпатихме от чужди фирми, които участваха в ДЗЗД (дружество регистрирано по Закона за задълженията и договорите) и фалираха, но същото се повтори и с български ДЗЗД, отговори му Чакърова.

Тук е президентът на Европейската федерация на строителната индустрия (FIEC) Жан-Луи Маршан и поставете пред него въпроса с некоректните чужди компании, посъветва българските строители шефът на пътната агенция Лазар Лазаров.

Нагласени поръчки гонят големите чуждестранни играчи

Съмненията за нечестна игра при разпределянето на парите в железопътното строителство са причината големи строителни компании с реноме на Запад да не участват в търгове у нас.

Другата е, че поръчките макар и да изглеждат огромни като суми за българския пазар, за големи компании с милиарди евро оборот, търгове от стотина милиона лева не представляват голям интерес, коментираха експерти пред Mediapool.

За това едва ли у нас ще видим участие в търговете на компании като френските "Винчи" и "Буиг" или германската "Хохтиф".

Така на небосклона се задават фирми без опит в железопътния бранш. Първият търг за модернизацията на жп линията от София до Елин Пелин с дължина от 23 км беше спечелен от унгарско-българото обединение "Келет – АБ", които дадоха най-ниската цена от 120 млн. лв. без ДДС. Интересна подробност за квалификацията на българската "АБ" е, че сред официалните собственици на компанията има месопреработвател.

Договорът с обединението все още не е сключен, заради обжалване на тръжната процедура. Това ще отложи строителството на обекта за началото на 2017 г. Изпълнението на 23-километровата отсечка не е сложно технически и обектът трябва да бъде завършен най-късно през 2020 г.

Най-сложният проект с най-дългия тунел е Елин Пелин-Костенец за 904 млн. лв.

През октомври ще бъде обявена поръчката за най-сложния жп проект с най-дългия тунел, който предстои да бъде изграден у нас – този между Елин Пелин и Костенец. Целият проект е на стойност близо 904 млн. лв. и ще бъде реализиран в периода 2017 – 2021 г. със средства от оперативната програма, каза Мария Чакърова от НКЖИ.

С неговото приключване ще бъде изцяло готова железопътната магистрала "Тракия" между София и Бургас. Изпълнението на този проект е по-сложно дори от това на шосейния път през Кресненското дефиле, според пътни експерти.

В 50.7-километровата отсечка между Елин Пелин и Костенец се предвижда да бъдат построени 10 тунела с обща дължина от над 21 км. Най-дългият от тях ще бъде 14 км.

В момента най-дълъг е тунелът "Козница" - 5.8 км. Той се намира между гарите Копривщица и Стряма на железопътната линия София – Бургас. Преминава под рида Козница, откъдето идва и името му, и свързва Стара планина и Средна гора. Строежът му е започнал през 1949 г. и е пуснат през юни 1951 г. Той е само с един коловоз.

Новият най-дълъг тунел у нас е проектиран с два коловоза, по които пътническите влакове ще се движат със скорост от 160 км/ч, а товарните със 120 км/ч.

Освен 10-те тунела, по линията между Елин Пелин и Костенец ще бъдат изградени и 26 мостове и виадукти с дължина от 3.4 км.

Още 630 млн. лв. за жп линията Пловдив – Бургас

След като през миналия програмен период бяха дадени 460 млн. лв. за рехабилитацията на жп линията Пловдив – Бургас, сега ще бъдат отпуснати още 630 млн. лв. за довършване на обекта от новата оперативна програма "Транспорт и Транспортна инфраструктура" 2014-2020 г.

Средствата са заложени за изграждането на телекомуникации, ETCS и централизации в 18 гари в участъка, както и за модернизацията на участъка от Ямбол до Зимница. Плановете са двете обществени поръчки да бъдат обявени през декември, каза Чакърова.

През ноември ще бъде пуснат търга за модернизация на стрелковото развитие на град Зимница и контактната мрежа в участъка Зимница – Стралджа.

За ремонта на шест гари по направлението София – Бургас са заложени 27 млн. лв. С тях ще бъдат модернизирани гарите Карнобат, Подуяне, Искър, Казичене, Стара Загора и Нова Загора.

204 млн. лв. за 10 км жп път от София до Волуяк

За модернизацията на 10-километровата отсечка от София до Волуяк са заложени близо 204 млн. лв. Причината за високата цена е, че линията е тройна и освен нея ще бъде модернизирано и цялото коловозно развитие на Централната жп гара в столицата.

Ще бъдат построени също така 6 подлеза и един пешеходен надлез, ще бъдат ремонтирани 3 жп моста и 1 тунел. Ще бъде внедрена и ETRMS по жп линията.

Плановете са до края на годината да бъдат обявени тръжните процедури за строителство и надзор, договорите с изпълнителите да бъдат подписани до април 2017 г., а лентата да се реже през 2020 г. Финансирането е осигурено по механизма "Свързана Европа".

За жп линията Костенец – Септември – 348 млн. лв.

Рехабилитацията на жп линията Костенец – Септември с дължина от 24.5 км е с прогнозна цена от 348 млн. лв. Финансирането на обекта е по механизма "Свързана Европа". Тръжната процедура предстои да бъде пусната през октомври 2016 г.

Тя включва строителство и реконструкция на 3 тунела, 23 моста и виадукта, 3 нови пътни надлези и 1 подлез. Железният път ще бъде подновен, ще се изгради нова контактна мрежа, ще се направи и нова гара Костенец, а гара Белово ще бъде модернизирана.

България ще кандидатства с още два проекта – за жп линията София - Драгоман (35 км за 328 млн. лв.) и за железопътния възел "Пловдив" (24 км) при следващото отваряне за подаване на проекти по механизма "Свързана Европа", съобщи още Чакърова.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

4 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Коментарът е изтрит заради реклама или спам.
    #4
  2. Коментарът е изтрит заради нецензурни думи или обиди.
    #3
  3. [email protected]
    #2

    Чуждите професионални фирми не идват в България защото хората не плащат на работниците си 700-800 лв.,заплата а по 2000-3000хил. евро.Така че не ги чакайте,ако ще печели поръчката,не тези със най голямо качество,а с най ниска цена! А така наречените "съмнения" за нагласени поръчки трябва да се докажат,а не само да се вменява вина на всички.Стига с този номер ЕЖК!

  4. Коментарът е изтрит заради реклама или спам.
    #1

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.