Пораженията над природата ще отшумяват с години

Пораженията над природата ще отшумяват с години

Опасност от киселинни дъждове надвисна над Керченския пролив в Черно море, след като от потънали в неделя руски кораби във водата попаднаха хиляди тонове сяра. А изтеклият от танкер мазут вече причини смъртта на хиляди птици и риби, предадоха информационни агенции.

Специалистите смятат, че за ликвидиране на екологичните последствия от бурята ще са необходими милиони долари и поне 15 години.

Втори ден след силната буря в Керченския пролив, при която потънаха или заседнаха в плитчини общо 10 товарни кораба, последствията ѝ нанасят непоправими щети върху природата. Десетки хиляди птици загинаха заради разлива на 2000 тона мазут. Жертви са и десетки хиляди риби, фито и зоопланктон. Еколозите се опасяват, че ще пострадат риби и делфини, които са вписани в Червената книга.

"Замърсяването е много голямо. Нефтените продукти по-късно ще се утаят на дъното, върху скалите. Концентрацията на нефтени продукти във водата ще надвишава нормата поне в продължение на 5 години", разкрива екологът Елена Вавила.

За опасността от киселинни дъждове предупреди заместник-шефът на Руската федерална агенция за опазване на околната среда Олег Митвол. Според него те са възможни заради потъналите контейнери със сяра. Впрочем някои еколози твърдят, че сярата не е била в контейнери, а в насипно състояние в трюмовете на потъналите кораби. Това, ако е вярно, още повече ще влоши ситуацията.

Лошото време забавя операцията по почистване на водите и брега

Течението тласна мазутните петна към Азовско море, заради които като преграда ще бъде изградена специална дига. По крайбрежието е поразена ивица, дълга поне 50 км. Мазутът достигна и до брега на курортни селища.

Еколози твърдят, че екокатастрофата е могла да бъде избегната, ако собствениците на кораби вместо да пестят пари, са взели по-добри мерки за сигурност при превоз на сяра и нефтени продукти.

Европейските медии отделят голямо внимание на екологичното бедствие в северната част на Черно море и на входа на Азовско море.

Нефтът, който се изля във водата, съобщава “Таймс”, може да замърси Черно море за 15 години.

Екологичните организации твърдят, че околната среда в региона е заплашена от най-сериозната за много години опасност. Прессекретарят на руския отдел на организацията “Гринпийс” Владимир Чупров отбеляза: “Мазутът ще се спусне на дъното на морето. От това Азовско море ще се насити с въглеводороди. Това, на свой ред, ще предизвика дефицит на кислород във водата и местната уникална фауна силно ще пострада”.

Виновни са капитаните?

По твърдение на руските власти, капитаните на съдовете не са обърнали внимание на предупреждението за буря, макар оцелелите да разказват, че морето се е разбушувало внезапно и едва ли е била възможна реакция. “Вълните бяха прекалено високи и ние не можахме да вдигнем котвата”, печално разказва един от спасените моряци пред телевизия РТР от болничното легло в град Таман, Южна Русия. „Всичко се случи мигновено”.

Виктор Белцов, прессекретар на министерството на извънредните ситуации, в интервю по телефона обвини за катастрофата капитаните и собствениците на пострадалите плавателни съдове. “Те всички отлично заеха, че имаше предупреждение за буря”, отбеляза той. „Ръководството на тези компании просто игнорира дадените предупреждения”.

Световният фонд на дивата природа обаче в заявлението си подчертава, че причина са не само грешните решения на капитаните. Корените на проблемите се намират по-дълбоко. Организацията посочва, че в Русия съществува практиката да се използват речни танкери, аналогични на “Волганефт”, в неспокойните води на открито море.

“Това е общ проблем на системата”, заяви организацията. „Повечето речни танкери не са приспособени за подобни бури, а морските съдове не могат да плават по Дон и Волга”.

Испанското издание “Ла Разон” предполага, че “Най-страшната екологична катастрофа в Черно море обединява руснаците и украинците”. Както руското, така и украинското правителства нарекоха произшествието “безпрецедентна катастрофа”, за ликвидирането на която засега може да се направи много малко, тъй като в зоната на бедствието силният вятър не стихва и възпрепятства доближаването на плавателните средства, предназначени за почистване на акваторията от разлелия се мазут.

Германският вестник “Зюддойче цайтунг” си задава въпроса наистина ли причина за катастрофата е небрежност?

Както съобщават руските медии, капитаните на пострадалите плавателни съдове са могли да избегнат катастрофата, ако се бяха отнесли по-сериозно към предупреждението за буря. В най-скоро време ще бъдат повдигнати няколко обвинения за углавни престъпления по раздела  “Нарушаване на правилата за безопасност и експлоатация на водния транспорт”. Авариите на съдовете са свързани и с лошото им състояние и с грешните действия на командващите, заяви ръководителят на руската Морска спасителна служба при министерството на транспорта на Русия Анатолий Янчук.

Плавателните компании обаче отхвърлят повдиганите обвинения. “Ние сме убедени, че става дума за форсмажорни обстоятелства, заяви директорът на корабната компания “Порт Тураево”, чийто товарен съд “Ковел” потъна в неделя. “Плавателният съд беше в нормално техническо състояние, той беше управляван от капитан с голям опит и грамотен екипаж”, добави той.

Никой не е търсил българските морски служби

Междувременно български специалисти по морско корабоплаване коментираха, че според подписания меморандум за безопасност на корабоплаването в Черно море страната, в която се е случило бедствието, е длъжна да включи и специалисти от останалите страни от региона, в случая и български, при вземането на мерки за ликвидиране на последиците.

До момента България е изпратила съобщение до Русия и Украйна, че е готова да предостави помощ от експерти и морски съд, но, според Министерството на транспорта, такава не е поискана.

Присъствието на български специалисти би гарантирало получаването на точна информация за размера на бедствието и евентуалните рискове за България, казаха от министерството.

Още от Свят

Какво би означавало отпадането на мониторинга на Европейската комисия?