Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Пореден локдаун на Витоша

6 коментара
Пореден локдаун на Витоша

В събота с Klimentina Rasheva се качихме на Черни връх и станахме свидетели на поредния "локдаун" на Витоша. Ето някои факти и мисли по темата:

1. Черни връх вероятно отбеляза рекорд по зимна посещаемост: Процесията от "Алеко" към върха беше нескончаема - според мен имаше хиляди хора. А на самата хижа "Алеко" пък да не говорим - там карфица да хвърлиш, нямаше къде да падне. Подобен брой хора на Витоша съм виждал само през последната неделя на август - по време на Деня на туризма.

2. Вероятно се дължи в голяма степен на факта, че софиянци са си в града и моловете са затворени. Това обаче няма особено значение. Деца, млади и стари - горе имаше от всичко по много. Най-сетне българите масово откриват красотата на зимната планина. А тя, веднъж преживяна, не се забравя и те дърпа нагоре. Радващо е.

3. Витоша на практика е крайградски парк на София. Който го отрича, просто не е стъпвал горе. Това не е добро или лошо, а просто факт. За мен тя е най-хубавото нещо, което София притежава - приносът ѝ към качеството на живот в града е неизмерим.

4. В същото време хиляди софиянци не успяха да се качат, защото работи само един лифт, а паркираните коли стигаха до "Бай Кръстьо". Колко семейства с деца и по-слаби хора са се отказали от плановете си насред задръстването, колко време успелите са изкарали в колите си на качване и слизане - няма как да знам точно. Но съм сигурен, че беше гигантско мазало. Локдаунът беше двупосочен и полицията беше абсолютно безпомощна. Добре, че бяхме само с Климето и ни бива в покриването на големи разстояния за кратко време.

5. Проблемът с достъпа до горе нараства лавинообразно с всяка изминала година, но решения не се вземат. Столична община, ПП Витоша и всякакви други замесени организации са в ступор по темата, откакто се помня. Това е ужасяващо глупаво положение, което трябва да бъде преодоляно.

6. А решението е изключително просто: Изграждат се голям брой бързи лифтове с голям капацитет - "Драгалевци", "Княжево", а защо не и другаде. Насищат се автобусните линии, особено през празници и уикенди. На входовете на двата пътя нагоре (към "Алеко" и Златните мостове) се слагат бариери и всеки, който иска да се качи с кола, си плаща 50 лева (примерно) за привилегията.

7. По този начин хем всеки ще има достъп, хем ще се събират пари за финансиране на дейностите на Природен парк "Витоша", а защо не и за опазване на природата в цялата страна.

8. В събота много хора, голяма част без никакъв зимен планински опит, е имало не само на Черни връх, а навсякъде по високите ни планини - Мусала, Мальовица, Вихрен, Ботев. Това е чудесно, но означава и нещо друго - рискът от инциденти се увеличава неимоверно. Един ден времето ще се прецака за минути, ще хване много неподготвени и недобре екипирани високо в планината и ще се случи голяма трагедия с много голям брой засегнати и жертви. Само въпрос на време е.

9. Училищната подготовка на българина не включва никакви знания и умения за оцеляване във високата планина, в морето или където и да е. Това е пропуск, който трябва и може да се запълни, но се изисква желание и държавническо мислене.

10. ПСС е страхотна организация с добре подготвени екипи, но без адекватен транспорт - като моторни шейни и хеликоптери - те няма да могат да си свършат работата. ПСС има нужда от подкрепа сега, а не след като трагедията вече се е случила.

Накрая най-важното: Много се радвам да видя и срещна толкова много хора на Витоша - това значи, че българинът живее все по-добре и има време, желание и ресурси за нови преживявания. Това е естествена стъпка в еволюцията на едно развито общество.

Не разбирам обаче защо Столична община не решава проблема с достъпа до най-хубавия си парк. Ще го кажа ясно:

Всеки, който с действията или бездействието си допринася за локдауна на Витоша, извършва престъпление спрямо живота на софиянци.

Коментарът на специалиста по устойчиво развитие и партньор в консултантската компания "Денкщат" е от фейсбук страницата му.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

6 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. someone
    #6

    Целият живот на поколения на тая територия, минава в безвремие и чакане някой ченгеджийски агент да се гътне или да бъде побутнат да се махне, за да започнат нещата в безвъзмездно подарената му от държавата собственост да почнат някакси да се случват...

  2. Entdecken
    #5

    Доста наивна ми се струва радостта на Боян Рашев като се има предвид че след година цяла Витоша ще бъде западнала дърветата изпочупени и някои изгорени на вечерни лагерни огноьове пътеките изровени от така наречените масови любители на природата които основно се интересуват как повече боклуци да оставят и повече золуми да напрвавят там. По скоро е нужна многобройна планинска полиция която да глобява всеки който действа антиприродосъобразно но общината не би могла да си я позволи финансово...

  3. someone
    #4
    Отговор на коментар #3

    Ти пък, те баламурниците от центъра за градска дебилност пишат едни и същи разписания на линиите, минаващи през една и съща спирка и всичките се изнизват в рамките на една минута и после ги няма по половин час всичките, ти разминаване на автобуси искаш да ти направят.А кеадеца от Алеко е сложен там само и есинствено да разсипва Витоша, да му пълнят общежитията за бедни на Банско, дето вн юоже да си изплати кухоте кредити за тях...

  4. Борето от София
    #3

    Ще се опитам да допълня автора на статията.

    а. Голяма част от хижите и заслоните на Витоша са разбити или в окаяно състояние. Като примери давам поне половината обекти в източната част на планината, които са необитаеми/неработещи. Каква е ползата от голямата им плътност там?! Друг пример, може би емблематичен, е така нареченият Заек. Заека се намира по средата на пътя Алеко - Черни връх, независимо дали ще се мине през Стената или по Зелена пътека. Тъй като повечето туристи се стремят към Черни

  5. someone
    #2

    Лифтове може да няма, но има крадецо от Алеко, дето щави по 5лв. за паркинг пред лифта, за който също взима безумни цени за билети, лифт който не е строил с негови пари. Лифт, който едно време все намираше насред поляни, а сега е насред безумно гето от блокове. Направо да затварят и тоя лифт и да застроят просеката му с блокове! Един лифт е твърде много! Ония алчни баламурници в общината направо да направят синя зона пътищата на Витоша и така ще цицат яко пари и от там, без нула инвестиции. Да демонтират

  6. levii
    #1

    Всички пречки, които СОС не отстранява и които са свързани с достъпа до Витоша СА СЪЗНАТЕЛНИ. Да се изтормозят софиянци, че когато поредният приятел на мутрата реши да си приватизира я някой лифт, я някоя полянка, я да си взигне хотелче, да въздъхнем и кажем- по добре това отколкото тази мъка.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.