Поредна схема или асоциация за лобизъм? ЦГМ получи картбланш да си направи НПО

Поредна схема или асоциация за лобизъм? ЦГМ получи картбланш да си направи НПО

Поредна схема или асоциация за лобизъм? Какво точно ще прави Центърът за градска мобилност (ЦГМ) на София? Това са някои от въпросите, които останаха без отговор на заседанието на Столичния общински съвет (СОС), който в четвъртък даде картбланш ЦГМ да си направи неправителствена организация. Против бе само групата на "Демократична България".

Бъдещето НПО ще се нарича "Българска асоциация за паркиране и устойчива градска мобилност" и официалния ѝ замисъл е да лобира пред парламента по политиките за мобилността и паркирането.

"Как очаквате да подкрепя идеята ЦГМ да си създаде и НПО? Аз просто виждам поредната схема", запита Симеон Ставрев от ДБ по време на обсъждането. Той добави, че в превод идеята за асоциацията означава "общинска фирма на управляващите прави НПО на общината, което да ги представлява пред управляващите по законите, касаещи общината". Реакцията му дойде след като зададе редица въпроси към вносителя Зафир Зарков от групата на ГЕРБ, които останаха без отговор. Другият вносител Карлос Контрера (ВМРО) не присъстваше на заседанието, защото е в предизборна кампания като кандидат-депутат на партията си.

Макар да не може да генерира печалба, бъдещата асоциация ще се заеме с редица дейности: издателска, консултантска, търговска; участие в международни и национални програми, организиране на конференции, семинари, кръгли маси и др. А също така, като всяко НПО, ще може да дава заплати, наема офиси, да взима заеми и получава дарения от свои членове.

Въпроси без отговор

На заседанието на СОС редица спорни въпроси останаха без отговор. Защо общинското дружество ЦГМ, който има стотици, ако не хиляди служители, има нужда да създава допълнителна структура? Няма ли капацитет вътре в самото дружество, попита Ставрев. Според него създаването на това НПО фактически означава раздуване на администрацията на ЦГМ, което е абсолютно нелогично на фона на коронакризата, намаления пътникопоток и намалени приходи. "Напомням, че финансовото състояние на ЦГМ никак не е добро, след като миналото лято дори се наложи дружеството да изтегли 15 млн. лв. заем от ББР", каза още той.

Общинският съветник от ДБ обърна внимание, че освен членски внос, членовете на бъдещето сдружение могат да му предоставят парични средства чрез договор за заем или недвижими имоти. Колко пари мисли да дава ЦГМ от своя бюджет на това НПО, запита Ставрев. И защо въобще се предвижда бъдещата асоциация да прави сделки за над 30 000 лв. и какви точно ще са тези сделки? Каква ще бъде споменатата точно търговската дейност с реклами, вземане на заеми и имоти?

ГЕРБ: Упражняваме контрол, няма да има порочни практики

"Не мисля, че целта е да се създава каквото  и да е порочна практика. С контрола, който упражняваме (целият СОС -б.а.), ще имаме много информация за дейността на асоциацията", заяви вносителят Зафир Зарков от ГЕРБ.

Той каза, че чрез бъдещата асоциация ще се обменят добри практики по отношение на паркирането и транспорта. Разговори за такова партньорство вече са водени между София, Пловдив и Бургас, допълни Зарков.

Той разясни, че причината, поради която българските градове се нуждаят от такава асоциация е, да се присъединят към Европейската асоциация по паркирането, в която членуват 20 страни и годишната такса била около 3000 лева. Общинският съветник от ГЕРБ уточни, че последно към европейската асоциация са се присъединили Хърватия и Сърбия.

Стара слава

Симеон Ставрев от ДБ посочи редица спорни практики в ЦГМ, които засилват подозренията му. Той припомни, че новата онлайн система за таксуване на пътниците се прави няколко години, струва астрономическите 80 млн. лв. и все още не е пусната в експлоатация. Освен това ЦГМ не строи обществени паркинги, за каквито се събират парите от синя и зелена зона. Нито пък оправя някакво значително количество тротоари.

"За справка, през 2019 само 10% от бюджета на ЦГМ отиват за паркинги и то само за един, и то вече завършен от "Метрополитен", 5% отиват за тротоари. Другите 85% къде отидоха?", попита още Ставрев и уточни, че по същото това време над 90% от паркоместата в зоните за паркиране са заети, като на моменти този процент дори е 100%.

"Назначихте за шеф на ЦГМ бившия кмет на район Студентски (Димитър Дилчев -б.а.), който беше сменен на местните избори от избирателите. Той очевидно няма подкрепата на гражданите, но въпреки това беше временно 1 година шеф на ЦГМ, а вече и за постоянно", продължи общинският съветник от ДБ и завърши с думите: "На фона на всичко това, как очаквате да подкрепя идеята ЦГМ да си създаде и НПО? Аз просто виждам поредната схема".

Споделяне

Още по темата

Още от България