Поредните спорни велоалеи ще се правят в София

Общината прави тесни трасета, качва велосипедистите на тротоара

Велоалеята на ул. "Г. С. Раковски" все още предизвиква недоволството на шафьори и велосипедисти. Сн. БГНЕС

Столичната община се кани да инвестира в поредните спорни откъм ефективност велоалеи. Те трябва да минават по бул. "Пенчо Славейков" от бул. "Витоша" до бул. "Прага" и по бул. "Ген. Скобелев" от Петте кьошета до площад "Руски паметник".

Проблемът с бъдещите трасета не е в това дали са нужни, а в начина, по който ще бъдат направени. Администрацията иска те да са по-тесни от минимума от 1.50 метра.

Освен това част от велоялеята по бул. "Пенчо Славейков" ще бъде направена на тротоара и така ще отнема от пространството за пешеходците. Решение, което беше посочено като непрепоръчително в доклада на студиото на урбаниста Ян Геел за превръщането на София в град за хората, а не за колите.

Последният спорен опит на общината в изграждането на велоалеи е на ул. "Раковски". Трасето там предизвика недоволството, както на велосипедисти, така и на шофьори.

Според зам.-кмета по транспорта Евгени Крусев новите велоалеи ще са широки около 1.30 метра. За това е нужно и те да бъдат одобрени от общинския съвет, който трябва да разреши отклонението от заложените в нормативните актове габарити.

Уж временно решение

От сдружението "Велоеволюция" се противопоставиха на тесните велоалеи. Нееднократно те са заявявали, че общината трябва да спре да пренебрегва нормативно заложените габарити за тези трасета. Според тях велоалеята, особено по бул. "Скобелев", ще е доста натоварена, а използването ѝ ще е проблем при по-малката ширина.

Зам.-кметът Крусев обеща, че тясната велоалея по "Скобелев" ще е временно решение, докато се постигне "определена натовареност". Тогава общината щяла да разшири трасето. Каква е определената натовареност обаче не се знае. Според Крусев това трябвало да кажат от "Велоеволюция". От сдружението обаче нямат отговор. Според тях и в момента в този участък минават доста велосипедисти, които отиват към Петте кьошета. Така можело да се наложи след година тясната велоалея да бъде разширена. Според Крусев няма проблем да се инвестира два пъти в едно и също нещо в такъв кратък период от време.

Пешеходци vs велосипедисти

Проблемът на другото бъдещо трасе за велосипедисти е, че се предвижда то да отнеме част от тротоара по бул. "Пенчо Славейков". Според "Велоеволюция" това ще затрудни пешеходците, освен това целият тротоар трябва да бъде разбит, тъй като нормативните изисквания са в такъв случай алеята да е оградена с т. нар. тактилни плочки, които да ориентират незрящите за велотрасето. В същото време в този район има доста болници и според сдружението не е добре точно там да има такива препятствия за пешеходците.

С болниците обаче общината аргументира решението част от велоалеята да минава по тротоара, който според Крусев бил достатъчно широк. Зам.-кметът обясни, че за да се направи велоалеята изцяло на платното, трябва да се махнат всички места за паркиране по бул. "П. Славейков". След разговори с директорите на болниците в района обаче било решено да останат местата за паркиране в близост до болниците, както и съществуващата в момента стоянка за таксита. Мотивът е, че много хора ходят до лечебните заведения с кола. За това в района на болниците велоалеята ще е на тротоара, а след това ще минава по платното.

Крусев не можа да каже колко ще струват новите трасета. Обясни само, че това по бул. "Пенчо Славейков" е част от предстоящата цялостна реконструкция на отсечката, която ще струва 1.2 млн. лева.

Споделяне
Още по темата
Още от България