Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Поредният правен фарс

24 коментара
Людмил Тодоров

Ако един билет за български филм струва 10 лева, 9 от тези 10 лева отиват при онези, които показват филма, а 1 лев отива при неговите автори и институциите, които са го финансирали, което включва българската държава, телевизиите и Европейски фондове за кино. Двете големи киновериги в България плюс разпространителските фирми, които често са техни сателитни фирми, прибират 90 процента от приходите на един български филм само за това, че са го показали. Тези факти са лесно доказуеми. Какво обаче е решението на Комисията за защита конкуренцията, която беше сезирана от Министерството на културата преди една година?

В решението ѝ от 13 март 2013 е записано, че няма нарушения в дейността на въпросните киновериги, всичко е в рамките на закона.

Ценообразуването на тока в България също е законно, въпросът е, дали е справедливо. Оказа се, че не е. Когато един закон е несправедлив, закон ли е той? Като човек, който подаде сигнал до Министерството на културата, пред мен сега стои въпросът, дали да обжалвам решението на Комисията за защита на конкуренцията пред Административния съд. Имам право на това, въпреки че не аз съм сезирал Комисията.

Ето какъв опит имам с Административния съд от преди две години.

С група мои колеги заведохме дело срещу Министерския съвет за неизпълнение на Закона за филмовата индустрия. Административният съд реши тогава, че няма нарушения на Закона от страна на Министерския съвет. Дни по-късно кинаджиите излязоха на улични протести, което доведе до това, две парламентарно представени партии да сезират Конституционния съд, който излезе с решение, че има системно и грубо нарушение на Закона за филмовата индустрия от страна на Министерския съвет. Административният съд беше "повлиян" от управляващите тогава и издаде решение в техен интерес. Конституционният съд беше "повлиян" от опозицията и издаде решение срещу управляващите.

Ето така работи правораздавателната система в България. Тя е силно зависима от онези, които държат политическата и икономическа власт в страната. В сегашните дни на междувластие Комисията за защита на конкуренцията не знаеше на кого точно да се наведе и се наведе на онези, които имат икономическа власт. Тя потвърди законността на една системно извършвана несправедливост и даде нови сили на монополите да издигат все по-нагоре икономиката на страната.

*Людмил Тодоров е режисьор и сценарист на филмите "Шивачки", "Емигранти", "Двама мъже извън града", "Приятелите на Емилия", "Любовното лято на един льохман", "Бягащи кучета", "Цветовете на тъмнината". Най-новият му филм е "Миграцията на паламуда".

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

24 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #24

    Такса "ДОСТЪП". Точно така,както е при ЕРП-тата.

  2. Анонимен
    #23

    По света киносалоните печелят предимно от храна, напитки, и реклами. В зависимост от това колко е популярен филма, преходите от билети през първата (или повече) седмица отива на 100% при създателите на филма. Чак след това кинта почват да вземат някакъв процент от приходите от билети. У нас обаче има монопол в киноразпространението, даже беше един от първите създаден слд 1989. Съответно, монополиста прави каквото си иска, а КЗК и др. такива се правят на ударени. Прав е Людмил Тодоров да се оплаква!

  3. Анонимен
    #22

    Gen. Augusto Pinochet: Защо се пилеят парите на данъкоплатеца за филми и се съдават привилегировани индустрии с държавна подкрепа и пари? На какво основание тези нахалници смятат, че данъкоплатецът им е задължен да им купи филма? На колко метреси и техните житейски истории ще правите филми как кацали от грездей на грездей и се издигнали до Западна Европа? Последната такава е Лея Коен - бивш агент на ДС и бивш посланик към НАТО в Брюксел и депутат във ВНС , излъчена от Екогласност? Защо данъкоплатецът

  4. Анонимен
    #21

    Хубавите български филми през последните години не могат да се преброят и на пръстите на едната ръка. Вярно е че киното се прави с пари,но това не е достатъчно. Кино се прави най-вече от добри режисьори и сценаристи плюс актьори за които киното е призвание, а не средство за изява. Напоследък българските филми са ужасяващо плоски, с безжизнени,декламиращии и грозни артисти, с жалка режисура и сценарии.

  5. Анонимен
    #20

    Какво се чудите. Не само във филмопроизводството печалбата е за посредници. Да вземем зеленчукопроизводството - картофи се изкупуват по 25 стотинки и се продават три пъти по-скъпо. Същото е при млякото, плодовете и зеленчуците. При арендата на земеделска земя пирамидата е обърната с върха надолу - докато в другите европейски държави 2/3 от печалбата отива при собственика на земята, у нас е тъкмо обратното.

  6. Анонимен
    #19

    Ами продажбата на киноцентъра в Бояна на Давид Варот за жълти стотинки да не забравяме. Платихме си правото да ни донесат демокразция и пазарна икономика.Това е положението, но тези дето си свалиха гащите добре си направиха сметката за поколения напред. Сега ще ни вадят от кризата дето послушно ни я натресоха.

  7. Като демокрацията разпродаде, всичко, вкл и кината, така це е, батенце!

  8. Анонимен
    #17

    Биволът рие и си го хвърля на главата. Същото ще се случи и с тези "разследваши" журналисти, които работят за Трактора и Слави Бинев архонта. Слава на такива " честни и помчтени" журналисти. Браво и на червения Недялко Йорданов какви синове е отгледал.За чудо и приказ.

  9. Анонимен
    #16

    Какво иска този творец? Киносалоните да не печелят? Да си публикува филма в интернет и да спре да се оплаква. Нали е финансиран с публични средства - да го пуска безплатно та максимален брой данъкоплатци да могат да го видят - иначе парите им са отишли на вятъра.

  10. Коментарът е изтрит заради реклама или спам.
    #15

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.