Поредно отлагане на срока за кандидат-концесионерите на летище София

Поредно отлагане на срока за кандидат-концесионерите на летище София

С мотив, че така искали потенциалните кандидати да станат концесионери на летище София, Министерството на транспорта удължи за пореден път срока за подаване на оферти за стопанисването на аеропорта в следващите 35 години с опция за удължаването му.

Сега отложената дата за внасяне на предложенията за концесията е 3 април, а на следващия ден сутринта се предвижда да се отворят документите, съобщиха от ведомството в петък.

Това е четвърто отлагане на срока по стартиралата на 5 юли 2018 г. процедура. Последно обявеният беше 5 февруари. Предстои публикуване на промяната в Официалния вестник на Европейския съюз.

Икономическите оператори вече са били уведомени да съобразят новата дата за подаване на заявления и оферти, посочва се в съобщението на Министерството на транспорта. Удължен ще бъде и срокът за поискване на разяснения или допълнителна информация.

От ведомството обясняват, че новото отлагане на срока за офертите е съгласувано, подкрепено и препоръчано от консултанта на министерството по сделката – Международната финансова корпорация, част от Групата на Световната банка, в сътрудничество с Европейската банка за възстановяване и развитие.

Концесията е за срок от 35 години с възможност за удължаване на периода с близо една трета.

От кандидатите се очаква първоначално плащане от 281.210 млн. евро, което съответства на обявената искана авансова вноска от 550 млн. лв., които да отидат за дълговете на БДЖ и нови влакове.

Прогнозираните приходи за бъдещия оператор за срока на концесията са близо 3.466 млрд. евро, а при удължаването ѝ с 12 години – до 3.898 млрд. евро. Концесионерът трябва да изгради нов трети терминал на летището, да разшири втория и евентуално да построи нова писта за срока на концесията. Трябва да бъдат инвестирани най-малко 1.17 млрд. лв. (600 млн. евро).

Досега открито намерението се да участват в надпреварата за столичния аеропорт обявиха  най-големият британски летищен оператор "Манчестър Еърпортс Груп" (Manchester Airport Group – MAG) и задграничното подразделение на китайската строителна компания "Бейджинг Констръкшън Инжинеринг Груп" ( Beijing Construktion Engineering Group International – BCEGI)

В последствие и говорител на индийската групировка GMR заяви, че групата ще обмисли да участва в наддаването въз основа на окончателните търгови условия за летище София, по информация на Ройтерс.

Германският въздухоплавателен оператор "Фрапорт" (Fraport), който в България вече участва в управлението на морските летища Варна и Бургас заедно с българската "Химимпорт", също обяви, че е заинтересован, докато испанската компания "Аена" (Aena) заяви, че проучва възможността за съвместна оферта с австралийската група "Фърст Стейт (First State).

Възможен интерес за участие в концесионния търг за летище София показва и френският "Аеропорт де Пари" (Aeroports de Paris), който държи 46% от турската компания "ТАВ Еърпортс" (TAV Airports), както и швейцарската "Флугхавен Цюрих" (Flughaven Zuerich).

Още по темата
Още от Бизнес

Как ще приключи скандалът около апартаментите на политици на преференциални цени?