Портал в помощ на пациентите със социално значими заболявания

Портал в помощ на пациентите със социално значими заболявания

Първата у нас онлайн платформа за информираност за най-разпространените социалнозначими заболявания Портал на пациента беше открита официално в сряда. Основната мисия на платформата е, тя да бъде една отворена система, в която непрекъснато да се развиват нови теми, достижения в медицината, съвети към пациентите и близките им. Разработени към момента са областите кардиология (сърдечна недостатъчност, хипертония), диабет (метаболитен синдром, преддиабет, диабет тип 1 и тип 2), щитовидна жлеза (хипотиреоидизъм, хипертиреоидизъм, рак на щитовидната жлеза, репродуктивни проблеми), онкология (рак на дебелото черво, тумори на глава и шия, рак на женски органи), неврология (множествена склероза, паркинсон, епилепсия) и ревматология (болест на Бехтерев, ревматоиден артрит, псориатичен артрит, остеопороза).

Портал на пациента е предназначен, освен за хора, които страдат от заболяване в някоя от посочените области, но и за тези, които се грижат за тях.

Инициаторът на портала Владимир Томов, председател на Фондация “В помощ на здравето“ и Национален алианс на хора с редки болести заяви, че се надява “ тази онлайн платфорама да помага освен на пациентите, на всички, които се грижат за тях, като за целта има специално разработен бутон Грижа за пациента”.

Портал на пациента официално е подкрепен от офиса на Световната здравна организация в България. Доц. Михаил Околийски от офиса на СЗО у нас коментира, че със съдействието на организацията информацията в портала ще бъде сериозна, адекватна и навременна. Според последното изследване на СЗО жените у нас пушат много повече от мъжете, а само 7% от българите спортуват, което води до затлъстяване и е един от рисковите фактори за развитие на социалнозначими заболявания, като диабет и кардиологични проблеми.

Националната здравноосигурителна каса също ще окаже активна подкрепа за развитието на онлайн платформата. Тя ще участва в създаването и списването на рубрика “Пътя на пациента“ за различните направления в сайта.

“Дойде време за портал, в който да се предоставя достоверна, проверена от лекари и пациенти информация, написана на достъпен език. Мисля, че е от особено значение всеки пациент да знае какво трябва да направи, когато е диагностициран, какви стъпки трябва да предприеме, за да получи своевременно своето адекватно лечение. Този портал ще бъде надежден източник на полезна информация. Бих искала да подчертая, че през годините сме утвърдили трайна тенденция за сътрудничество с пациентските организации при решаване на проблемите им на различни нива на здравната система. Последният ни малък успех по пътя на усъвършенстване на системата е облекчаването на режима за предписване на терапия с биологични лекарствени продукти - стъпка, постигната след разговори с пациентски организации на ревматологично болните“, каза Багряна Маркова, пресаташе на НЗОК.

Едни от партньорите на Портал на пациента е Българско академично дружество по трудова медицина, председателят му проф. д-р Невена Цачева обърна внимание върху проблема, „че е висок рискът от заболяване на медицинските работници, поради различни рискови фактори, с които всекидневно те се сблъскват“.

Съдържанието на портала е написано от професионален екип лекари, адаптирано е от здравни журналисти, пациентски организации и е одобрено от съответните научни дружества. 

Още по темата
Още от България

Фалшивите експертизи ли са най-големият проблем на системата на ТЕЛК?