Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Портовете в Царево, Поморие и Ахтопол се трансформират в яхтени

5 коментара
Портовете в Царево, Поморие и Ахтопол се трансформират в яхтени

Портовете в Царево и Поморие официално преминаха в ръцете на местната власт, след като министър-председателят Сергей Станишев връчи на кметовете на двете морски общини договорите за собственост върху пристанищата. Община Царево освен пристанището в общинския център получава и това в Ахтопол.

Правителството взе решение за прехвърлянето на трите пристанища от активите на държавното предприятие "Пристанищна инфраструктура" във владение на морските общини още през юли 2007 г.. По същото време бяха и готови идейните проекти за развитието на портовете в Поморие, Царево и Ахтопол в яхтени пристанища, което цели привличането на повече от 100 млн. евро инвестиции.

С финализирането на процедурата по смяна на статута на пристанищата от публично-държавна в публично-общинска собственост се дава ход на трансформацията на морските съоръжения. Почвата беше подготвена със Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на България от 2007 г. Там портовете на Поморие, Царево и Ахтопол бяха обявени за пристанища с регионално значение, а не с национално, защото пристанищата от национално значение могат да бъдат само публично-държавна собственост.

Проектът за яхтено пристанище в Поморие се казва "Марина Поморие" и ще струва 20 млн. лева. Предполага се, че строителните предприемачи братя Диневи ще се включат чрез публично-частно партньорство във финансирането на тамошното пристанище. Диневи инвестираха в строителството на най-голямото яхтено пристанище у нас, което се намира в курорта Свети Влас.

Проектът "Яхтополис" в Ахтопол, получил одобрението на местната управа, е оценен на 82 милиона евро. Портът ще има капацитет за 500 яхти и 100 рибарски лодки и ще създаде 400 постоянни и 1000 сезонни работни места. Инвеститор в проекта е "Яхтополис" АД, собственост на италианските "Де Ферари", "Консорциум Тигулио Суле роте дел мондо" и местната "Вида Порт". В управата на "Де Ферари" фигурира името на Иво Петрушев. Той е мениджър на Фонд за недвижими имоти "България". Фондът стои зад едни от най-крупните сделки с имоти в столицата и строи вилно селище в Царево.

Според администрацията на Ахтопол обаче е малко вероятно градчето с население от 1600 души, което е ориентирано към по-слабо платежоспособни туристи, да се превърне в "яхтена столица", каквито са амбициите на кандидат-концесионерите.

Вижданията на общинското ръководство са царевският порт да се развие също като яхтено и пътническо и да се превърне в модерно и спортно пристанище с част, определена за риболов. Там ще са необходими между 20 и 40 млн. лева.

След официалната церемония по подписване и предоставяне на договорите Станишев каза пред журналисти, че ще види как ще потръгне управлението на портовете в Царево и Поморие и на базата на това ще се вземат и други решения. Изказването му бе в отговор на журналистически въпрос как ще се процедира с пристанищата в Созопол и Несебър. Пристанището в Несебър е пътническо от национално значение и поради тази причина е малко вероятно да се предостави във владение на общината. Созополското пристанище пък се готви за отдаване на концесия по примера на пристанищата в Балчик и Варна-Запад.

Министър-председателят бе запитан и по повод днешно изказване на бургаския кмет Димитър Николов, който иска една част от бургаския порт да бъде отворена за свободен достъп. "Не съм запознат с детайлите на устройството на бургаското пристанище, но все пак то има смисъл за развитието на икономиката на България. Както знаете, върви процес на модернизация на бургаското пристанище. При разумни предложения, които да комбинират икономическия интерес на община Бургас и икономиката на страната, ние сме винаги отворени...", отговори Станишев.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

5 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Език свещен
    #6

    На български се казва "пристанищата". Вярно, че е по-дълго и не звучи купешко, но същевременно не звучи и просташко.

  2. 100
    #5

    kvi iahti ,pravete podzemni parkingi za karucite,iahti...

  3. EU
    #4

    Ако ставаше въпрос за демократизация чрез децентрализация, всяка местна власт би решавала автономно дали и как да си променя порта. В случая съобщават за командни промени "спускани от горе", а ги пробутват като демократични.Граждани, не допускайте да ви ограбват овластени самозванци!--Портовете в Царево, Поморие и Ахтопол се трансформират в яхтени21 Май 2008Портовете в Царево и Поморие официално преминаха в ръцете на местната власт, след като министър-председателят Сергей Станишев...

  4. SD
    #2

    95% от хората няма какво да ядат, останалите се правят на принцове от Монте Карло. Обичам я тази държава!

  5. Пенчо Пелтека
    #1

    Ами то си е ясно от раз, кой къде бърка в общинската паница.Според публикуваните данни, за пристището в Поморие се отделят 10 млневро , а за това в Ахтопол 80 милиона евро. В Поморие ще строят братя Диневи, а в Ахтопол чужденцА сега равносметката при това елементарна да квартален кръчмар. Или в Поморие нещо е по така-демек хотели за братя Диневи и мизерен порт от 15 метра или ония западнитев Ахтопол с 80 милиона нищо няма да направят.Въпроса е кой ще оцени приноса и ефектива на двата порта.Единствено

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.