Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Португалците в “Тракия” ще съдят държавата, ако прекрати концесията

24 коментара
Португалците в “Тракия” ще съдят държавата, ако прекрати концесията

Трите португалски фирми, които участват в консорциума “Автомагистрала Тракия”, са изявили намерение да съдят българската държава, ако развали концесията. Това съобщи след парламентарния контрол в петък министърът на регионалното развитие Асен Гагаузов.

Има ясни сигнали от досегашните консултанти на концесията за това и то би било разбираемо, защото фирмите са похарчили повече от 10 милиона, заяви Гагаузов, без да уточни дали сумата е в лева или в евро и за какво точно е изхарчена.

Според него, като начало трябва да се изчака решението на Върховния административен съд (ВАС) дали процедурата по отдаването на концесията е законна и дали договорът може да влезе в сила. Той бе атакуван във ВАС от Върховна административна прокуратура.

Дори ВАС да реши, че договорът може да се реализира, в този си вид той не може да стартира, тъй като има технически грешки, които изискват повторното му внасяне в Министерски съвет, обясни още Гагаузов. Той отказа да коментира дали условията по концесията са изгодни или не, защото по думите му за това се изисква специален анализ и един от вариантите е той да бъде даден на външен одитор.

От 1 септември министърът сваля секретността от договора и той ще е достъпен за всички министри, за всички депутати и за журналистите.

Не защитавам сделката и това трябва да е ясно за всички, заяви Гагаузов, който този път не повтори тезата на БСП, че концесията за “Тракия” на всяка цена трябва да мине през търг. Моята работа като строителен министър е да имаме построена магистрала. Останалите решения са законодателни и политически и няма да ги вземам аз, каза той.

Гагаузов обаче допълни, че ако още една година не се прави нищо по магистралата, европейските коридори ще заобиколят България. Министърът напомни, че ако аутобанът се изгради само до София, ще е една затапена магистрала и без отсечката София – Ниш няма да има международен трафик.

В случай, че съдът развали договора, позицията на Гагаузов е, че магистралата пак трябва да се отдаде на концесия. Аргументът му бе, че България вече е изпуснала възможността да ползва средства от европейските фондове, за да довърши в обозримо бъдеще аутобана.

Всички меморандуми по ФАР и ИСПА, от които бихме могли да получим финансиране, вече не могат да се допълват с проекти. Това означава, че еврофинансиране за “Тракия” може да дойде от структурните фондове едва след влизането на България в ЕС през 2007 г., което отлага строителството най-рано за 2011-2012 г., обясни Гагаузов в отговор на депутатски въпрос.

Според него, за стартирането на нова концесионна процедура е необходим поне 6-месечен срок, в който евентуалните кандидати да направят собствени проучвания и да решат дали искат да участват.

Към момента договорът за концесия на магистралата с българо-португалското дружество още не е влязъл в сила, защото няма становище от Евростат, от Европейската инвестиционна банка за кредитирането на двата участъка от “Тракия”, както и становище от финансовото министерство по преговорите с концесионера за отпускането на кредит.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

24 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Читателка
    #24

    пък двете - лицето" спомняте ли си тази детска песничка?! Е, това е разликата м/у БСП и НДСВ и ДПС!

  2. oliveira
    #23

    ne e viarno tova koeto vie kasvate.vie ste ne vernem 4ovek.

  3. MIGUEL
    #22

    Mrusni i nagli kopelenca sa tezi koito samo ni otsvirvat i se ebavat sus glupaviya suveren koito im buta dalaverite i casha v rucete! NE BIVA DA SE GLASUVA! Kakvo kato glasuvahme i izrazihme grajdanskata si poziciya???? Te se obediniha i posle nie shte plashtame 35 godini kato robi....30 kinta za putya do moreto? i tva e samo nachaloto...posle moje i po 200E da ni poiskat....kradci

  4. Димитър Шопов
    #21

    Не ми били португалците, най ми били Кобургготите !!!

  5. поп Грую
    #20

    Какво има да изяснява Гагаузов.По-добре да си спомни предизборните обещания на БСП за незабавно разваляне на договора за магистрала ТРАКИЯ,който беше разнищен от всички специалисти и политици като НЕИЗГОДЕН за България,обвързващи ни с 35 г. кльопачка за царските помияри и за него самия.Къде са червендулковците във форума да емнат партийните си идоли,за това че се стараят да се закачат и те за сделката,като я прикрият с някакви експертни оценки и провеждане на търг.набли по тази магистрала ще пътуват

  6. Canada Dry
    #19

    ...и лъже, че е във ваканция.В момента СУМТИ обяснения на господарите си защо се разкова ДАЛАВЕРКАТА "Тракия".Следващият ПРЕСТЪПНИК е ПОСЕРКО Миленчо с хотелите!Той вече тренира сумтене.

  7. Glupasti!
    #18

    Kakvi sa tija evrofondove, ot koito kato vzemem pari 2007-2008, shte zapochnem da stroim 2011-2012??? Tova znachi che njama nikakva gotovnost za magistralata???

  8. ha ha
    #17

    dali shte sa portogalzi ili drugi konzesiq 6te ima sega se 4udqt kak da izwartq ne6tata ta i te da u4astwat w igrata

  9. Петър Петров
    #16

    Статията подготвя общественото мнение за заразване на концесията. Вероятно това е друга договорка между Станишев и Първанов от една страна, и Симеон. Иначе португалците могат да ни съдят колкото си искат, но ако законът не е спазен, от нищо не би трябвало да се безпокоим, отделно че и ЕС е против концесията. И друго, ако наистина законът не е спазен, виновните да бъдат подведени под отговорност, включително и правителствата на Симеон. А колкото до строежа на магистралата, ако правителството не може да се организира да оползотвори еврофондовете - ДА СИ ПОДАДЕ ОСТАВКАТА !!!

  10. Malakov
    #15

    Ot koga Portugalija ima opit v patnoto stroitelstvo, 4e to4no na nejni firmi da se dava konzesijata?Vsi4ki magistrali v Portugalija bjaha postroeni s EU pari, i koordinazijata na stroeshite se rakovodeshe ot nemski i frenski spezialisti.Bjah prez Mai tam. Samite portugalzi se nadsmivat nad sebe si. Tozi viz mi go razkazaha v Porto:"Po kakvo moshe 4ovek da poznae, koi patishta sa stroeni ot nashenzi(portugalzi)?" Otgovor: "Po remonta na sledvashtata godina."

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.