Пощите поемат печатното разпространение след 15 януари

Държавната компания ще взема 30-35% от стойността на изданието

Пощите поемат печатното разпространение след 15 януари

Държавните пощи ще започнат разпространението на печатни издания от средата на януари 2020 г. Компанията, работеща на загуба от години, ще предоставя услугата срещу 30-35 на сто от стойността на изданието, което според транспортният министър Росен Желязков било без печалба.

"Влизането на "Български пощи" в този сегмент трябва да разбие усещането, че този пазар е монополизиран и че някой извива ръцете на издателите", каза министърът на нарочна пресконференция в петък следобед.

Решението "Български пощи" да разпространява вестници и списания беше взето с "протоколно решение" на правителството на 23 октомври по разпореждане на премиера Бойко Борисов.

Поводът държавата да се намеси в разпространителския бизнес е медийната среда у нас. Това стана след като Кристоф Делоар, генерален секретар на международната организация "Репортери без граници", заяви, че тя никога не е била толкова лоша, откакто настъпи демокрацията в края на 1989 г.

"За свободата на словото това, което може да се направи, е да не оставяме разпространението на частници", коментира след това Борисов и натовари транспортният министър да разреши проблема с помощта на закъсалото финансово държавно дружество.

Усещане за монопол

Росен Желязков не смята, че има монопол на пазара за разпространение на печатни издания. Аргументът му е, че в момента имало около 50-60 дистрибутора.

Въпреки толкова многото дистрибутори, държавната компания няма да превзема пазара.

""Български пощи" нямат желания да станат монополист на този пазар", каза Желязков. Призна обаче, че имало усещане за монопол, което сега "ще разбиват".

Публична тайна е, че през последните години разпространението на печата беше концентрирано във фирми, свързвани с депутата от ДПС Делян Пеевски след картбланш на Комисията за защита на конкуренцията.

Старт без държавна подкрепа

Държавата няма да субсидира разпространението на вестниците и списанията от "Български пощи", каза транспортният министър.

Обясни, че държавната фирма няма да търси печалба от този вид дейност, а ще работи по себестойност. Ако се използва сегашният бизнес модел това означава, че за разпространението на печата ще се взима 30 – 35% от цената на изданието.

Например ако вестникът струва 1 лев, за "Български пощи" ще остават 30 – 35 стотинки. От тях 10 или 15 стотинки ще са за крайния търговец – бензиностанция, хранителен магазин, киоск. Общо това са около 6000 – 7000 крайни точки, от които 1000 са на търговеца "Лафка", разясни Росен Желязков.

Бизнес моделът

Принципът на работа на този бизнес модел е следният - от рампата на печатницата вестниците се товарят от търговец на едро. Той ги разпространява до основните градове, откъдето ги поемат местните по-малки дистрибутори и ги доставят до самите сергии.

В числа логистичната верига изглежда така - около 3500 доставки ежедневно, разпределени в 4000 пакета в режим 24 часа в денонощието, седем дни в седмицата.

По думите на Желязков доставките на вестници и списания ще стават по 18 национални и 115 регионални маршрута, от които 110 нощни, което на месечна база е около 800 000 километра. Печатните издание са около 900 тома, а обемът им е 2400 куб. метра.

Колко ще им струва това на "Български пощи" все още не е ясно. Правят се анализи и сметки.

Важно е да се знае обаче, че дейността на "Български пощи", по отношение на извършването на услуги и дейности извън обхвата на универсалната пощенска услуга, се извършват на пазарен принцип, каза Желязков.

Факт е обаче, че държавното дружество работи на загуба от години и дори дотацията от държавата за т.нар. "универсална услуга" не успява да изкара предприятието поне на нула. Все пак за първите девет месеца на годината "Български пощи" свива загубата до над 6.4 млн. лв.

А издателите?

Няма яснота и дали издателите са съгласни с офертата на държавата. Все още среща с тях не е имало.

Ние правим предложение, а всеки, който му излиза сметката, е свободен да подпише договор с "Български пощи" за дистрибуция, разясни Желязков.

"Всеки издател трябва да има възможността да прецени, кой дистрибутор отговаря най-добре на неговите виждания и икономически интерес", каза Росен Желязков.

Споделяне

Още от Бизнес

Какво да се прави при бързото разрастване на коронавирусната зараза?